دنیای‌اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: دومین جلسه شورای پدافند غیرعامل استان قزوین با حضور استاندار به عنوان رئیس شورای پدافند غیرعامل، مهندس افشار مدیرکل پدافند غیرعامل و دبیر شورای پدافند غیرعامل استان، معاونین استاندار، فرمانداران، مدیران کل عضو شورا و مهندس فرخ‌زاد ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان تشکیل شد. در این جلسه مهندس افشار، مدیرکل پدافند غیرعامل گزارشی از روند فعالیت‌های کارگروه‌های تخصصی ارائه کرده و برنامه پیشنهادی عملیاتی سال ۹۳ کارگروه‌ها را مطرح و اعضای شورای پدافند غیرعامل با بیان دیدگاه‌ها و تبادل نظر برنامه عملیاتی پیشنهادی را مصوب کردند.

وی در ادامه با عنوان اینکه چک لیست ملاحظات شهرسازی مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان برای اولین بار در کشور توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان تهیه و تصویب شده و استان قزوین به‌صورت پایلوت برای اجرا انتخاب شده است، تقدیرنامه سرتیپ پاسدار دکتر غلامرضا جلالی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور را با موضوع تقدیر از استاندار و سایر دست‌اندرکاران تهیه این چک لیست و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی در جلسه قرائت کرد.

مهندس فرخ‌زاد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز بر اهمیت تهیه این چک لیست اشاره کرد و گفت: بی‌شک نظارت چک لیست ملاحظات پدافند غیرعامل توسط مهندسان شهرساز کاهش مشکلات شهروندان در بحران را به دنبال داشته و جان مردم را در برابر خطرات حفظ خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرسازی و ایمن‌سازی شهری دو مقوله کاملا به هم وابسته هستند که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین پیرو انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان پدافند غیرعامل کشور و برای اولین بار اقدام به تلفیق این دو موضوع کرده تا به مولفه‌های شهر سالم و ایمن دست یابد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز گزارشی از فعالیت‌های صورت پذیرفته در کارگروه پدافند غیرعامل سازمان نظام مهندسی ساختمان ارائه کرد و اجرایی شدن نظارت مهندسان شهرساز در بحث پدافند غیرعامل را از ماه جاری اجرایی دانست. در این جلسه مرتضی روزبه، استاندار قزوین ضمن تاکید ویژه بر اهمیت موضوع پدافند غیرعامل این جلسه را هم دوش شورای تامین و حتی بالاتر از آن دانسته و خواستار توجه ویژه کارگروه‌ها و اعضای شورا به این موضوع شد.

وی عنوان کرد: قرارداد طرح جامع پدافند غیرعامل استان منعقد شده و دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات کمال همکاری را با مشاور طرح داشته باشند.

استاندار ضمن تاکید بر اهمیت این طرح آن را به عنوان سند پیوست طرح آمایش محسوب کرده که می‌تواند روند تصمیم‌گیری را برای مدیران آسان‌تر کند.