دنیای‌اقتصاد، بیرجند، محمد قربانی: نایب‌رئیس شورای ملی زعفران ایران بابیان اینکه حذف عوارض صادرات زعفران، بازار صادراتی این محصول رارونق می‌دهد، گفت: عوارض ومحدودیت برای زعفران ازسال ۸۶ ایجاد شد. محسن احتشام باقدردانی از اقدام صورت‌گرفته در حذف عوارض صادرات زعفران اظهار کرد: این روند از ابتدا بنیه علمی و کارشناسی نداشت و هیچ‌گونه هدفی برای کسب ارزش افزوده و برندسازی زعفران ایران تحقق نبخشید.

وی افزود: عوارض صادراتی محدودیت‌هایی برای صادرکنندگان و بازارهای صادراتی ایجاد کرد به طوری که در برخی از بازارها هزینه بسته‌بندی و حمل‌ونقل صادرکنندگان زعفران را افزایش داده و محدودیت‌هایی را نیز ایجاد کرد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه برای حذف این عوارض فعالیت‌های زیادی انجام شده است ابراز امیدواری کرد، با حذف آن شاهد بهبود بازار زعفران باشیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، زرشک و گیاهان دارویی خراسان جنوبی افزود: این مهم فرآیند مبادله صادرات زعفران را تسهیل می‌کند.

مهندس احتشام با بیان اینکه امسال میزان تولید زعفران بیش ازسال گذشته پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: با حذف عوارض صادرات زعفران، میزان صادرات این محصول در ایران افزایش یافته به نحوی که بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می‌شود.

صادرکننده نمونه زعفران ایران با اشاره به اینکه باید فعالیت‌های بازاریابی خود را با اتکا به مدیریت بازار و بازاریابی انجام دهیم، تصریح کرد: باید بتوانیم به نحو شایسته بر ۵ متغیر اثرگذار برتقاضای زعفران ایران در بازارهای جهانی مدیریت کنیم. نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: باید با برنامه‌ریزی و مدیریت بر محصول، قیمت، توزیع، بسته‌بندی و تبلیغات زعفران بتوانیم به سمت برند و برندسازی و کسب ارزش افزوده زعفران گام برداریم.

مهندس احتشام با تاکید بر اینکه حذف این عوارض مسوولیت صادرکنندگان را بیشتر می‌کند، بیان کرد: این امر باید سبب حضور مفیدتر و موثرتر در سطح بازارهای هدف زعفران ایران در دنیا شود و بتوانیم به جایگاه‌یابی برند زعفران ایران کمک کنیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران، زرشک و گیاهان دارویی خراسان جنوبی افزود: این اقدام ارزشمند حمایت از صنعت زعفران و کمک به واحد‌های تخصصی صادراتی این محصول که باهدف جلوگیری از خام فروشی و کسب ارزش‌افزوده زعفران ایران ایجاد شده‌اند را تحقق خواهد بخشید.

وی گفت: صادرکنندگان زعفران ایران از ابتدا نیز این استراتژی را دنبال می‌کردند نه اخذ عوارض را زیرا حذف عوارض صادرات زعفران بازار صادراتی این محصول را رونق می‌دهد.

احتشام با بیان اینکه امروز، عصر بازاریابی و فروش است تصریح کرد: باید به خواسته‌ها و نیاز مشتریان در بازارهای هدف توجه ویژه‌ای داشته باشیم و خواسته آنها را بیش از رقبا تامین کنیم.