دنیای اقتصاد - اراک - محمدرضا اکبری اصل: طی مراسمی با حضور استاندار مرکزی و نایب رییس اتاق بازرگانی اراک از واحدهای صادرکننده نمونه استان مرکزی تجلیل به عمل آمد. مهندس زاوشی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این مراسم اظهار کرد:
استان مرکزی هرساله از برنامه جلوتر بوده و بیش از حد برنامه صادرات داشته و اگر قرار است در صادرات توسعه داشته باشیم لازم است در قوانین واردات و صادرات ثبات مقررات حاکم باشد و نرخ ارز نیز ثبات داشته باشد و مقررات مغایر با صادرات لغو وتجارت الکترونیک نیز به کار گرفته شود.
وی افزود: سه واحد از صادرکنندگان نمونه کشوری شامل شرکت صنایع آذرآب، شرکت ساینا دلیجان و شرکت آلومینیوم ایران مربوط به استان مرکزی بودند که در تاریخ ۲۹ مهر از آنها تجلیل به عمل آمد و امروز علاوه بر آنها از ۱۱ واحد نمونه صادرات استان تجلیل به عمل می‌آید.
در ادامه مهندس جعفری، رییس اتاق بازرگانی اراک گفت: امروز با توجه به مشکلات موجود، هر صادرکننده‌ای ارزش مضاعف دارد و به منظور رونق دادن به بازار کسب‌وکار در این مراسم از کارت هوشمند بازرگانی رونمایی می‌شود و به واحدهای برگزیده تحویل می‌شود.
مهندس جعفری ظرفیت خالی صنعت و بازار را از جمله مشکلات سر راه واحدهای صنعتی عنوان کرد و گفت: تفکر صادرات باید محور حاکم باشد و دولت به وعده‌های خود عمل کند. وی با اشاره به اینکه هنوز همه بانک‌ها زیر بار دستورالعمل جدید دولت نرفته‌اند خطاب به تولیدکنندگان گفت: باید محصولاتی تولید کنیم که رقابتی باشد. در ادامه دکتر سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: تمام صادرکنندگان سال ۹۱ با توجه به مشکلات اقتصادی کشور نمونه هستند چرا که در زمان خلأ ارز حاصل از نفت توانستند این خلأ را پرکنند.
وی افزود: ما بیش از تحریم‌های خارجی از تحریم‌های داخلی گلایه مند هستیم، چرا که در این شرایط رکود، از فعالیت‌های اقتصادی مالیات بیشتری گرفته می‌شود و تحویل کارت بازرگانی را به تاخیر می‌اندازند و مشکلات بازار کسب‌وکار بیش از مقررات می‌باشد.
مهندس حسینی محمدی، مدیر کل دفتر خدمات توسعه صادرات نیز با اشاره به اینکه ۳۰ درصد محصولات صادراتی ما با فناوری بالا است، گفت: باید برای توسعه صادرات غیرنفتی، تسهیل تجارت و افزایش صادرات و بهبود فضای کسب‌وکار تلاش کنیم، چرا که رتبه ایران در فضای کسب‌وکار خیلی پایین است.
وی در خصوص عملکرد تجارت خارجی کشور در ۶ ماه اول سال جاری گفت: ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی بدون احتساب میعانات گازی ۶/۱۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۳ درصد کاهش داشته و ارزش واردات این مدت حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۲۵ درصد کاهش نشان می‌دهد و در بخش صادرات خدمات فنی مهندسی ۲۶ پروژه به ارزش ۴/۱ میلیارد دلار داشته‌ایم. وی اهداف صادراتی کالا و خدمات را تا پایان سال ۹۶ افزایش سهم صادرات صنعتی و معدنی به ۴۵ درصد، افزایش سرانه صادرات صنعتی به ۵۰۰ دلار با برنامه‌های توسعه صادرات غیرنفتی، تسهیل تجارت و مقررات‌زدایی و افزایش صادرات غیرنفتی با ارزش افزوده متوسط به بالا و جلوگیری از خام‌فروشی و بهبود فضای کسب‌وکار با تقویت و توسعه زیرساخت‌های تجاری ذکر کرد. وی برنامه‌های تجارت خارجی استان مرکزی را در سال ۹۲ یک میلیارد دلار هدف‌گذاری صادراتی عنوان کرد و گفت: درشش ماه اول امسال ۵۳۶ هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی به ارزش ۴۹۰ میلیون دلار به ۳۸ کشور صادر شده است و استان رتبه هشتم را در کشور کسب کرده است.
مهندس مقیمی، استاندار مرکزی نیز با اشاره به بخش تجارت و صادرات و تلاش برای بهبود بازار کسب‌وکار بر استفاده از عنصر زمان در بخش تولید و سرمایه گذاری تاکید کرد.
در پایان از کارت بازرگانی هوشمند برای تجار و صاحبان واحدهای تولیدی رونمایی شد.