سالانه 100 تا 150 واحد صنعتی در مازندران بهره‌برداری می‌شود

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: آن دسته از سرمایه‌گذاران شهرک‌های صنعتی که در مناطق کمتر توسعه‌یافته ایجاد شده‌اند، از زمان اخذ پروانه بهره‌برداری به مدت ۱۰سال از پرداخت مالیات معاف هستند. حسینعلی گلی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مازندران و مدیر نمونه استانی در سال ۸۶، با اعلام این خبر افزود: سرمایه‌گذاران در شهرک‌هایی مانند شهرک صنعتی شورمست سوادکوه، شهرک صنعتی نکا، شهرک صنعتی چهاردانگه و دودانگه به مدت ۱۰سال از زمان اخذ پروانه بهره‌برداری از پرداخت مالیات معاف هستند و اگر واحد صنعتی آنها در مدت ۱۰ماه به بهره‌برداری برسد و ۲۰ماه از پرداخت اقساط آن باقی مانده باشد، در صورت دادن تعهد برای ادامه فعالیت، از پرداخت باقیمانده اقساط معاف می‌شوند.

وی در ادامه به بیان چگونگی وضعیت شهرک‌های صنعتی پرداخت و گفت: در‌حال‌حاضر ۲۳ شهرک صنعتی و ۱۱ ناحیه صنعتی با وسعت یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار در استان مازندران در حال فعالیت هستند. همچنین ۵۸۵واحد صنعتی با اشتغالزایی ۱۴هزار نفر نیز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان به بهره‌برداری رسیده است.

گلی ادامه داد: ۶۲۳ واحد صنعتی با اشتغالزایی ۱۷هزار نفر نیز در حال ساخت یا نصب ماشین‌آلات هستند که حداکثر تا دو سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مازندران با بیان اینکه مقرر شده است ۴۶۰ هکتار زمین با همکاری سازمان‌های محیط‌زیست، منابع طبیعی و استانداری به منظور توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در اختیار شهرک‌های صنعتی قرار بگیرد، یادآور شد: مازندران دارای قابلیت‌ها و استعدادهای فراوانی است و می‌توان صنایع مادر را در استان پایه‌ریزی کرد.

وی، ایجاد شهرک‌های تخصصی در مازندران را از برنامه‌های در دست اقدام این سازمان عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی شهرک تخصصی صنعت دریایی یکی از این شهرک‌ها است.

گلی در ادامه با بیان اینکه واحدهای بزرگ صنعتی در شهرک‌های صنعتی این استان شکل گرفته است، گفت: بزرگ‌ترین واحد MDF کشور در شهرک صنعتی شماره یک ساری راه‌اندازی شده است که فاز یک آن به اتمام رسیده و فاز دو آن تا پایان‌ سال‌جاری به اتمام می‌رسد.

وی افزود: عملیات اجرایی دومین کارخانه MDF نیز در شهرک صنعتی سلمانشهر در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مازندران با بیان اینکه مقرر شده است سه هزار هکتار زمین به شهرک‌های استان افزوده شود، گفت: مطالعات کارشناسی در این زمینه انجام شده و شهرک‌ها نیز انتخاب شده‌اند.

وی افزود: در صورت تامین اعتبار تا پایان برنامه چهارم توسعه اجرای این طرح آغاز می‌شود.

وی در ادامه گفت: استان مازندران از نظر تعداد شهرک‌های صنعتی واحدهای مستقر در آن رتبه بین سوم تا چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است و به طور متوسط سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد صنعتی در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.