تملک زمین از مشکلات اصلی اجرای قطار شهری تبریز است

تبریز- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: دوتن از نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در دیدار از مراحل اجرایی طرح قطار شهری تبریز بر تسریع در اجرای این طرح ملی تاکید کردند و خواستار همکاری و تعامل سازنده نهادها و ارگان‌های مختلف شهری در این طرح شدند. براساس این گزارش، به اعتقاد این دو نماینده، تملک زمین‌های واقع در مسیر‌های طرح قطار شهری تبریز از مشکلات و موانع اساسی اجرای این طرح در منطقه شمال‌غرب کشور است.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، یکی از نمایندگان در این باره گفت:‌ مشکل تملک زمین‌هایی که در مسیرهای مختلف واقع شده‌اند، باید از طریق همکاری بین شهرداری، شورای شهر و سازمان قطار شهری به نحوی شایسته و در سریع‌ترین زمان ممکن حل شود.

وی اظهار کرد: از آنجا که برخی از ایستگاه‌های قطار شهری تبریز در نقاط مرکزی‌ و پرازدحام شهر واقع شده از این رو اعتبارات قابل توجه و بسیار هنگفتی برای حل مشکل تملک لازم است که تامین آن جز با همکاری و تعامل ممکن نیست.

وی به منظور رفع مشکل تملک زمین‌های واقع در طرح‌ قطار شهری تبریز، برگزاری نشستی مشترک با مسوولان شورای اسلامی شهر، شهرداری و نمایندگان مجلس را ضروری دانست.

عشرت شایق، نماینده دیگر مردم تبریز نیز با تاکید بر اینکه تملک زمین‌های واقع در مسیر یکی از مسائل پیچیده این طرح است، تصریح کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته تملک این زمین‌ها یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: این مشکل باید در کوتاه‌ترین زمان با همت و تعامل مسوولان شهری حل شود.

شایق در عین‌حال سرعت اجرای طرح‌ قطار شهری تبریز را نسبت به گذشته بسیارخوب دانست و گفت: البته برای برخی کمبودها نیز باید راه کارهای مناسبی در پیش گرفته شود.

وی وارد کردن بخش‌خصوصی به طرح‌ و همچنین تعیین بانک‌های دیگر به عنوان بانک معین برای رقابتی کردن تامین اعتبارات را از مواردی عنوان کرد که نمایندگان مجلس باید برای تسریع در عملیات اجرایی طرح‌‌های قطار شهری کشور در نظر داشته باشند.

گزارش روابط عمومی سازمان قطارشهری به نقل از رییس این سازمان نیز حاکی است: برای اجرای این طرح‌ پارسال حدود یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار جذب شده است.

بهرام عبابافی خواستار حمایت نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی برای تصویب اعتبارات لازم و تسهیل در اخذ اعتبارات بانکی شد تا طرح‌ با سرعت به مراحل نهایی خود نزدیک شود.

عبابافی با بیان اینکه طرح‌ با روند مناسب و ثبتی در حال حرکت است، از نهایی شدن مونتاژ دستگاه اول حفاری و آغاز مونتاژ دستگاه دوم خبر داد.

وی با اشاره به روسازی و ریل‌گذاری ۱۲کیلومتری در دو مسیر رفت و برگشت، اضافه کرد: پایانه مسافربری مسیر ایل‌گلی و سالن‌های تعمیرگاه نیز با پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در حال آماده‌سازی است.

قطار شهری تبریز که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۰ آغاز شده در چهار مسیر ساخته می‌شود.

مسیر اول به طول ۲/۱۷کیلومتر با تعداد ۱۸ایستگاه از میدان ائل گلی تا کوی لاله، مسیر دوم به طول ۱۷کیلومتر با تعداد ۱۷ایستگاه از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک، مسیر سوم به طول ۱۱کیلومتر با ۱۵ایستگاه از میدان آذربایجان تا بزرگراه شهید کسایی و ورزشگاه ۷۰هزار نفری و مسیر چهارم‌نیز به طول ۱۰کیلومتر به صورت حلقوی طراحی شده است که سه مسیر را به یکدیگر وصل می‌کند.

در مسیر نخست طرح‌ قطار شهری تاکنون اجرای سازه ایستگاه رو زمینی به مساحت سه هزار و ۲۹۲مترمربع و ایستگاه‌های شماره دو، سه و چهار هرکدام با ۴هزار و ۹۰مترمربع در دو طبقه که درعمق ۱۰متری زمین واقع شده‌اند در دست اتمام است.

ایستگاه شماره شش به مساحت ۴هزار و ۲۲مترمربع در دو طبقه و ساختمان مرکزی با زیربنای ۶هزار و ۲۰۰متر مربعی در هفت طبقه نیز به ‌ترتیب با پیشرفت فیزیکی ۸۳و ۹۷درصدی در حال ساخت است.