ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: براساس تعرفه جدید آب‌بها که برای مقابله با مصرف بی‌رویه آب تعیین شد، ۱۴درصد مردم استان مازندران از پرداخت آب‌بها معاف می‌شوند. حسن افشاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران گفت: براساس تعرفه قبلی مصرف تا سقف ۵ متر مکعب رایگان بود و تنها هزینه آبونمان از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شد اما در تعرفه جدید علاوه بر این که مصرف تا سقف ۷ متر مکعب رایگان خواهد بود از مصرف‌کننده آبونمان دریافت نمی‌شود.وی گفت: با توجه به ساخت توریستی بیشتر شهرهای ساحلی و استقرار ساکنان بومی در ۶ ماه اول سال در این شهرها ۱۴درصد مردم استان از پرداخت آب‌بها معاف خواهند بود.

مدیرعامل آبفای مازندران الگوی مصرف آب در استان را ۱۸ تا ۲۰ متر مکعب اعلام کرد و افزود: این رقم در ماه‌های گرم سال به ۲۲ تا ۲۴ متر مکعب افزایش می‌یابد که با این وجود ۵۲درصد از مشتریان استان زیر الگوی مصرف قرار می‌گیرند که با اعمال تعرفه جدید هیچ گونه تغییری در قبض بهای آنان ایجاد نخواهد شد.

وی در مورد مصرف‌کنندگان بالای الگوی مصرف گفت: این گروه ۳ برابر الگوی مصرف آب استفاده می‌کنند و قیمت واقعی آب یعنی ۷۸۰ ریال را پرداخت می‌کنند.

افشاری درباره کسانی که انشعاب جدید برای واحدهای مسکونی دریافت می‌کنند، گفت: از این مشترکان بابت حقوق انشعاب مبلغ ثابتی دریافت می‌شود و مبنای محاسبه براساس عرصه و اعیان حذف می‌شود.

در مورد واحدهای غیرخانگی نیز مبنای محاسبه میزان مصرف ماهانه خواهد بود.

وی با اشاره به توازن نداشتن بین قیمت تولید و فروش آب گفت: میزان زیان انباشت شرکت در سال ۸۵ حدود ۱۶۶میلیارد ریال خواهد بود.