«پرویزخان» ، بزرگترین بازارچه مرزی می‌شود

بازارچه پرویزخان با دارا بودن ۴۸ درصد کل صادرات کشور به عراق، اولین بازارچه صادراتی کشور است دنیای اقتصاد - کرمانشاه: استاندار کرمانشاه گفت: با برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم، امیدواریم در سال‌های آتی بازارچه پرویزخان به بزرگترین بازارچه خاورمیانه تبدیل شود.

سیددادوش‌ هاشمی‌در همایش روز ملی صادرات که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، افزود: البته تحقق این امر به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله ایجاد منطقه اقتصادی در این بازارچه و رسمی‌شدن مرز پرویزخان بستگی دارد. وی گفت: مرزهای استان کرمانشاه بر خلاف گذشته که همواره نوعی تهدید تلقی می‌شد، هم اکنون فرصتی مناسب برای توسعه صادرات و شکوفایی اقتصادی استان کرمانشاه شده است و باید از این پتانسیل‌ها به صورت مطلوب بهره برداری شود. استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین مبادله کشور با دو کشور چین و عراق است، خاطر نشان کرد: از مجموع کل صادرات ایران به کشور عراق، مرزها و بازارچه‌های استان کرمانشاه ۵۲ درصد را به خود اختصاص داده است و در این بین بازارچه پرویزخان با ۴۸ درصد کل صادرات کشور به عراق، به عنوان اولین بازارچه صادراتی کشور محسوب می‌شود.

هاشمی‌در ادامه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان تصریح کرد: صادرات به کشور عراق دارای ریسک‌های خاص خود می‌باشد، اما بازرگانان استان کرمانشاه این کار بزرگ را انجام می‌دهند و من به عنوان استاندار بر خود لازم می‌دانم تا مشکلات آنها را رفع کرده و راه را برای تردد آسان آنها به کشور عراق هموار سازم.وی همچنین به کارخانه‌های تولیدی کشور و استان توصیه کرد با نگاهی صادراتی به مقوله تولید نگاه کنند و تولیدکنندگان بخشی از محصولات خود را به تجارت خارجی اختصاص دهند.

استاندار کرمانشاه افزود: باید برند ایرانی در میان کشورهای دیگر بدرخشد و نام کرمانشاه نیز روی کالاها حک شود که همه در آن سوی مرزها به پتانسیل‌های موجود در استان کرمانشاه پی ببرند. استاندار کرمانشاه به تجار نیز پیشنهاد کرد تا خود را با علم روز دنیا منطبق سازند و از رویه‌های تجاری سنتی دوری کنند.

کیوان کاشفی ، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان کرمانشاه نیز در این مراسم وجود ثروت‌های انسانی، پتانسیل‌های خدادادی در کشور و برنامه‌ریزی درست و اصولی برنامه‌های سوم و چهارم توسعه و حمایت و تشویق‌های صورت گرفته از صادرکنندگان را از جمله عواملی دانست که به‌رغم مشکلاتی نظیر تورم، تحریم و مشکل نقدینگی بانک‌ها، باعث افزایش حجم صادرات در کشور و استان شده است.

وی در ادامه به مشکلاتی مانند رسمی‌شدن بازارچه مرزی پرویز خان، تقویت زیر ساخت‌های بازارچه پرویز خان، اتصال خطوط ریلی به قصرشیرین، تمدید کارت‌های بازرگانی، قرارداد تجار و بازرگانان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این مشکلات در حال حل شدن است.

کاشفی همچنین از خدمات ارائه شده توسط اتاق بازرگانی به تجار و صادرکنندگان استان خبر داد و گفت: صدور کارت بازرگانی هوشمند، ایجاد نمایندگی‌های فعال ایران کد در استان، برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه تجارت و صادرات برای تجار با حضور استادان مجرب در اتاق بازرگانی از جمله خدمات اتاق بازرگانی برای تجار و صادرکنندگان استان است. وی با تبریک به استاندار کرمانشاه به عنوان استاندار برتر در زمینه صادرات غیر نفتی در کشور گفت: تلاش و کوشش استاندار در پیگیری مسائل مربوط به بازرگانی به خصوص در بحث پایانه مرزی پرویز خان، قابل تحسین است. در این همایش که مسوولان سازمان توسعه تجارت، بانک توسعه صادرات، نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی‌ و دیگر مسوولان استان کرمانشاه حضور داشتند، از ۱۸ صادرکننده برتر استان کرمانشاه در شش ماه اول امسال تقدیر شد.