دنیای اقتصاد - خرم آباد- الهه نجف‌وند: مهار آب رودخانه کاکارضا به عنوان یک منبع غنی در شمال شهرستان خرم آباد، توانایی تامین ۵۶ میلیون مترمکعب آب مصرفی در حوزه مصارف خانگی و صنعتی این استان را دارد. علی امید سیفی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان با بیان این مطلب افزود: این طرح در چهار مرحله اجرا خواهد شد که در مرحله نخست عملیات اجرایی بند انحرافی و حوضچه رسوب و سامانه انتقال آب اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: مرحله نخست این طرح که از سال ۸۳ عملیات اجرایی آن آغاز شده شامل بند انحرافی و تونل انتقال آب به طول سه هزار و ۱۱۱متر و قطر تمام شده ۷/۳ متر با ظرفیت حداکثر ۱۵ مترمکعب آب در ثانیه است.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، بند انحرافی این طرح تا پایان سال‌جاری تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید. سیفی گفت: در مرحله دوم این طرح سامانه انتقال و احداث کانال آبرسان آن به طول شش هزار و ۵۸۷ متر و عرض کف ۲/۲ متر با مقطع ذوزنقه‌ای همراه با ابنیه تبعی آن اجرا می‌شود. مدیرعامل آب منطقه ای لرستان گفت: در مرحله سوم طرح نیز عملیات اجرایی دو سد سراب تلخ و مخملکوه در حوزه خرم آباد انجام می‌شود. سیفی افزود: با اجرای این سدها و احداث شبکه آبیاری مناطق پایین دست،‌ حدود هشت هزار هکتار اراضی دیم دشت‌های بادیه و ده پیر، قلعه جغد و کمالوند شهرستان خرم‌آباد به کشت آبی تبدیل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار کرد: طرح سیستم انتقال آب کاکارضا علاوه بر دستاوردهای بزرگ در حوزه کشاورزی و آب، می‌تواند به یک جاذبه مهم گردشگری در منطقه تبدیل شود.

وی افزود: علاوه بر این با انتقال آب این رودخانه به دشت‌ها و اراضی پایین دست، ظرفیت مناسبی برای اجرای طرح‌های بزرگ مزارع پرورش ماهی در منطقه فراهم می‌شود.