دنیای اقتصاد - اصفهان - علی راعی: معاون خرید فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به کاهش ۲۷ درصدی سفارشات خرید فولاد مبارکه در سال۸۸ گفت: واحد خرید شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح بر موجودی انبارها، مصرف قطعات یدکی و همچنین کوتاه کردن زمان تدارک موفق شد علاوه بر صرفه‌جویی‌های لازم حدود ۲۷ درصد سفارشات خرید را کاهش دهد که ارزش ریالی آن بالغ بر ۴۳۲۶ میلیارد ریال است. محمد هلاکویی در جلسه کمیته راهبری در جمع معاونین و مدیران شرکت با اشاره به اینکه کاهش سفارش خرید هیچ‌گونه خللی در روند تولید سال گذشته نداشته است، افزود: در سال گذشته در راستای بومی‌سازی و ساخت داخل قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌ایم. وی افزود: این شرکت در سال گذشته موفق شد بیش از ۸۵ درصد از مواد اولیه به ارزش ۹۸۹۲ میلیارد ریال، ۶۶ درصد قطعات یدکی خطوط تولید به ارزش ۵۷۰ میلیارد ریال و ۹۴ درصد از خدمات مورد نیاز خود و همچنین انعقاد قراردادها به ارزش ۴۰۰۹ میلیارد ریال را از منابع داخلی تامین کند که در مقایسه با سال ۸۷ از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است.

هلاکویی گفت: در راستای سیاست‌های فوق مبلغ ارز مصرفی در سال ۸۸ جهت بهره‌برداری، معادل ۱۵۷ میلیون و ۶۳۷ هزار دلار بوده است که در مقایسه با سال ۸۷ که به مبلغ ۲۸۶ میلیون و ۴۵۹ هزار دلار بوده است از کاهش ۸۴ درصدی خرید ارزی برخوردار است.

وی در ادامه گفت: با توجه به میزان تولید سال ۸۸ و ۸۷ سهم ارزبری یک تن فولاد مذاب بر اساس اعتبارات گشایش شده بهره‌برداری در سال ۸۸ در خرید مواد اولیه ۹۸/۱۷ دلار، خرید ماشین‌آلات و قطعات یدکی ۷۱/۱۰ دلار، خدمات مورد نیاز دو دلار و در مجموع ۰۱/۳۱ دلار می‌باشد که در مقایسه با سال ۸۷ که معادل ۵۶/۵۴ در صد بوده است از کاهش ۵۷ درصدی برخوردار بوده است. معاون خرید فولاد مبارکه اظهار کرد: در سال ۸۹ مصمم هستیم هر چه بیشتر خرید خارجی را کاهش دهیم.وی افزود: با توجه به پتانسیل بسیار قوی که خوشبختانه در مملکت وجود دارد در آینده بسیار نزدیک سهم ارزبری را به حداقل خواهیم رساند آن هم در مورد کالاهایی که شاید ساخت داخلی آن به صرفه نباشد. محمد هلاکویی افزود: با توجه به تاکیدات مدیرعامل شرکت در خصوص ساخت قطعات یدکی و تجهیزات مورد نیاز شرکت در داخل کشور در حال حاضر حدود صد در صد قطعاتی که دارای شناسنامه ساخت QCTM می‌باشد توسط سازندگان توانمند داخلی ساخته می‌شود که سهم این قطعات در سال ۸۸ معادل ۲۵ درصد از کل قطعات فولاد مبارکه است.