بررسی طرح مطالعاتی ساخت پالایشگاه دوم نفت آبادان با دعوت از مشاوران مختلف آغاز شد. علیرضا ابهجی، مدیر عامل این پالایشگاه در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: قرار است در پالایشگاه دوم آبادان نفت خام فوق سنگین تولید شده در حوزه آزادگان پالایش شود و به فرآورده‌های نفتی و خوراک واحدهای پایین دستی و کارخانه‌های جدید تبدیل شود.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر در چندین بخش به صورت موازی کارها آغاز شده است.

ابهجی از رایزنی با منطقه آزاد اروند و اختصاص ۵۰۰هکتار زمین برای ساخت پالایشگاه، شروع مطالعات زیست محیطی طرح، برگزاری مناقصه نقشه‌برداری و پس از آن آغاز کار فنس‌کشی به عنوان بخشی از این کارها یاد کرد. وی تصریح کرد: از آنجایی‌که پالایشگاه دوم آبادان نخستین پالایشگاه کشور است که می‌خواهد نفت‌خام سنگین را فرآوری کند، از این رو چندین جلسه با پژوهشگاه صنعت نفت برای انتخاب تکنولوژی این پالایشگاه برپا شده است.

او خاطرنشان کرد: همچنین به منظور جذب سرمایه‌گذار تلاش شده که دراین رابطه با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران مختلف گفت‌وگوهایی صورت گرفته و شرکت‌هایی نیز در این رابطه اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان با توضیح اینکه پالایشگاه دوم آبادان قرار است به همت وزارت نفت و مشارکت بخش‌خصوصی ساخته شود، گفت: سرمایه پیش‌بینی شده برای ساخت این پالایشگاه سه‌میلیارد دلار برآورد شده که بخشی از آن را پالایش و پخش و قسمتی را بخش‌خصوصی تامین خواهد کرد.

ابهجی، محل ساخت پالایشگاه دوم آبادان را شمال شهرک صنعتی آبادان واقع در جاده آبادان -اهواز عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر شرکت پخش و پالایش منتظر سرمایه‌گذار نمانده و بخشی از کارها را آغاز کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد با انتخاب و تعیین مهندس مشاوره مقدماتی و انجام طرح مطالعاتی کارها هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

ابهجی اظهار کرد: برای ساخت پالایشگاه دوم آبادان با ظرفیت تولید ۱۸۰هزار بشکه در روز، مدت زمان سه سال پس از انجام مراحل مهندسی برای آن پیش‌بینی شده است.