ارومیه - خبرنگار دنیای اقتصاد: با حضور معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر نیرو سدهای شهید قنبری و دانالو در ماکو واقع در آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسیدند. براساس این گزارش، سد شهید قنبری از نوع خاکی با هسته رسی است و مخزن آن ۷/۲۸میلیون متر مکعب ظرفیت دارد.

برای ساخت این سد که آب مورد نیاز پنج هزار هکتار از زمین‌های دشت «ساری سوی» را تامین می‌کند، افزون بر ۱۵۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. این سد در ۹ کیلومتری شمال غرب ماکو ساخته شده و ارتفاع آن از بستر سنگی ۵/۲۳ متر و طول تاج آن ۵۹۴ متر است.

همزمان با اجرای این طرح شبکه آبیاری زهکشی دشت‌های پایین دست این سد نیز آغاز شده و تاکنون ۱۰۰میلیارد ریال برای آن هزینه شده است. برای اتمام عملیات ساختمانی شبکه‌های آبیاری و زهکشی این سد که سال ۸۷ محقق می‌شود به ۵۰میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

سد دانالو نیز از نوع خاکی با هسته رسی است که نزدیک به سه میلیون متر مکعب گنجایش دارد.

برای اجرای این سد که آب مورد نیاز دشت دانالو را تامین خواهد کرد ۳۰میلیارد ریال هزینه شده است.

هر دو سد یاد شده که با هدف تنظیم آب رودخانه ساری سو و پیشگیری از بروز سیلاب‌ها ساخته شده‌اند، در خارج از حریم رودخانه قرار گرفته‌اند که با اجرای ۳/۵ کیلو متر کانال آبرسانی مخزن هر دو سد آبگیری می‌شود.

با بهره‌برداری از این سدها تعداد سدهای موجود شهرستان ماکو به سه واحد افزایش یافت.

پرویز داوودی معاون اول رییس‌جمهوری در مراسم بهره‌برداری سد شهید قنبری گفت: اصلاح ساختاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شوراها، بودجه و نحوه ارائه آن به مجلس از اقدامات مهم دولت نهم در مسیر اصلاح ساختارها است.

وی افزود: اصلاح نظام بانکی کشور در دست اجرا است و با اصلاحیه این بخش نظام اقتصادی کشور متحول می‌شود.وی تصریح کرد: از سال ۸۳ تا پایان ۸۵ جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از کشور ۵ برابر شده و پیش‌بینی می‌شود وضعیت امسال بهتر از ۲سال گذشته باشد.

پرویز فتاح، وزیر نیرو نیز در این مراسم با اعلام اینکه ۹۰ سد به طور همزمان در کشور در دست ساخت است، افزود: اجرای این تعداد سد به طور همزمان رکودی بی‌سابقه در جهان به شمار می‌رود که از توان اجرایی و فنی کشور و عزم دولت در عمران و آبادانی حکایت می‌کند.

افتتاح تصفیه‌خانه سلماس

در ادامه سفر معاون اول رییس‌جمهوری به آذربایجان‌غربی بخش نخست تصفیه‌خانه سلماس هم به بهره‌برداری رسید.

این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۴هزار و ۴۰۰مترمکعب در روز از ۱۵۳کیلومتر شبکه جمع‌آوری، ۹کیلومتر خط انتقال و ۱۲۹ کیلومتر شبکه فرعی تشکیل شده است.برای ساخت نخستین تصفیه‌خانه سلماس ۷۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

در مراسم بهره‌برداری از این طرح معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به حرکت رو به رشد کشور در جهات مختلف اظهار کرد: در چارچوب چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند کشورمان باید در جنبه‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی جایگاه اول را در منطقه داشته باشد.

وی مردم سلماس را مردمی بافرهنگ و دوراندیش دانست و بر خدمت‌رسانی به مردم این شهرستان و آبادانی هرچه بیشتر آن تاکید کرد.

وزیر نیرو نیز در این مراسم با اشاره به اجرای ۲۰۰ طرح تصفیه‌خانه فاضلاب در مناطق مختلف کشور گفت: در سال آینده ۷هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح‌ها اختصاص‌یافته که نزدیک به ۴هزار و ۶۰۰میلیارد ریال آن از محل بودجه سال ۸۷ و بقیه معادل ۶۵۰میلیون دلار از تسهیلات بانک جهانی تامین می‌شود. وی سرمایه‌گذاری در بخش ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب را کافی ندانست و گفت: وزارت نیرو سالانه توانایی جذب ۲ برابر اعتبارات اختصاص یافته در این بخش را دارد.

آبگیری سدهای در یک وزولا

با حضور معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر نیرو همچنین آبگیری سدهای در یک و زولای سلماس هم آغاز شد. سد مخزنی زولا که ۸۵میلیون مترمکعب ظرفیت دارد، آب زراعی ۱۵هزار هکتار زمین کشاورزی را فراهم خواهد آورد. سد مخزنی دریک نیز با ظرفیت ۲۱میلیون مترمکعب با هدف تامین آب زراعی ۶هکتار زمین و تامین آب شرب تازه شهر سلماس ساخته شده است. داوودی و هیات همراه همچنین از مراحل ساخت سد آق‌چای خوی دیدار کردند. این سد هم‌اکنون ۶۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

افتتاح بخش گازی نیروگاه ارومیه

بهره‌برداری از بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، نیز با حضور معاون اول رییس‌جمهوری آغاز شد. این نیروگاه در زمینی به مساحت ۱۲۰هکتار و در کیلومتر ‌۳۰ جاده ارومیه-مهاباد واقع شده و با چهار واحد گازی قادر است ‌‌۶۳۶ مگاوات برق تولید کند. با وارد مدار شدن چهار واحد گازی به مجموع نیروگاه‌های آذربایجان غربی، ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های استان به بیش از یک هزار مگاوات رسید. نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با دو‌هزار و ‌۳۰۰میلیارد ریال اعتبار در طول سه سال به اتمام رسیده و سیستم‌های کنترل، مدیریت پروژه و تجهیزات آن توسط متخصصان ایرانی اجرا شده است.

راه‌اندازی طرح‌های مسکن

معاون اول رییس‌جمهوری کشور در ادامه سفر خود به آذربایجان غربی به طور همزمان سه طرح بزرگ تامین مسکن شهری و روستایی در مناطق مختلف این استان را افتتاح کرد. همچنین با حضور وی بهره‌برداری از ۹هزار واحد مسکونی روستایی در مناطق مختلف این استاد با صرف یک‌هزار و ۲۶۰میلیارد ریال اعتبار آغاز شد. براساس این گزارش، ۴۷۵میلیارد ریال از اعتبار هزینه شده برای ساخت این مسکن‌ها از محل تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت تامین شده است. با بهره‌برداری از این واحدهای مسکونی ۴۵هزار نفر از جمعیت روستایی آذربایجان غربی از مسکن مناسب بهره‌مند شدند. مجتمع مسکونی قطار مهاباد با ۴۸۰ واحد استیجاری یکی دیگر از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده است که ۳۶۰ واحد مسکونی تک‌خوابه و ۱۲۰ واحد دوخوابه را در خود جای داده است. برای ساخت این مجتمع مسکونی ۸۲ میلیارد ریال هزینه شده است. بهره‌برداری از مجتمع آپارتمانی ۱۲۸ واحد استیجاری گلریز نقده نیز از طرح‌های به بهر‌ه‌برداری رسیده است. این مجتمع مسکونی شامل ۹۶ واحد مسکونی تک‌خوابه و ۳۲ واحد دوخوابه است و برای اجرای آن ۱۵میلیارد ریال هزینه شده است.