دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک رفتار: رییس کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در دیدار از منطقه ویژه اقتصادی سهلان تبریز گفت: منطقه ویژه اقتصادی سهلان ظرفیت‌های لازم برای تبدیل شدن به اولین بندر خشکی در ایران را دارد. دکتر رضا رحمانی گفت: قرار گرفتن این منطقه در نزدیکی کلانشهر تبریز، همجواری با خطوط آهن، فرودگاه بین‌المللی تبریز و جاده ترانزیتی ایران - اروپا قابلیت این منطقه را افزایش می‌دهد.

رحمانی بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سهلان تاکید کرد و افزود: وجود نزدیک به ۵۰ هزار متر‌مربع انبار مسقف محصور، انبارهای ویژه کالاهای آتش‌زا، ۵۹۰ هزار متر‌مربع محوطه بارانداز و امکانات موجود در این ناحیه پتانسیل‌هایی است که باید به نحو احسن از آنها بهره گرفته شود. وی ابراز امیدواری کرد با مدیریت جدید این مجموعه و حمایت مسوولان مربوطه گام‌های موثری برای رونق هرچه بیشتر این منطقه برداشته شود. رحمانی گفت: طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی سهلان که در دست مطالعه است باید تسریع و با دیدی باز و آینده‌نگر مطالعه شود؛ چرا‌که این منطقه قابلیت‌های کم‌نظیری در توسعه اقتصادی و تولیدی دارد و البته تبدیل شدن سهلان به منطقه ویژه اقتصادی باید از هر لحاظ نمود پیدا کند و جامعه نیز از ثمرات آن بهره‌مند شود و گرنه اکتفا کردن به تغییر نام آن اهمیت چندانی ندارد.

علی‌اکبر بالاگر، سرپرست منطقه ویژه اقتصادی سهلان تبریز هم در این دیدار گفت: این منطقه از سه بخش اقتصادی، تجاری و خدماتی تشکیل خواهد شد که در آن ورود کالا، ماشین‌آلات، قطعات یدکی، وسایل نقلیه سرمایه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید یا پردازش بدون حقوق گمرکی و سود بازرگانی خواهد بود. وی افزود: آزادی مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف ۱۰۰ درصد، اشتغالزایی نیروی انسانی داخلی و خارجی با شرایط ساده و متفاوت بر سرزمین اصلی و امکان صدور محصولات تولیدی به خارج و استفاده از جوایز صادراتی از جمله مزایای دیگر این منطقه به شمار می‌رود. بالاگر گفت: با توجه به ظرفیت‌های آماده چون انبارهای مسقف عظیم که در منطقه ویژه اقتصادی سهلان وجود دارد، می‌توان این منطقه را به یک منطقه ویژه نمونه در کشور تبدیل کرد.