دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک‌رفتار: شهرک نخودپزان بخش ممقان با حضور معاون آب و خاک و صنایع وزیر جهادکشاورزی کلنگ‌‌زنی شد. دکتر میرهادی قره سید نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی این شهرک گفت: شهرک نخود پزان ممقان با اعتبارمطالعاتی یک میلیارد ریال و به منظور احداث ۷۰۰ واحد نخودپزی و اشتغال برای ۱۰ هزار نفر ایجاد می‌شود. وی با بیان اینکه در این شهرک بیش از ۲ هزار تن محصول نخود فرآوری و به بازارهای داخلی و خارجی ارائه خواهد شد، افزود: در حال حاضر هزار و ۳۰۰ خانوار در رابطه با نخودپزی در شهر ممقان مشغول فعالیت هستند که این فعالیت در واحدهای خانگی به صورت کارگاه‌های خوداشتغالی متمرکز هستند.

دکتر قره سید با بیان اینکه این شهرک ۱۷ هکتار مساحت خواهد داشت، افزود: پیش‌بینی می‌شود با ایجاد این شهرک شاهد ارتقای کیفیت فرآوری و بسته‌بندی و برآورده کردن نیاز مشتریان با سلایق متفاوت در این رابطه با این محصول در بازارهای داخلی و خارجی باشیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر نیز از تولیدسالانه بالغ بر۱۵۰ هزار تن لپه در واحدهای تولیدی آذرشهر خبر داد و با اشاره به تهیه و فرآوری محصولات ارزشمند و بازار‌پسند بخش کشاورزی در این شهرستان گفت: علاوه بر تولید ۱۵۰ هزار تن لپه، ۱۳۰۰ واحد تولیدی نخود‌پزی فعال نیز در آذرشهر، سالانه۲۲۰ هزار تن «نخودچی» تولید و به بازارهای داخل و خارج از کشور ارسال می‌کنند.

مهندس فیروز طلوع حیات با بیان اینکه ۶۰ درصد از محصول فرآوری شده نخود در بخش ممقان به کشورهای دیگر صادر می‌شود، افزود: در کشور ما، فرآوری محصول نخود اختصاصا در بخش ممقان از توابع شهرستان آذرشهر انجام پذیرفته و این بخش به تنهایی، ۴۰ درصد از کل محصول نخود سفید تولیدی کشور را تبدیل به نخودچی می‌کند.

وی با اشاره به وجود هزار و ۳۰۰ کارگاه فرآوری محصول نخود در بخش ممقان از توابع این شهرستان گفت: از این محصول فرآوری شده ۴۰ درصد در داخل کشور و ۶۰ درصد نیز به کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه صادر می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر همچنین گفت: ۹۰ درصد نخودچی آجیلی کشور در این بخش تولید می‌شود.