کاشان منبع بزرگ انرژی خورشیدی شناخته شد

کاشان - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: همایش بهره‌وری و انرژی به مناسبت روز بهره ‌وری و بهینه‌سازی مصرف در دانشگاه کاشان برگزار شد. رییس دانشگاه کاشان در این همایش یکی از چالش‌های اساسی جهان امروز را انرژی ذکر کرد و گفت: با توجه به رشد روزافزون جمعیت و افزایش تولیدات و خدمات، تامین انرژی و استفاده بهینه از آن ضروری است.سیدجواد ساداتی‌نژاد، با اشاره به اینکه انرژی در سرمایه کشور و رفاه اجتماعی مردم نقش به سزایی دارد، افزود: تکنولوژی‌های نوین برای استفاده صحیح و کاهش مصرف انرژی حایز اهمیت است.وی، تولید انرژی پاک زیست محیطی را از جمله موارد مهم در مصرف انرژی دانست و گفت: استفاده از انرژی‌های نو موجب افزایش بهره‌وری و تولید و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

به گفته وی، استفاده از انرژی‌های خورشیدی از موارد مهم در کاهش مصرف انرژی است که خوشبختانه منطقه کاشان با داشتن متوسط ساعت آفتابی ۳۰۰ساعت، منبع و سرمایه مهم انرژی خورشیدی است.

ساداتی‌نژاد ابراز امیدواری کرد به منظور توسعه راهبردی کاشان با استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی منطقه و پژوهشکده انرژی و برگزاری همایش‌های بین‌المللی و ارائه مجله علمی پژوهشی ضمن ترویج فرهنگ مصرف انرژی؛ این شهرستان را به عنوان قطب علمی مصرف انرژی معرفی و از پیشگامان در این عرصه باشیم.

ناصر باقری‌مقدم، رییس کمیته انرژی‌های نو دفتر همکاری‌های فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این همایش، از مهمترین اقدامات این دفتر را کمک به توسعه فن‌آوری نانو تکنولوژی عنوان کرد و گفت: با توجه به جوان بودن این تکنولوژی سعی می‌شود با همکاری‌های تکنولوژی‌های منابع و تعامل با متخصصان داخلی و خارجی زمینه توسعه تکنولوژی فراهم شود.وی، رویکردهای امنیتی، محیط زیست و انرژی‌های نو را از جمله موارد مثبت در مصرف انرژی دانست و گفت: باید سعی شود منابع به صورت غیر متمرکز در جایی که تولید می‌شود به مصرف برسد.وی، یکی از راه‌های تولید غیرمتمرکز انرژی را استفاده از فن‌آوری پیل سوختی عنوان و اظهار کرد: باد، خورشید و هیدروژن از موارد مهم در تولید انرژی است که با استفاده از منابع غنی گاز طبیعی ایران می‌توان به انرژی هیدروژن دست یافت.باقری‌مقدم با اشاره به نزدیک بودن کشور به مدارهای خورشیدی گفت: استان اصفهان و شهرستان کاشان از مراکز مثبت جهت استفاده از انرژی خورشیدی است. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران هم، استفاده نامناسب مصالح در ساختمان‌ها را از عوامل مصرف بیش از حد انرژی در کشور دانست.

بهروز کاری افزود: با استفاده از مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان شامل عایق کاری سیستم تاسیسات و لوله‌ها، عایق کاری جداره خارجی ساختمان، نصب پنجره‌های دوجداره استاندارد در ساختمان می‌توان مصرف انرژی در ساختمان را کاهش داد.

رییس پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان هم در این همایش با اشاره به اینکه ۳۹درصد مصرف انرژی کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود،گفت: از مهم‌ترین روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان بهره جستن مناسب از انرژی خورشیدی است.مجید سبزپوشانی، انتخاب مناسب جداره‌های ساختمان و استفاده از سایبان را از جمله راهکارهای استفاده بهینه و کاهش هزینه گرمایش و سرمایش در کشور ذکر کرد.