120 سد در کشوردر حال ساخت است

دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: معاون وزیر نیرو گفت: هم‌‌اکنون در کشور عملیات اجرایی ۱۲۰ سد در حال انجام و ۱۸۰ سد نیز در حال مطالعه است و وزارت نیرو درصدد است کار ذخیره‌سازی آب را در استان‌هایی مانند کرمانشاه که نزول رحمت الهی بیشتر است، سرعت ببخشد. محمد رضا عطارزاده در مراسم افتتاح تونل‌های انحراف آب سد «داریان» شهرستان پاوه افزود: مجموعه طرح‌هایی که وزارت نیرو در کشور و استان کرمانشاه در دستور کار دارد، حلقه وسیع و گسترده‌ای است که بتوانیم از آب‌هایی که با رحمت الهی نصیب ملت ایران شده است، به‌خوبی استفاده و بهره‌برداری کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از بحث‌های مهم ما در این بخش سد‌سازی و ساخت تونل‌های انحرافی آب و انتقال آب به مناطقی است که مورد نیاز است که در استان کرمانشاه طرح‌های آبی وزارت نیرو در مراحل خوبی قراردارند و امیدواریم بتوانیم با تسریع در کار آب مورد نیاز استان و کشور کمبود آن را جبران کنیم و خیر و برکت رحمت الهی را برای مردم فراهم کنیم.

معاون وزیر نیرو، مهم‌ترین اهداف اجرای طرح سد داریان را تولید برق به منظور کمبود برق منطقه، ذخیره آب مورد نیاز برای بخش کشاورزی و تامین آب مورد نیاز شهرها و روستاهای منطقه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم حوزه آبی کشور تامین منابع مالی است، گفت: اعتباری در اختیار حوزه آبی کشور قرار گرفته که تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از فروش اوراق مشارکت با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های دیگر و مشارکت مردم در خرید این اوراق حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال و فروش اموال و طرح‌های تملک دارایی‌ها بتوانیم با تامین منابع مالی مورد نیاز بستر لازم را برای اجرا و سرعت بخشیدن به طرح‌های آبی کشور فراهم کنیم.

عطارزاده بودجه آبی کشور را ۴۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: حدود ۱۹ درصد آن کاهش پیدا کرده که با تلاش و مساعدت دولت مقرر شد در استان‌های محروم مانند کرمانشاه این ۱۹ درصد کاهش از محل اعتبارات خشکسالی‌ها تامین و جبران شود.

در این مراسم دو تونل انحراف آب سد داریان هر یک به طول یک کیلومتر با اعتبار بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال احداث و به بهره‌برداری رسید.

سد داریان پاوه که جنس آن از نوع خاکی با هسته نفوذ‌ناپذیر رسی ساخته شده است، ارتفاع آن از کف رودخانه ۱۵۵ متر می‌باشد و ۹۰۷ میلیون متر مکعب نیز حجم بدنه آن است.

این سد که با هدف تامین آب شرب و تنظیم برق در استان کرمانشاه عملیات اجرایی آن آغاز شده، تاکنون برای راه‌اندازی و افتتاح تونل انحراف آب سد داریان بیش از سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

اجرای کامل سد داریان می‌تواند زمینه اشتغال دو هزار نفر را به صورت مستقیم و دو هزار نفر را نیز به شکل غیرمستقیم فراهم آورد که تاکنون اشتغال یک هزار نفر به صورت مستقیم فراهم شده است.