مخالفت با کاهش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان گفت: با کاهش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان که وزارت نیرو از ما خواسته است، موافقت نمی‌کنیم. غلامرضا شریعتی اظهار کرد: یکی از مشکلات این طرح این است که در مصوبه و درخواست بنا شده که ۵/ ۱ میلیارد دلار اعتبار به جهاد کشاورزی برای شبکه‌های فرعی اختصاص داده شود، ولی این موضوع محقق نشده است.وی افزود: سازمان آب و برق خوزستان ۲۵۰هزار هکتار کانال اصلی را کشیده بود ولی جهاد کشاورزی اعتبار لازم را برای ساخت شبکه‌های فرعی نداشت و بازده آب و خاک هم به‌دلیل نبود زهکش پایین آمد.

دولت با کاهش شدید درآمدهای نفت مواجه شد و در نتیجه وزارت نیرو و به تبع آن سازمان آب و برق خوزستان از انجام تعهدات ناتوان شدند. انجام این طرح به غیر از جاهایی که کانال‌های اصلی کشیده شده، ابتر مانده است. شریعتی اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری برای تامین اعتبار ۴۴۰میلیارد تومان به‌منظور احداث کانال‌های اصلی فاز اول طرح از سوی سازمان آب و برق انجام شد ولی به نتیجه‌ای نرسیده است. این در حالی است که رئیس‌جمهوری اعلام کرده بود که فازبندی در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نداریم ولی در نهایت تا سال آینده ۳۱۲ هزار هکتار از این زمین‌ها آماده و ۲۴۰ هزار هکتار آن باقی می‌ماند که باید برای آن تامین اعتبار لازم انجام شود. شریعتی با اشاره به اینکه تلاش‌های مسوولان در حال انجام است، اظهار کرد: وزارت نیرو ۱۲۰ هزار هکتار تایید شده از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را کاهش داده که نباید با آن موافقت کنیم.

وی با تاکید بر عدم رضایت نسبت به مصوبه وزارت نیرو برای کاهش بخشی از فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: اگر این مصوبه را بپذیریم به‌طور غیرمستقیم به انتقال آب بیشتر رضایت داده‌ایم. وی با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهوری در نامه‌ای به استانداری اعلام کرده که تامین آب فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نهایی شده است، افزود: از این رو رسما به کاهش اراضی فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از سوی وزارت نیرو اعتراض کردم. استاندار خوزستان تاکید کرد: همه یک صدا برای بهبود و توسعه استان خوزستان تلاش می‌کنیم و پیگیری‌های لازم برای انجام تمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خواهیم داشت.

تعطیلی طرح توسعه کشاورزی خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز گفت: وزارت نیرو بدون هیچ دلایل کارشناسی، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان را دو سال است که تعطیل کرده است. کیخسرو چنگلوائی اظهار کرد: برای این طرح از ابتدا قرار بر فازبندی نبود و مقرر شده بود به میزان ۵۵۰ هزار هکتار از ۸۰۰ هزار هکتار مصوب مقام معظم رهبری اجرا شود.وی افزود: متاسفانه وزارت نیرو در میان راه بدون هیچ‌گونه دلایل کارشناسی و در نظر گرفتن نظرات کارشناسی جهاد و آب و برق خوزستان، فاز دوم طرح توسعه کشاورزی خوزستان را دو سال است تعطیل کرده است.چنگلوائی اظهار کرد: ۱۸ اردیبهشت امسال جلسه‌ای در وزارت نیرو با حضور وزارتخانه ما و نیرو برگزار و تصمیم گرفته شد که مابه‌التفاوت فاز اول تا رسیدن به ۵۰۰ هزار هکتار را کار کارشناسی انجام و اعتبار موردنظر را تعیین و به وزارتخانه‌ها انجام دهیم. در نهایت ۲۴۴ هزار هکتار را تعریف کردیم که ۵۶ هزار هکتار شامل شمال و شرق می‌شود و ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار آن تعیین شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: چرا باید در حوزه دز و کارون که مشکل آب نداریم طرح را حذف کنند یا چرا دشت لیرابی در استانی دیگر را از حوضه مارون آبیاری می‌کنند. چنگلوائی اعلام کرد: قبول داریم که آورد رودخانه‌ها کاهش داشته ولی با همین آورد حتی می‌توانیم کشت سنتی هم داشته باشیم. اگر سهم تالاب‌ها، آب شرب و آب صنعت را کم کنیم باز هم در نهایت حداقل یک میلیون و ۴۰۰هزار هکتار زمین برای کشت آبی داشته باشیم. در خوزستان بحث توسعه اراضی کشاورزی نداریم و فقط در حال بهبود وضعیت هستیم. وی با اعلام اینکه هیچ اضافه کشتی در استان نداریم و نباید فشار به کشاورزان استان وارد کرد، افزود: همه باید یک دست باشیم و از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری حتی در اراضی بیشتری از این میزان دفاع کنیم.

کاهش مساحت طرح

یدالله شمایلی، مدیرعامل موسسه جهاد نصر نیز اظهار کرد: ۳۱۲ هزار هکتار احداث شبکه در فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری داشته‌ایم. وی افزود: برای ادامه فعالیت‌های اجرایی این طرح، ۲۰۰ میلیون دلار برای فاز دوم پیشنهاد دادیم که ۱۵۰ میلیون دلار آن مورد موافقت قرار گرفت. همچنین تاکنون ۱۸۰ میلیون دلار برای اجرای طرح پرداخت شده است. شمایلی اظهار کرد: ۲۴۴ هزار هکتار زمین را برای فاز دوم طرح پیشنهاد دادند ولی وزارت نیرو آن را به ۱۲۸ هزار هکتار کاهش داد که مورد قبول ما واقع نشد. نامه‌ای به سازمان آب و برق ارسال و تقاضا کردیم تا ۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات برای تکمیل اقدامات وزارت نیرو اختصاص پیدا کند.