دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون بهره‌برداری و حفاظت از منابع سازمان آب و برق خوزستان از ادامه خشکسالی در حوضه رودخانه‌های جراحی و زهره خبر داد و گفت: کشت تابستانه در حوضه رودخانه‌های مارون، جراحی و زهره ممنوع اعلام شده است. مصطفی شبه با بیان اینکه بارندگی و سیلاب اخیر خشکسالی حوضه رودخانه مارون، جراحی را برطرف نکرده، افزود: اکنون فقط نصف مخزن سد مارون در حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره‌سازی انجام شده و همچنان برای کشت تابستانه کمبود آب داریم.

وی با اشاره به خشکسالی چند ساله در این حوضه تصریح کرد: تامین آب کشت‌های دائم در اولویت است، این در حالی است که پارسال برای تامین این بخش نیز دچار مشکل شدیم و آب موردنیاز نخیلات شادگان در جنوب خوزستان تامین نشد که دلیل آن برداشت غیرمجاز آب کشاورزی از سوی ماهشهر و رامشیر بود. شبه افزود: حوضه رودخانه زهره نیز تابستان امسال امکان کشت تابستانه ندارد زیرا علاوه‌بر بارش ناکافی در این حوضه، سد کوثر در بالادست این رودخانه برای تامین آب شرب طراحی شده و منبع غیرقابل اطمینان برای تامین آب کشاورزی به‌شمار می‌رود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت برخی رودخانه‌های خوزستان پس از سیل اخیر اظهار کرد: با کاهش بارندگی‌ها در بالادست، دبی رودخانه‌های دز و کارون نیز کم شده است.معاون سازمان آب و برق خوزستان افزود: ورودی سد دز به ۵۲۵ مترمکعب برثانیه و خروجی آن به ۵۰۳ مترمکعب برثانیه رسیده و دبی رودخانه کارون در اهواز نیز ۷۹۶ مترمکعب برثانیه است. وی اضافه کرد: سد کرخه هنوز ظرفیت خالی برای نگهداشت آب دارد و ورودی این سد ۲۸۹ مترمکعب برثانیه و خروجی ۶۴ مترمکعب برثانیه است.شبه با اشاره به آغاز آبگیری مخزن شماره ۳ تالاب هورالعظیم در پی سیلاب اخیر تاکید کرد: شرکت نفت در این مخزن در حال فعالیت است و در صورت همکاری می‌توانیم این مخزن را آبگیری کنیم.