دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق کرمانشاه تشکیل پنج کارگروه کشاورزی؛ دام و طیور و آبزیان؛ آب، محیط زیست و اقتصاد سبز؛ صنایع غذایی و تبدیلی و کارگروه اصلاح فرهنگ غذایی به تصویب رسید.

ناصر مرادی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق گفت: هر یک از کارگروه‌های تصویب شده می‌توانند مشکلات موجود در حوزه خود را جمع‌آوری کرده و راهکارهای حل مشکلات را به مراجع تصمیم‌گیری انتقال دهند. وی ادامه داد: توسعه بخش کشاورزی استان و بالابردن سطح دانش بهره‌وری و حل مشکلات پیش‌روی کشاورزان از اهداف تشکیل این کارگروه‌ها است. مرادی افزود: کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و باید پیشنهادهای خاصی از کارگروه‌ها دریافت کنیم. برومند چهارآیین، رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان نیز گفت: کارگروه‌های در نظر گرفته شده برای کمیسیون کشاورزی بسیار مفید خواهد بود و هر کارگروه باید یک رئیس، نایب رئیس و دبیر داشته باشد و خود آنها در حوزه‌های تخصصی تیم‌سازی کنند. وی ادامه داد: خروجی این کارگروه‌ها که از افراد متخصص هستند به استانداری، جهاد کشاورزی و اتاق ایران ارائه می‌شود.

جلال کریمی زند، مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز از وجود کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اظهار خرسندی کرد و گفت: جایگاه صنایع غذایی در استان نادیده گرفته شده و کارگروه صنایع غذایی می‌تواند مشکلات موجود این حوزه را شناسایی و راه‌حل‌هایی برای ارتقای این بخش ارائه دهد. وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی استان نبود نظام کارشناسی در بخش خصوصی است که البته با تشکیل این کارگروه‌ها در اتاق و حضور کارشناسان خبره امیدواریم این مشکل مرتفع شود. کریمی‌زند افزود: در هر کارگروه کارشناسان به فراخور تخصص خود باید برنامه‌ای مکتوب و عملی برای توسعه بخش کشاورزی داشته باشند.

حیدر ذولنوریان، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیز به کمبود آب اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی استان به‌خاطر کمبود آب رو به نابودی است. وی ادامه داد: باید برنامه‌ای مدون برای مدیریت منابع آبی داشته باشیم چرا که خیلی از منابع آب زیرزمینی ما خشک شده یا رو به نابودی است. دانیال کهریزی، مشاور امور کشاورزی اتاق نیز گفت: باید به بحث ارتباطات توجه ویژه‌ای داشت و با مراکز تخصصی و پژوهشی بین‌المللی در بخش کشاورزی ارتباطات خوبی برقرار کرد.

وی ادامه داد: واردات تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد و قطعا این موضوع در پیشرفت کشاورزی استان تاثیر بسزایی خواهد داشت. کهریزی ادامه داد: فرهنگ‌سازی محصولات کشاورزی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. خلیل جلیلی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی نیز گفت: آب و محیط زیست از مواردی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت چرا که در بخش دولتی مظلوم واقع شده و در بخش خصوصی ورود به آن سخت است.