همکاری بی‌واسطه می‌خواهیم
دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: هیات تجاری لهستان در حالی با مسوولان اتاق بازرگانی تبریز دیدار کردند که تاکید سفیر این کشور بر ضرورت همکاری بی واسطه بنگاه‌های کوچک و بخش خصوصی دو کشور ایران و لهستان بود.

با آغاز اجرای برجام و علاقه‌مندی کشورهای اروپایی برای از سرگیری ارتباطات سیاسی و اقتصادی این روزها شاهد سفرهای متعدد هیات‌های تجاری به کشورمان و به تبع آذربایجان شرقی هستیم. رئیس اتاق بازرگانی تبریز در دیدار با این هیات اظهار کرد: آذربایجان شرقی با برخورداری از ظرفیت‌های جغرافیایی مناسب همچون هم‌مرزی با چهار کشور، قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و همجواری با کشورهای CIS(قفقاز و آسیای میانه) ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه لهستان و انتقال آن به داخل کشور یا کشورهای همسایه خود دارد. صمد حسن‌زاده برخورداری استان از منابع غنی معدنی را مورد اشاره قرار داد و بر سرمایه‌گذاری هیات لهستانی در صنایع پایین‌دست به‌ویژه در بخش مس و آلومینیوم تاکید کرد. وی به برخورداری استان از ظرفیت‌های صنعتی و دانشگاهی اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی در بخش تولید دارو، صنایع پتروشیمی، صنایع سنگین و ماشین‌آلات در حال فعالیت است و نیروهای متخصص و آماده به‌کار برای راه‌اندازی صنایع مرتبط را دارا است.

مسوول هماهنگی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آذربایجان شرقی نیز به تشریح سیاست‌های دولت در قبال سرمایه‌گذاران پرداخت و افزود: لهستان به‌عنوان کشوری همتراز با صنعت و توانمندی آلمان با هزینه ارزان مورد توجه ما است و امیدواریم با افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی شاهد رشد تجاری دو طرف باشیم. رضا حسینی گفت: ویژگی اصلی آذربایجان شرقی صدور فناوری‌های اروپا به داخل ایران و کشورهای همسایه است اما به علت اتفاق‌های اخیری که در منطقه افتاده آذربایجان شرقی از جایگاه اصلی خود دور شده و اکنون تلاش داریم تا این جایگاه را احیا کنیم.

وی با بیان سیاست‌های تشویقی دولت برای سرمایه‌گذاران خارجی گفت: امنیت سرمایه‌گذاری در داخل، همچنین برخورداری از معافیت‌های مالیاتی و عوارضی در مناطق خاص همچون منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس و دیگر مناطق می‌تواند میزان علاقه‌مندی هیات لهستانی را به حضور در بازار آذربایجان شرقی افزایش دهد. حسینی فراهم بودن تمام امکانات حمل‌ونقل بین‌المللی در استان و همچنین هزینه پایین تولید در استان و ایران را از نقاط قوت ایجاد علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی اعلام کرد.

در ادامه این دیدار سفیر جمهوری لهستان در ایران نیز با بیان اینکه اکنون لهستان ۷۰ درصد نیازمندی‌های آلمان به قطعات ماشین‌آلات را تامین می‌کند، اظهار کرد: برای همکاری مایل به ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با ایران هستیم تا پیشرفت همکاری‌های طرفین سریع‌تر شکل بگیرد. یولیوش گویوو با بیان اینکه ۷۰ درصد صادرات کشور ما به سمت بازارهای غربی است، اضافه کرد: لهستان در بدترین شرایط اقتصادی اتحادیه اروپا رشد اقتصادی مثبت داشت و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ۲۵ سال گذشته اکنون شاهد رشد اقتصادی ۴۰۰ درصدی هستیم و اگر این روند تا دوسال دیگر ادامه یابد، اقتصاد لهستان از اقتصاد اسپانیا پیشی خواهد گرفت. سفیر لهستان همچنین بر ضرورت همکاری بنگاه‌های کوچک و بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و آنها را هسته‌های اصلی اقتصاد لهستان دانست.

لیسیا یکی از استان‌های جنوب غرب لهستان است که با شرایط اقلیمی مشابه آذربایجان شرقی برای همکاری با این استان علاقه‌مندی خاصی از خود نشان می‌دهد. لهستان در مرکز اروپا، از غرب با آلمان، از جنوب غربی با جمهوری چک، از جنوب با اسلواکی، از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه (منطقه برون‏بومی کالینینگراد)، از شرق با بلاروس و از جنوب شرقی با اوکراین و از شمال با دریای بالتیک همسایه است. مهم‌ترین صادرات لهستان را، ماشین‏آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، خواربار و حیوانات زنده و فرآورده‏های کشاورزی تشکیل می‏دهند.