حسینی‌: باید حمایت‌های هدفمند را جایگزین دستکاری نرخ‌ها کنیم که این روش قطعا موفقیت‌آمیزتر خواهد بود

شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر اقتصاد طی اظهار نظر دوباره‌ای از طرح جایگزین افزایش حقوق و دستمزد دفاع کرد و گسترش حمایت‌های تامین اجتماعی از کارمندان و کارگران را از افزایش سالانه حقوق و دستمزد بهتر دانست. سخنگوی اقتصادی دولت هفته گذشته گفته بود که اگر به جای افزایش حقوق از ابزار گسترش تامین اجتماعی استفاده شود‌، بهتر جوابگو خواهد بود. حسینی دیروز هم در گفت‌وگویی با ایسنا به تشریح دلایل خود برای دفاع از این طرح پرداخت و گفت‌: «آنچه من مطرح کردم، این است که کافی است در این باره به تجربه و سیاست‌های موفق اقتصادی در دنیا مراجعه کنیم. واقعیت این است که پوشش تامین اجتماعی کارمندان و کارگران را نباید از رویه‌هایی دنبال کنیم که پایدار نیستند. یکی از مشکلاتی که در اقتصاد ایران مزمن شده، این است که ما برای اینکه کارمندان را حمایت کنیم، به بهانه تورم، نرخ مزدها و حقوق را افزایش می‌دهیم، اما طولی نمی‌کشد که این موج، به موج افزایش قیمت تبدیل می‌شود و در واقع اثر مثبت افزایش حقوق مستهلک می‌شود.

در این روش اگر چه نیت خیر است، ولی نتیجه راضی‌کننده نیست، پس باید رویه‌ها و رویکردها در این بخش اصلاح شود.

آنچه من می‌گویم این است که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و توزیع نقدی یارانه‌ها، ما هزینه خانوارها را جبران کردیم و به گواه آمار و ارقام، این جبران بالاتر از آثار افزایش و اصلاح قیمت‌ها بود.

با این توضیح باید بیاییم به جای اینکه به سراغ افزایش دستمزدها برویم، به سراغ توسعه نظام تامین اجتماعی برویم که در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هم پیش‌بینی شده است. باید حمایت‌های هدفمند را جایگزین دستکاری نرخ‌ها کنیم که این روش قطعا موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.

البته انجام این کار هم مانند اصلاح نظام یارانه‌ مستلزم گفت‌وگو و تفاهم و برقراری اشتراک نظر در درک ضرورت‌ها است. الان هم همکاران ما در وزارت کار تلاش دارند با انجمن‌های کارفرمایی و کارگری به اتفاق نظری در این باره برسند که هم ما به شیوه‌های موثر و مفید و سازنده از نیروی کار کشور حمایت کنیم، هم اینکه ریشه‌های تورم که از جمله آنها مارپیچ‌ هزینه است را بخشکانیم.