مرکز خدمات فولاد‌ایران - با توجه به روند توسعه شهرسازی در چین، تولید فولاد آن حداقل تا سال ۲۰۳۰ کاهش نمی‌یابد، زیرا که تقاضا در دراز مدت بالا است و‌این انگیزه خوبی برای افزایش تولید است. هنوز برنامه‌های توسعه شهر سازی در غرب چین نیاز به فولاد زیادی دارد. سال ۲۰۱۱ چین ۶۶۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کند که رشدی ۵ درصدی خواهد داشت. در حالی که سال ۲۰۱۰‌این رقم ۶۲۰ میلیون تن و ۳/۹ درصد بالاتر از سال ۲۰۰۹ بود.

فولاد سازان تولید سالانه خود را بر اساس میزان تقاضای صنایع مصرف کننده که اغلب با بخش ساخت و ساز‌های شهری در ارتباط است تعیین می‌کنند. بر خلاف کشور‌های توسعه یافته‌ای چون آمریکا و کشور‌های اروپایی، چین هنوز پتانسیل افزایش تولید فولاد را دارا است.

تا سال ۲۰۱۵ درصد ساخت و ساز‌های شهری تا ۵۲ درصد بالا می‌رود و در سال ۲۰۳۰ به ۶۵ درصد خواهد رسید. تا پایان سال ۲۰۱۰‌ این رقم به ۶/۴۶ درصد رسید و حال ۶۲۰ میلیون نفر در شهر‌ها و شهرستان‌ها زندگی می‌کنند. اخیرا نرخ شهرنشینی در کشور‌های توسعه یافته ۷۵ درصد بوده و در کشور‌های در حال توسعه ۳۸ درصد می‌باشد.

با نزدیک شدن نرخ شهرنشینی چین به نرخ کشور‌های توسعه یافته در سال‌های آتی سرعت رشد تولید فولاد نیز آرام تر می‌شود. چه بسا در‌ آینده فولاد سازان با مشکل مازاد ظرفیت و نوسانات قیمت فولاد مواجه گردند. تکنولوژی‌های نو قدرت رقابتی بزرگی برای فولادسازانی است که می‌خواهند رشد و توسعه مطلوب در بازاری با ثبات داشته باشند.

فولادسازان ژاپنی به دنبال افزایش قیمت فولاد

همچنین نیپون استیل ژاپن اظهار داشته که با توجه به افزایش هزینه مواد اولیه از مشتریان خود در بخش خودرو سازی می‌خواهد در سال مالی جدید که از اول آوریل ۲۰۱۱ آغاز می‌شود افزایش قیمت ۲۴۲ دلاری محصولات فولادی را بپذیرند. ظاهرا ‌این کارخانه اواسط مارس این افزایش قیمت را که حدود ۲۰ درصد می‌باشد اعمال خواهد نمود.

از طرفی جی اف‌ای استیل ژاپن نیز قصد دارد قیمت ورق خود را از آوریل ۲۴۵ دلار در هر تن بالا ببرد. معمولا فولادسازان ژاپنی هر سال پس از افزایش قیمت‌های سنگ آهن و کک قیمت قراردادهای محصولات فولادی خود را با خودرو سازان تعیین می‌کنند.

آمریکا: واردات فولاد در ژانویه

در‌این باره آمریکا در ماه ژانویه ۲ میلیون و ۴۸ هزار تن فولاد وارد نمود که یک میلیون و ۶۳۰ هزار تن آن محصولات فولادی بوده و نسبت به دسامبر رشدی ۱۰ و ۸۰ درصدی داشته‌اند. ۲۱ درصد بازار واردات را محصولات نهایی گرفته بود که یک درصد نسبت به دسامبر رشد داشت.

بیشترین واردات مربوط به میلگرد بود که ۴۴ درصد رشد داشت و پس از آن مفتول با ۳۴ درصد و لوله با ۳۸ درصد بودند.بیشترین حجم واردات فولاد مربوط به کره‌جنوبی با ۲۱۳ هزار تن و رشد ۹درصدی بود. همچنین ژاپن ۱۲۶ هزار تن با رشدی ۲۳ درصدی، آلمان ۷۸ هزار تن با ۲۰ درصد رشد و استرالیا با ۲۸ درصد رشد، ۷۴ هزار تن فولاد به آمریکا صادر کرده‌است.