رشد ثابت بازار جهانی دستگاه‌های چند کاره

بازار دیجیتال- بازار جهانی پرینترهای چند کاره گویا همچنان روند رشد را در پیش دارد. این بازار به دنبال تقاضای خریداران و کاربران برای دستگاه‌های چند کاره جوهر و لیزری و پرینترهای تک کاره لیزری چنین رشدی را رقم زده است. کارشناسان و تحلیلگران این بازار هم معتقدند که این روند رشد در سال میلادی جدید هم ادامه خواهد داشت. به عقیده این کارشناسان، تفاوت کم قیمت دستگاه‌های چند کاره لیزری و پرینترهای لیزری تک کاره، باعث شده است تا رقابت در بازار این دو محصول تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند.

این رقابت، اما گویا در میان کاربران خانگی و به ویژه در بازار دستگاه‌های چند کاره شدت دارد.

از طرفی بسیاری از تحلیلگران این بازار معتقدند که یکی دیگر از دلایل رقابتی شدن حضور تولید کنندگان زیاد در بازار دستگاه‌های چند کاره است. در حقیقت رونق بازار این محصولات در سال‌های اخیر باعث شده است تا شرکت‌های مختلفی به طراحی تولید این دستگاه‌ها تمایل پیدا کرده و به تدریج وارد بازار آنها بشوند.

«پاملا سامانگا» یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «رقابتی شدن بازار دستگاه‌های لیزری چند کاره باعث شده است تا قیمت این محصولات هم کاهش پیدا کرده و به این ترتیب کاربران انتخاب‌های بیشتری را پیش رو داشته باشند. این رونق همچنین نظر سرمایه‌گذاران را هم به خودش جلب کرده است».

او معتقد است که بازار کشور فیلیپین می‌تواند نمونه خوبی باشد: «بازار این کشور یکی از بزرگ‌ترین بازارهای منطقه برای دستگاه‌های لیزری چندکاره است که در سال‌های اخیر رونق خوبی هم داشته، تا جایی که حالا به حالت اشباع رسیده است.

بر اساس آمار منتشر شده بازار دستگاه‌های لیزری چند کاره در این کشور تا پایان سال ۲۰۱۰ شاهد فروش ۸۵۸۵۰۰ دستگاهی بوده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این رقم برای سال ۲۰۱۱ با کاهش ۵/۱ درصدی به رقم ۸۵۴۳۰۰ دستگاهی برسد».

کارشناسان موسسه IDC معتقدند که بازار پرینترهای لیزری تک کاره، اما همراه با بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ از رونق افتاد و هنوز هم نتوانسته است مانند گذشته فروش خوبی داشته باشد.

این در حالی است که دستگاه‌های لیزری چند کاره یا حتی تک کاره همچنان پر طرفدارند و بیشترین حجم فروش را در بازارهای مختلف به خودشان اختصاص می‌دهند. با این وجود اما کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند فروش جهانی دستگاه‌های لیزری چندکاره و تک کاره تا پایان سال ۲۰۱۱ هم رشد نسبتا ثابتی را تجربه کرده و به ثبت برسانند.

آخرین آمار نشان می‌دهد بازار جهانی دستگاه‌های هاردکپی در فاصله ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۱۰ رشد ۱/۱۳ درصدی را تجربه کرده است که از این میان دستگاه‌های لیزری سهم بازار ۸۴ درصدی را برای خودشان به ثبت رساندند.