گروه بورس - هدیه لطفی: با عرضه اولیه سهام شرکت فولاد آلیاژی یزد، بازار فرابورس پذیرای اولین شرکت فولادی شد. به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته ۱۰ درصد معادل ۴ میلیون سهم از سهام شرکت فولاد آلیاژی یزد برای اولین بار در بازار اول فرابورس عرضه شد و به این ترتیب دوازدهمین شرکت فرابورس با نماد «فولای» در بازار ثبت شد.

همچنین در عرضه اولیه روز گذشته هر سهم فولاد آلیاژی یزد، ۱۶۵ تومان قیمت خورد و در نتیجه ارزش بازار آن به رقم ۶ میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال رسید.

از ۴ میلیون سهم معامله‌‌شده در بازار دیروز، تعداد ۳۱ هزار و ۴۰۰ سهم ابطال شده است.

از سوی دیگر شرکت فولاد آلیاژی یزد پیش‌بینی سود هر سهم سال‌مالی ۹۰ را مبلغ ۲۳۰ ریال اعلام کرده است.

همچنین سود سال‌جاری شرکت نیز مبلغ ۱۸۵ ریال پیش‌بینی شده که شرکت در دوره ۹ ماهه نخست سال، ۷۶ درصد معادل ۱۴۴ ریال از این رقم را پوشش داده است.

در نتیجه با توجه به قیمت ۱۶۵ تومانی هر سهم در عرضه دیروز، P/E «فولای» ۲/۷ مرتبه تعیین شد.

از سوی دیگر با توجه به شرایط شرکت فولاد آلیاژی یزد، این شرکت به عنوان کوچک‌ترین عضو فرابورس شناخته شد.

شرکت سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا با در اختیار داشتن ۲۷ درصد از کل سهام «فولای» به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت به شمار می‌آید. همچنین شرکت توسعه عمران چوپانان کویر نیز سهامدار ۵ درصدی این شرکت است.

دو سهامدار حقیقی نیز هر کدام، با در دست داشتن ۷ و ۵ درصد، از سهامداران عمده شرکت محسوب می‌شوند.

عرضه بلوکی «لیزینگ ایرانیان»

از سوی دیگر شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان به وکالت از شرکت گسترش سرمایه‌گذاری نوین تعداد ۱۵۰ میلیون سهم، معادل ۱۵ درصد از سهام «وایران» را به قیمت پایه هر سهم ۳۸۰ تومان در روز چهارشنبه ۱۱ اسفندماه سال‌جاری در بازار اول فرابورس عرضه می‌کند.

یادآور می‌شود بلوک ۲۰ درصدی سهام لیزینگ ایرانیان در ۲۶ اسفندماه سال پیش از طرف شرکت توسعه صنعت و گسترش خدمات ایرانیان عرضه و معامله شد.

حال با توجه به عرضه ۱۵ درصد دیگر از سهام این شرکت در چهارشنبه آینده، دومین عرضه عمده سهام «وایران» در یک سال اخیر انجام می‌شود.

صف‌های خرید در بازار

همچنین بازار فرابورس در روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید برای سهم و حق‌تقدم تجارت الکترونیک پارسیان بود.

در این راستا دیروز صف خریدی معادل ۵۰۶ هزار سهم برای تجارت الکترونیک پارسیان تشکیل شد. همچنین صف خرید حق‌تقدم آن نیز به رقم ۴۷۹ هزار سهم رسید.

همچنین در مجموع بازار دیروز بیش از ۷ میلیون و ۸۲۰ هزار سهم به ارزش ۸۲ میلیارد و ۹۱ میلیون ریال دادوستد شد.

این رقم بدون در نظر گرفتن معاملات فولاد آلیاژی یزد است.

همچنین بیشتر حجم معاملات دیروز در اختیار نماد معاملاتی همراه اول بود. در این روز هر سهم «همراه» با ۷۹ صدم درصد رشد به قیمت ۴۴ هزار و ۳۸۱ ریال رسید و در مجموع ۶۹۹ هزار سهم این شرکت رقمی معادل ۳۱ میلیارد و ۱۸۷ میلیون ریال روانه بازار کرد و به این ترتیب این نماد به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد.

شرکت بالاست نیز با ارزش معاملات ۵/۱۴ میلیارد ریالی، رتبه دوم را به معاملات خود اختصاص داد.