دبیرخانه توسعه دیپلماسی شهری تبریز آغاز به کار کرد

دنیای اقتصاد-تبریز: اولین جلسه دبیرخانه توسعه دیپلماسی شهری تبریز با حضور یعقوب‌ هوشیار رئیس دبیرخانه، اعضای هیأت رئیسه دبیرخانه و سه عضو ناظر شورای اسلامی شهر برگزار شد.

یعقوب هوشیار، در اولین جلسه دبیرخانه توسعه دیپلماسی شهری تبریز اظهار کرد: یکی از شاخص‌های توسعه شهری، توسعه ارتباطات و حضور شهرها در مجامع مختلف است که ظرفیت‌های شهرهای مختلف در این جلسات به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی افزود: موضوع خواهرخواندگی شهرها امری فرهنگی بوده که مورد غفلت واقع شده است.

هوشیار با بیان اینکه خواهرخواندگی شهرها در نامه‌نگاری خلاصه شده خاطرنشان کرد: باید فراتر از این موضوع و با رعایت چارچوب‌هایی روابط خود را توسعه دهیم.  

وی اضافه کرد: باید تدبیری برای برگزاری هفته‌های فرهنگی در طول سال اندیشیده و دبیرخانه توسعه دیپلماسی شهری مزایا و معایب این کار را ارزیابی کند.

وی با بیان اینکه نظام دیپلماسی شهری ایفای نقش بهتری به نسبت نظام‌ دیپلماسی دولتی دارد، یادآور شد: شهرداری‌ها نهادی سیاسی نبوده و معادلات آنها فرهنگی و توسعه‌ای است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.  

وی با اشاره به امکان برگزاری نمایشگاهی مشترک با شهرهای خواهرخوانده و با هدف ارتقای ظرفیت‌های شهری یادآور شد: توان و سرعت حوزه شهری قدرتمندتر از سایر حوزه‌ها بوده و ضروری است هر سال چند برنامه فرهنگی در تبریز و شهرهای خواهرخوانده برگزار شود.

روح‌الله دهقان‌نژاد، نایب رئیس شورای اسلامی شهر و عضو ناظر شورا در این دبیرخانه، نیز ضمن قدردانی از اجرای مصوبه شورای اسلامی توسط شهرداری تبریز گفت: توان‌افرایی، هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های خواهرخواندگی برای شهر چارچوبی بوده که می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: موضوع خواهرخواندگی را کشورهای توسعه یافته شروع کردند و ۲۴۰۰ شهر خواهرخوانده در دنیا وجود دارد.

دهقان‌نژاد خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری، تعاملات فرهنگی، علم، سرمایه‌گذاری و موضوع غزه می‌توانیم تعاملات خود را افزایش داده و پیشنهاداتی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ۵۲ هفته فرهنگی در بودجه سال جاری شهرداری پیش‌بینی کرده‌ایم که می‌توان تعدادی از این برنامه‌ها را در شهرهای خواهرخوانده برگزار کرد.

حجت‌الاسلام سید کاظم زعفرانچی‌لر، رئیس کمیسیون گردشگری، سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر و دیگر عضو ناظر شورا در این دبیرخانه نیز در این جلسه اظهار کرد: باید تعریف مشخصی از دیپلماسی، دیپلماسی شهری، تعیین راهبردها و تعیین تاکتیک‌ها داشته باشیم.

وی شهرها را یکی از بازوهای اصلی دیپلماسی در عصر حاضر معرفی و اعلام کرد: شهرها به دلیل دارا بودن صنعت، علم و فرهنگ کنشگران دیپلماسی شده‌اند.  

زعفرانچی‌لر اضافه کرد: برخی شهرهای کشورمان از ظرفیت‌هایی برخوردارند که در پایتخت وجود ندارد و این توان و نفوذ موجب شد که شهرها وارد ارتباطات دولت‌ها شده و دیپلماسی شهری را تشکیل دهند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به دو بخش دیپلماسی شهری در سطح ملی و بین‌المللی، تاکید کرد: این دبیرخانه باید راهبردهایی را تعریف و سپس بر اساس این راهبردها تاکتیک‌های خود را نیز معرفی کند.   

وی صلح و امنیت، کمک به فرایند توسعه و همچنین توسعه شهری، پیوند با اقتصاد جهانی و ارتباط با سرمایه‌گذاران بین‌المللی، تعاملات فرهنگی و ساختارها و ورود به شبکه‌های مختلف را پنج هدف دیپلماسی شهری معرفی کرد.  

زعفرانچی‌لر با اشاره به نقش برندینگ در دیپلماسی شهری نیز گفت: با طرح برندهای تبریز می‌توان در عرصه بین‌المللی این شهر را به جهانیان بیشتر معرفی کرد.

غلامرضا احمدی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر و عضو ناظر دیگر دبیرخانه توسعه دیپلماسی شهری نیز در این جلسه اظهار کرد: با تصویب دبیرخانه توسعه دیپلماسی شهری در صورت اجرای برنامه‌های تأثیرگذار ظرفیت‌های این شهر در عرصه ملی و بین‌المللی معرفی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با هم‌افزایی نهادهای مرتبط و بهره‌گیری از شیوه‌نامه‌های مختلف می‌توان در راستای توسعه شهری گام های موثری برداشت.

دبیرخانه توسعه دیپلماسی شهری تبریز متشکل از شهردار تبریز، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، سه عضو ناظر شورای اسلامی شهر، نماینده اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، نماینده وزارت امور خارجه، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی، مدیرکل حراست شهرداری تبریز، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز، معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی، سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری و مدیر گردشگری شهرداری تبریز است.