از ایده های خود کسب درآمد کنید

دنیای اقتصاد- رئیس هیات مدیره گروه صنعتی گفت: زمانی که دولت قصد کمک داشته باشد به دنبال آن یک سری محدودهایی ایجاد می شود البته کمک دولت در زیرساخت ها می تواند موثر باشد. به گزارش دنیای اقتصاد، فرهاد رهنما در چهارمین رویداد "درمسیرموفقیت" با تاکید بر اینکه با ورود کامپیوترهای شخصی به بازار، تقریبا اولین فرد در شهر اصفهان بودم که به این حوزه وارد شده و به سرمایه گذاری و برنامه ریزی در این زمینه پرداختم و در این مسیر معلومات و اطلاعات کامپیوتری خود را با برخی دوستانم به اشتراک می گذاشتم، افزود: در سال ۱۹۹۷ میلادی در زمان کسوف کامل اصفهان، به هیات رییسه وقت اتاق بازرگانی، پیشنهاد کردم که با قراردادن اینترنت در اختیار اعضای اتاق بازرگانی امکان آشنایی و استفاده از فضای مجازی را برای فعالان اقتصادی اصفهان فراهم سازد. وی با بیان اینکه در آن برهه از زمان، در اتاق بازرگانی عنوان شد که حتی ۱۰۰ نفر حاضر به داشتن اینترنت نخواهند بود، تاکید کرد: به هر روی این کار انجام شد و امروز گفته می شود که ۷۰۰ هزار پورت در مخابرات اصفهان سرویس اینترنت را به شهروندان ارائه می کند.

به گفته رهنما، این حرکت برای نخستین بار در اتاق بازرگانی اصفهان شکل گرفت و اینترنت در اختیار جامعه قرار گرفت. در آن زمان تصمیم گرفتیم تا با کمک چند تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی کسوف اصفهان را به طور زنده به مردم دنیا نشان دهیم و به دنبال آن شرکتی به نام رهنما را تاسیس کردیم. به گفته وی، سونامی فناوری اطلاعات به عنوان یک اتفاق بزرگ در راه است و فرصت های زیادی برای کارآفرینی وجود دارد. رهنما اضافه کرد: با کمک فناوری می توان خیلی راحت Business Model یک کسب و کار را مشخص کرد. استارتاپ ها، معمولا حول ایده های نوآورانه و خلاقانه بنا می شوند. در واقع فرد یا افرادی خوشفکر، با ایده های نو، در جستجوی روش هایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند. نوآوری در استارتاپ ها، به شکل نوآوری در بازار یا نوآوری در محصولات و خدمات خود را نشان می دهد.ایده هایی چون دیجی کالا، بازار، دیوار و …. همه به شکلی نوپا بودند و در حال حاضر نقش زیادی در حوزه ی کاری خود دارند

موسس و رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پلار و شرکت ایران گیت تاکید کرد: جوانان به جای دنبال کردن استخدام در نهادهای دولتی می توانند به فناوری الکترونیک به عنوان فرصتی برای کارآفرینی نگاه ویژه ای داشته باشند. وی در ادامه در خصوص مدیریتش در انجمن مدیران صنایع، بیان داشت: این انجمن یک NGO با سابقه ای۳۰ ساله، به دلایلی و بسته به شرایط کشور، فرازو نشیب های بسیاری داشته اما سیاسی نبوده است.رهنما افزود: در انجمن تنها صحبت از صنایعی نیست که تولید کالایی داشته باشند بلکه یک سری از خدمات را هم در برمی گیرد. وی با تاکید بر اینکه انجمن مدیران در خدمت جوانان جسور و اهل فکر است، تصریح کرد: در این انجمن به دنبال دادوستد فکری هستیم و قصد داریم فعالان اقتصادی که تشکیلاتی از خود دارند در این محل حضور یابند. به گفته رئیس انجمن مدیران صنایع اصفهان، در انجمن مدیران به دنبال فهم مسائل و ارائه راه حلی برای آنها هستیم چرا که پیش نیاز حضور در این محل، علاقه به مراوده با همفکران است. وی با اشاره به اینکه آنچه شکست یاد می دهد را موفقیت نمی آموزد، تاکید کرد: ما از چند تونل شکست عبور کرده ایم و در دوران سخت تولید اگر کسی قصد کار و فعالیت داشته باشد باید آمادگی کار کردن 16 ساعت در روز را داشته باشد و فکر کردن در راه موفقیت تعطیلی ندارد.

فرهاد رهنما اضافه کرد: به اعتقاد بنده زمانی که دولت قصد کمک داشته باشد به دنبال آن یک سری محدودهایی ایجاد می شود البته کمک دولت در زیرساخت ها می تواند موثر باشد. بنابراین اگر فضایی برای شکوفایی استعدادهای جوانان ایجاد می شود دولت باید کمک کند. وی ادامه داد: انتظار داریم بدون هر گونه دخالتی فضای فعالیت بخش خصوصی را مهیا کند. باید جوانانی را که به دنبال خروج از کشور هستند را ترغیب به فعالیت در این فضاهای جدید کنیم. به اعتقاد من به رغم تبلیغات منفی، ایران فضای مناسبی برای زندگی است. ایران پر از فضا برای کار و فعالیت است و ما باید با وجود تمام مشکلات اقتصادی، نیمه پر لیوان را نگاه کنیم.