5 توصیه برای شروع سال

آغاز سال جدید، زمان خوبی برای تغییر زندگی است. یکی از مهمترین روش‌های تغییر سبک زندگی، عوض کردن برنامه‌های مالی است. در این مطلب، ۵ توصیه برای آغاز سال جدید را می‌خوانید که به برنامه‌ریزی مالی بهتر کمک می‌کند. شاید اگر اول پاییز هم به فکر برنامه‌ریزی مالی بیفتید، بتوانید موفق شوید ولی حتما اگر از ابتدای سال کار خود را آغاز کنید، موفقیت‌های بیشتری را تجربه خواهید کرد. زمانی که اقتصاددانان برای اولین بار شروع به تجزیه و تحلیل اقتصادی مسائل مربوط به خانواده به این شکل را کردند، بسیاری اعتراض کردند که این کار باعث کاهش محبت در خانواده می‌شود و قائل بودند که این گونه نگاه به ازدواج، اشتباه و آسیب‌زا است. ولی مطالعات بعدی نشان داد این نگرانی‌ها بی‌جاست. در اقتصاد خانواده، مثل بقیه شاخه‌هایی که نحوه تصمیم‌گیری انسان مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد، هزینه‌ها و منافع به صورت مالی و نقدی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد بلکه تمرکز روی هزینه و سود حاشیه‌ای است که تجزیه و تحلیل اقتصادی را ممکن می‌کند. در علم «اقتصاد خانواده»، شروع مناسب سال مالی، امری مورد تاکید است. در اقتصاد خانواده که به بررسی جوانب مختلف چرخه «عمر خانواده» (چرخه عمر خانواده از زمان ازدواج تا زمان مرگ یا طلاق است) می‌پردازد، استراتژی کلی استفاده از روش‌های اقتصادی برای تجزیه و تحلیل انتخاب‌های مردان و زنان در اموری همچون شکل‌گیری، تداوم و انحلال خانواده است. با چنین دیدگاهی، مرور این ۵ توصیه کمک‌کننده است.

1- پس‌اندازتان را سرمایه‌گذاری کنید

اگر فقط یک عادت مالی جدید هست که می‌خواهید در سال جدید به‌کار بگیرید، باید همین عادت سرمایه‌گذاری کردن با پس‌انداز باشد. باید پولی را که جمع می‌کنید به یک سرمایه‌گذاری مدون سرازیر کنید، وگرنه فرصتی پیش خواهد آمد که به آن پول دست خواهید زد. اگر پس‌انداز خودتان را خرج کنید، به راحتی آینده مالی خود را با مشکل مواجه کرده‌اید. این کار نیاز به تخصص پیچیده‌ای ندارد، حداقل کاری که می‌توانید بکنید این است که پول خود را در جایی که سود بانکی نیز به آن تعلق می‌گیرد، پس‌انداز کنید و به آن دست نزنید. البته همیشه سرمایه‌گذاری‌های بهتری هم وجود دارد.

2- به آرزوی خود فکر کنید

رویای بازنشستگی شما ممکن است خیلی لوکس باشد یا ممکن است صرفا نیاز نداشتن به پول باشد یا ممکن است هنوز به آن فکر نکرده باشید. دیر نیست. باید رویای خود را بسازید؛ همیشه به آن فکر کنید و تا حد ممکن از کارشناسان مالی هم کمک بگیرید. باید بدانید در آینده‌ای که بازنشسته خواهید شد ماهانه به چه مقدار پول نیاز خواهید داشت. بعد باید بدانید برای داشتن آن پول ماهانه نیاز به چه استراتژی‌ای دارید.

3- با کمک فناوری پس‌انداز کنید

همه ما اهمیت پیگیری هزینه‌ها و تنظیم یک بودجه خوب را می‌دانیم. ولی شاید بعضی از ما زمان کافی برای یادداشت کردن همه درآمدها و هزینه‌ها را نداشته باشیم. خوشبختانه در این مورد فناوری به کمک ما آمده است. اپلیکیشن‌های مختلفی برای گوشی‌های هوشمند یا دیگر ابزارها وجود دارد که به شما کمک می‌کند درآمدهای خود را ثبت کنید و مخارج را هم با جزئیات پیگیری کنید. این اپلیکیشن‌ها نه‌تنها به حفظ زمان کمک می‌کنند، بلکه به حفظ پول شما هم کمک می‌کنند.

4- رئیس خود باشید

آیا به تبدیل شور خود به یک کسب‌وکار و خداحافظی با شغل کارمندی خود فکر می‌کنید؟ اگر هدف شما ایجاد درآمد است پس کار شما باید از ابتدا مانند یک کسب و کار واقعی شروع شود. اهدافی تنظیم کنید، فضای کاری درستی خلق کنید و یک برنامه کسب‌وکار بنویسید. یک جای خوب برای شروع، کمک گرفتن از کسانی است که در این زمینه تجربه‌های مناسبی دارند. علاوه‌بر این شرکت‌های مشاوره و حقوقی‌ای هستند که در این زمینه‌ها کمک ارائه می‌دهند. میوه کار خود شما، همیشه شیرین‌ترین میوه است.

5- زمان پول شماست

شروع سال جدید می‌تواند انگیزه خوبی برای تنظیم یک برنامه مالی جدید باشد. دیگر زمان را از دست ندهید. اگر تا به حال برنامه‌ای نداشته‌اید، از سال جدید برای تنظیم این برنامه استفاده کنید. زمان پول است، پول شما! همین حالا که در ابتدای سال هستیم از کارشناسان مالی کمک بگیرید تا اهداف خوبی را برای زندگی مالی خود تعیین و بعد استراتژی‌هایی را برای رسیدن به آنها انتخاب کنید.