فرهنگی

سخت‌ترین روزهای آقای شهردار

در روزهای اول محرم، تصویری از مهدی جمالی‌نژاد منتشرشد که نشان می‌داد شهردار اصفهان کیسه در دست، زباله‌های به زمین ریخته را جمع می‌کند. فارغ از اینکه این موضوع، مخالفان و موافقان فراوانی داشت؛ او همچنان از تابوشکنی ابایی ندارد. شهردار که هنوز عزم اشاعه فرهنگ در سر دارد؛ در این روزها دیگر گفتمان جدیدی مطرح نکرده و سعی دارد همان کلیدواژه‌های گذشته را به پیش ببرد و هنوز هم به تقدم مسائل فرهنگی و عمرانی در شهر اعتقاد دارد. البته او می‌کوشد به هر طریق خود را از مردم جدا نداند و به همین جهت گاه کارهایی انجام می‌دهد که برای برخی تعجب‌برانگیز است ولی جمالی نژاد را به مردم نزدیکتر می‌کند و چهره‌ای متفاوت از مدیر شهری را به نمایش می‌گذارد. از همین روست که تصویر جمالی نژاد با لباس نارنجی سقاییان‌نژاد در آیین تجلیل از رفتگران شهر اصفهان مقایسه نشد، هرچند مخالفان را به انتقاد از رفتارهای توده‌گرایانه وی واداشت.

جمالی‌نژاد که با تبدیل شهر به کارگاه عمرانی توانسته گره چند ورودی‌ و تقاطع‌ سردرگم ازترافیک را تاحدی بازکند و چهره‌های ملی را به افتتاح پروژه‌های خود بکشاند؛ بسط گفتمان‌های خود را نیز راسا پی‌گرفته است: سه شنبه‌های بدون خودرو که طرح آن از قزوین آغاز شد، شهر خلاق که اصفهان را در زمره شهرهای خلاق جهان تعریف‌کرد؛ پیاده‌روسازی چهارباغ که سرآغاز گردشگری نوین شهری است و دانایی محوری و گفتمان‌های دیگر... نقطه ضعف اما در بسط این مفاهیم است که کار را برای شهردار جوان سخت کرده:" گذار از عمران و رسیدن به تفاهم فرهنگی در شهر اصفهان" سخت‌ترین مرحله کار جمالی نژاد خواهدبود: جایی که "جنوب در حال خیزش" بر "شمال در حال توسعه" سخت می‌گیرد و "شرق محروم" در پیوند با "مرکز درآمیخته با سنت و مذهب" به دنبال قدرتنمایی کالبدی است و غرب نیز سهم خود را از شریان‌های اقتصادی طلب می‌کند: از قضا همه پاشنه‌های فرهنگی خود را برکشیده‌اند....

عمرانی

دامنه، کانون زلزله خاموش اصفهان

خشکسالی اصفهان، همه نظرها را به سمت زاینده رود خشک، تالاب گاوخونی تشنه و یا کاهش آب سد و خشکسالی دشت اصفهان می‌برد اما سخنان لطف الله ضیایی از عمق خشکسالی در دشت اصفهان بیش از گذشته پرده برداشت. آنجا که این کارشناس مسائل آب از زلزله خاموش در اصفهان سخن گفت و برای اثبات صحبت هایش تصاویر۳۲۰ خانه نابود شده در دامنه را نمایش داد و از نشست سنگین زمین در منطقه مهیار سخن به میان آورد. او با اعلام این که بحران بزرگ‌تر در زیر زمین در جریان است؛ فرونشست دشت‌ها را زلزله خاموش دانست و تخریب۳۲۰ خانه و منطقه مسکونی شهر دامنه را شاهد این بحران گرفت. به گفته ضیایی بحران کاهش آب‌های زیرزمینی و نشست زمین هیچ راه حل سازه‌ای ندارد و تنها راهکار فرار از نشست، جابجایی شهرهاست. تلنگر سخنان او در خصوص خشکسالی به حدی است که امروز همه مسوولان اصفهان درخصوص زاینده رود اظهارنظر می‌کنند اما ضیایی سعی کرده در مدت گذشته از یک پیامد ناگوار دیگر خشکسالی پرده‌برداری و از یک فاجعه به نام زلزله خاموش جلوگیری‌کند.

وی همچنین مدت‌هاست درباره تقسیم آب در حوزه زردکوه بختیاری سخن می‌گوید تا با سند و مدرک اثبات‌کند که تقسیم آب با میزان تقسیم جمعیت در این منطقه همخوانی ندارد؛ او در اتاق بازرگانی اصفهان تاکید می‌کند: ۹۲درصد منابع آب زاگرس میانی به حوضه کارون و هشت درصد آن به حوضه زاینده‌رود می‌آید؛ درحالی که توزیع جمعیتی۵۶ و۴۴ درصد است و این یعنی جمعیت در این دو منطقه تقریبا مساوی ولی آب حوضه کارون ۱۰ برابر است. ضیایی در مورد بهشت آباد هم اصراردارد:" بهشت آباد هیچ آورده ای برای اصفهان ندارد و همه صرف تخصیص‌های دولتی می‌شود. عده‌ای تعجب می‌کنند که چرا اصفهانی‌ها نگرانند، بله! ما نگرانیم. نگران بحران عمیق در منطقه مرکزی کشور و نگران ریزگردهای سمی تالاب گاوخونی که می‌تواند کلان‌شهرهای اصفهان، تهران و قم را به همراه یزد و شهرکرد دچار مشکل شدید کند."

ورزشی

خداحافظی یک اسطوره

در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود و گردنبندی از گل به گردنش بود ناگهان و به سرعت توسط حاجی صفی به رختکن رفت تا تیتر رسانه ها "خداحافظی ناتمام محرم نویدکیا" باشد. اتفاقی که خودش و تیمش را ناراضی کرد و نشان داد که خداحافظی بزرگان در فوتبال این کشور هنوز یک معضل و دغدغه است. نویدکیا که تصمیم به خداحافظی گرفته روز گذشته تصمیم خود را عملی کرد و کفش های خود را آویخت، او در فوتبال ایران افتخار کم ندارد. محرم نویدکیا سال ۸۲ با۲۲ سال سن جوان ترین کاپیتانی بود که جام قهرمانی لیگ را بالای سر برد، سال ۸۹ و در پایان لیگ نهم نویدکیا به رکورد بزرگان رسید و دومین جام را بالای سر برد. او حالا اولین کاپیتانی است که غیرمتوالی و با فاصله ۷ سال جام را برده است. سال۹۰ اگرچه مراسم اختتامیه را تحریم کرد ولی به هرحال کاپیتان سپاهانی بود که توانست از قهرمانی اش دفاع کند.

قهرمان بچه های محروم زمین های خاکی در همه رکوردهای سپاهان شریک و خودش هم اسطوره شد؛ تنها کاپیتانی که سه بار فاتح لیگ شد، در سال ۱۳۹۳ برای پنجمین بار هم جام را بالای سر خود برد و دست نیافتنی ترین لقب گرفت. بازیکن ۳۵ ساله سپاهان تنها کاپیتانی است که بازی در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان را تجربه کرده و چهار بار نیز قهرمان جام حذفی و در سال‌های ۸۱-۸۲ و ۹۱-۹۲ بازیکن سال ایران شد. محرم کم مصاحبه می کند و سعی دارد کمتر در مطبوعات مطرح باشد، اما حضورش در برنامه نود در سال ۹۴ ناگهان او را در مقابل بزرگان فوتبال اصفهان قرار داد: جایی که محرم شاید از رفتن به آن پشیمان باشد، اما هر اتفاقی روی بدهد حتی اگر ویسی و برخی هواداران زبان به انتقاد از او بگشایند اسطوره و سرمایه نمادین سپاهان و اصفهان خواهد ماند.

اجتماعی

دست به قلم برای معضلات جامعه

از او می‌توان به عنوان یکی از موفق‌ترین نمایند گان اصفهانی مجلس یادکرد. نایب رییس فراکسیون زنان و عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس تاکنون تلاش کرده معضلات اجتماعی را شفاف‌تر بیان کند و نه تنها به مشکلات زنان که معضلات اصلی کشور و استان را زیر ذره بین قرار دهد. حتی برای مشکل آب و آلودگی هوا و به تازگی برای حل مشکلات کودکان کار دست به قلم شد تا عواملی چون فقر اقتصادی، ساختار خانواده و تغییرات اقتصادی ناگهانی ناشی از جنگ و بلایای طبیعی که منجر به مهاجرت می‌شود را مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری پدیده "کودکان کار" بداند . ناهید تاج الدین در خصوص کودکان کار نوشت: آنها زیرپوست همین شهر زندگی می‌کنند و ما شاید فرصت دیدن آنها را در چند ثانیه توقف پشت چراغ‌های قرمز راهنمایی و رانندگی داریم؛ کودکانی که کودکی نکرده‌ و وارد دنیای ‌بی‌رحم کار شده‌اند؛ کودکانی که همه عمرشان را با حسرت نیاز سپری می‌کنند، کودکان سالمی نخواهند بود و بزرگسالی بعضا خطرناکی برای جامعه دارند .

یادمان باشد پشت هر یک از چراغ‌های قرمز شهر و در پس التماس و خواهش هر یک از کودکان کار، می‌تواند آرام آرام ایدئولوژی جرم شکل گیرد و بزرگسالی کودکان کار خود را به شکل جرم‌های سریالی نمایان کند. او به دستفروشی هم پرداخت و برای ساماندهی این پدیده یادآورشد: دست فروشی از دل فرهنگ واسطه گری و دلالی می‌آید و بیشترکسانی که هنری جز فروش ندارند؛ رو به دست فروشی می‌آورند. در ابتدا باید به فکر ارتقای مهارت‌های عمومی جامعه و سوق دادن آن به سمت تولید ارزش افزوده باشیم و در گام‌های بعد با تسهیل قوانین صنفی و بهبود فضای کسب و کار، باید الگوهای شغلی آنان را از کسب و کارهای موقت به سوی کسب و کار پایدار سوق دهیم؛ به نظرم دولت و شهرداری ها می‌توانند در جاهایی چون جمعه بازارها غرفه هایی به صورت اجاره به شرط تملیک بزنند و خیلی از دست فروش‌ها را به غرفه داری تشویق کنند.

سیاسی

معادله 4 مجهولی در فریدن

وقتی اعلام شد که استاندار اصفهان قصد جابجایی فرماندار اصلاح طلب فریدن را دارد، فشار رسانه های اصلاح طلبان بر دکتر زرگرپور برای تغییر فرمانداران اصلاح طلب و ابقای فرمانداران اصولگرا بالاگرفت. اسفندیار تاجمیری، مدرس دانشگاه و کارشناس سابق دفتر سیاسی استانداری و یکی از موفق ترین فرمانداران استان است که پس از رد صلاحیت حدود ۲۵۰ نفر از معتمدان محلی درجریان برگزاری انتخابات مجلس دهم زیر بار ترکیب هیات های اجرایی اولیه نرفت و اصولگرایان فریدن را به عدم برگزاری انتخابات مجلس تهدیدکرد. با بروز اختلافات جدی در میان اصلاح طلبان فریدن و شکست آنان در حوزه فریدن و روی کارآمدن ترکی، نماینده متعلق به جبهه پایداری، فشارها برای برکناری فرماندار وسعت گرفت تا استاندار، وی را برای شهرستان گلپایگان درنظربگیرد. مکاتبات فرماندار با امام جمعه فریدن درخصوص انتقادات وی از عملکرد دولت در این شهرستان هم مزید بر علت بود و پس از آن تعدادی را در برابر استانداری اصفهان به تجمع کشاند. همین مساله نیز واکنش فرماندار فریدن به این تجمع را برانگیخت.

او در نامه ای سرگشاده مردم را به آرامش دعوت کرد و از حامیان دولت تدبیر و امید خواست از هرگونه موضع گیری به ویژه اقدامات متقابل که در شأن شهروندان فرهیخته و قانونمدار شهرستان نیست، پرهیز و به حفظ آرامش اجتماعی و اجرای پر قوت اختیارات و مسئولیتهای قانونی نمایندگی دولت کمک نمایند. در اطلاعیه روابط عمومی فرمانداری این شهرستان آمده است: مدیریت شهرستان همچنان در مسیر انجام وظیفه و خدمت رسانی صادقانه به مردم بویژه پیگیری اصولی مشکلات و نیازهای زیر بنایی شهرستان در بخش‌های آب شرب، جاده اصلی، بسترسازی اشتغال و ... مصمم است و دست همه دلسوزان و دغدغه مندان واقعی مردم و پیشرفت شهرستان و منطقه را به گرمی می‌فشارد. با این همه، همچنان بازار اطلاعیه و اعلامیه در فریدن داغ است و پیشبرد و ادامه اقدامات زیربنایی در شهرستان محروم فریدن منتظر یک فرماندار جدید.