سرمایه‌گذاری پر رونق

سید مجتبی فنائی  

همه تمایل دارند با تعیین اهداف مشخص و اتخاذ تصمیم‌های مناسب، زندگی خوب و آرام و توام با موفقیت داشته باشند. یکی از اهداف مهم زندگی کسب توانایی مالی و یکی از تصمیمات صحیح در این رابطه تصمیم به سرمایه‌گذاری است. حال آیا شما می‌خواهید تصمیم‌های درست برای سرمایه‌گذاری بگیرید، از پول خود محافظت کنید و برای رسیدن به اهداف مالی خود در زندگی، سرمایه، سود و درآمد خود را افزایش دهید؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، راهنمای خوبی را انتخاب کرده‌اید؛ چون این مقاله، برای شما، به‌عنوان اولین گام برای تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار باهوش بسیار مناسب است.

ما خواندن این مقاله را به همه سرمایه‌گذاران، به‌خصوص سرمایه‌گذاران نوپا و مبتدی و افرادی که قصد دارند درآمد خود را افزایش دهند و همچنین به آنانی که نگران سرمایه‌گذاری خود هستند و حتی به همه کسانی که با وجود آمادگی و دوراندیشی‌های لازم، از سرمایه‌گذاری خود زیان دیده‌اند توصیه می‌کنیم؛ زیرا این مقاله ابهامات سرمایه‌گذاران نوپا را نسبت به بسیاری از مفاهیم سرمایه‌گذاری برطرف می‌کند و مهم‌تر این که به‌عنوان راهنمای سرمایه‌گذاران اعم از مبتدی یا حرفه‌ای، اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاری از قبیل تعیین اهداف، تدوین برنامه مالی، تعیین اهداف سرمایه‌گذاری، تشخیص و پیاده‌سازی راه‌های مناسب و در نهایت کنترل و بهبود عملکرد سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار می‌دهد.

همه می‌توانند هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنند

رسیدن به هر هدفی در طول زندگی، بدون داشتن ایده، درک صحیح و برنامه ممکن نیست. از آنجایی که انسان برای رسیدن به برخی از اهداف خود ناگزیر است سرمایه‌گذاری کند، و در سرمایه‌گذاری نیز همه چیز با شناخت ایده‌ها و درک صحیح از سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود، هرکس می‌خواهد وارد این عرصه شود باید راه‌های سرمایه‌گذاری توام با موفقیت را بشناسد و اطلاعات اولیه مربوط به آن را کسب کند و با داشتن یک برنامه در مسیر مناسب گام بردارد. به‌عنوان مثال، باید بداند که هرچه مدت سرمایه‌گذاری طولانی‌تر باشد، فرصت بیشتری برای افزایش دارایی وجود دارد یا بداند که برای شروع، میزان سرمایه‌گذاری مهم نیست و با هر مبلغی می‌تواند شروع کند. اما پیوسته باید به این نکته توجه داشت که سرمایه‌گذاری باید بر مبنای صحیح و منطقی آغاز شود. برای آشنایی هرچه بیشتر با این نکات مهم، در ادامه برخی سوالات و پاسخ آنها را که ممکن است برای هر یک از شما پیش آید مطرح می‌کنیم.

سرمایه‌‌گذاری یعنی چه؟

وقتی امروز ارزش مشخصی را فدا می‌کنیم تا در آینده در قبال آن بازدهی مشخصی را به دست آوریم، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. به‌عنوان مثال، وقتی وجهی را بابت خرید سهام پرداخت می‌کنیم با این امید که در آینده سود مشخصی را دریافت کنیم، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

سرمایه‌گذاری هوشمندانه یعنی چه؟

سرمایه‌گذاری هوشمندانه یعنی تصمیم‌گیری آگاهانه برای سرمایه‌گذاری میزان معینی پول در یک فرصت صحیح و حساب شده. به گونه‌ای که فرد سرمایه‌گذار شخصا و از نزدیک، بر نحوه سرمایه‌گذاری خود نظارت کرده و از سرمایه خود محافظت کند تا به این ترتیب، در یک دوره زمانی مشخص، بتواند به بازده مطلوب دست یابد.

من فقط قصد دارم سرمایه‌گذاری‌های کوچک انجام دهم، آیا لازم است خود را برای آموختن مطالبی درباره سرمایه‌گذاری به زحمت بیندازم؟

صرف‌نظر از اینکه بخواهید سرمایه‌گذاری بزرگ انجام دهید یا سرمایه‌گذاری کوچک، لازم است که درباره سرمایه‌گذاری مطالبی را فرا بگیرید؛ زیرا تنها در این صورت است که خواهید توانست سرمایه‌گذاری مناسب خود را از بین فرصت‌های متعدد سرمایه‌گذاری، انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در یک سرمایه‌گذاری، تنها میزان سرمایه‌گذاری مهم نیست، بلکه پیروزی یا شکست در سرمایه‌گذاری هم به همان اندازه اهمیت دارد.

آیا باید به سرمایه‌گذاری‌های کوچک اهمیت داد؟

آری؛ زیرا با یک مدیریت دقیق، همین سرمایه‌های اندک شما رشد خواهد کرد و در عین حال، شما اعتبار، جسارت و سرمایه بیشتری برای سرمایه‌گذاری‌های آتی به دست خواهید آورد؛ بنابراین هرگز ارزش بالقوه سرمایه‌گذاری‌ها را، هرچند اندک باشد، دست کم نگیرید.

آیا برای یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه، لازم است تحصیلات و مدارک دانشگاهی بالا داشته باشم؟

برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه و تصمیم‌گیری‌های عاقلانه، نیاز به مدرک دانشگاهی ندارید. کلید سرمایه‌گذاری هوشمندانه در تکمیل و اجرای آموخته‌های خود درباره سرمایه و سرمایه‌گذاری است. بنابراین، برای موفقیت هرچه بیشتر، به شما توصیه می‌شود که همواره در حال یادگیری باشید؛ هم حالا که در ابتدای راه قرار دارید و هم در آینده، یعنی زمانی که یک سرمایه‌گذار خوب و توانمند شدید. به خاطر داشته باشید که مهارت‌های شما در سرمایه‌گذاری، با گذشت زمان ارتقا می‌یابند. اشتباهات هم می‌توانند درس‌های ارزشمندی به شما بدهند. این طبیعی است که در فرآیند سرمایه‌گذاری، شما مقداری از دارایی خود را هم از دست بدهید و این اتفاق برای اغلب سرمایه‌گذاران با تجربه افتاده است. مهم آن است که اشتباهات خود را بشناسید و از تجربیات گذشته خود درس بگیرید.

حداقل اطلاعات و مهارت لازم برای سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز چیست؟

برای سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیز اطلاعات زیر لازم است:

اهداف کوتاه‌مدت یا بلندمدت خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کنید.

موضوعات سرمایه‌گذاری و محل‌های آن را مشخص کنید .

قدرت تحمل خود را در برابر زیان احتمالی و نیز میزان سود مورد انتظار خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کنید.

راه‌های تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری خود را با توجه به مبالغی که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌اید، بررسی نمایید.

از میزان نقدشوندگی سرمایه‌گذاری خود اطمینان داشته باشید.

از نحوه سرمایه‌گذاری (پرداخت پول) و نحوه دریافت عایدی و منافع آن آگاه باشید.

از راهنمایی مشاوران، آگاهان و خبرگان غفلت نکنید.

قبل از سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی کنید

حال که با سرمایه‌گذاری آشنا شدید و قصد دارید سرمایه‌گذاری کنید، به شما توصیه می‌کنیم که هوشمندانه تصمیم بگیرید و هوشمندانه حرکت کنید. حتما بلافاصله می‌پرسید که: سرمایه‌گذاری هوشمندانه چیست و چگونه می‌توان هوشمندانه حرکت کرد. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت: سرمایه‌گذاری هوشمندانه و حرکت هوشمندانه چیزی فراتر از این است که شما صرفا از مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری اطمینان حاصل کنید یا مطمئن باشید که در صورت عدم موفقیت در سرمایه‌گذاری تحت فشار قرار نخواهید گرفت. بلکه سرمایه‌گذاری هوشمندانه در واقع رسیدن به اهداف مشخص و کوتاه‌مدت مالی است که برای دستیابی به اهداف بلند مدت برنامه‌ریزی شده‌اند و این امر مستلزم یک برنامه‌ریزی مالی مناسب است، به گونه‌ای که شما را قادر سازد تا درآمدتان را با نیازها و تعهداتتان هماهنگ کرده و در نتیجه تصویر روشنی از کیفیت و کمیت سرمایه‌گذاری خود داشته باشید. حال ممکن است از خود بپرسید که چگونه می‌‌توان هوشمندانه سرمایه‌گذاری کرد؟ برای رسیدن به این مهم توجه شما را به سوالات و جواب‌هایی که در ادامه مطرح شده است و «هفت گام» اساسی در این راستا جلب می‌کنیم.

سوال: ارتباط سرمایه‌گذاری با اهداف من در زندگی چیست؟

جواب: شما به عنوان یک سرمایه‌گذار، باید اطمینان داشته باشید که از پولتان به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنید، به گونه‌ای که حداکثر بازده را به دست آورید. بنابراین، باید اهداف روشن و مشخصی برای سرمایه‌گذاری‌تان داشته باشید. این اهداف، اغلب در صورتی به راحتی تعیین می‌شوند که شما به عنوان سرمایه‌گذار، براساس بازده پولتان برنامه‌ریزی کنید. این بازده، برای مقاصد خاصی تعریف می‌شود که با اهداف بلندمدت زندگی شما در ارتباط است؛ اهداف بلندمدتی همچون تامین استقلال مالی و امنیت شما و خانواده‌تان، پس‌انداز کردن برای روز مبادا و فرستادن فرزندان به دانشگاه، تهیه یک سرپناه، خرید یک خودروی مناسب یا حتی سفر به دور دنیا. برای آن‌که به این اهداف بلندمدت دست پیدا کنید، صرفا پس‌انداز کردن کافی نیست، شما باید سرمایه‌گذاری کنید. تعیین میزان، زمان و نحوه سرمایه‌گذاری و همچنین تعیین اهداف مشخص درخصوص میزان بازده موردانتظار از سرمایه‌گذاری، بخش‌هایی از برنامه‌ریزی مالی شما به شمار می‌روند.

سوال: برنامه‌ریزی یعنی چه؟

جواب: برنامه‌ریزی بدین معناست که شما در پاسخ به نیازهایی که دارید، اهدافی را مشخص و یک سری راهبردها و شیوه‌ها را طراحی می‌کنید تا به وسیله آنها به اهداف کمی و کیفی مورد نظرتان برسید. برای فهم هرچه بیشتر، توجه شما را به فرآیند یک برنامه‌‌ریزی جلب می‌کنیم.

سوال: برنامه‌ریزی مالی چیست؟

جواب: برنامه‌ریزی مالی برای سرمایه‌گذار، همانند نقشه راه برای یک مسافر است. با این کار، شما بر روی دستیابی به اهداف مالی، متمرکز شده و در عین حال، گرفتار تصمیم‌گیری‌های احساسی که تاثیر منفی بر سرمایه‌گذاری شما می‌گذارد، نخواهید شد.

سوال: آیا در برنامه‌ریزی مالی، می‌توانم از دیگران کمک بگیرم؟

جواب: بله، اگرچه شما می‌توانید به تنهایی برنامه مالی خود را تهیه کنید، ولی اگر احساس می‌کنید به کمک دیگران نیاز دارید، می‌توانید با یک متخصص برنامه‌ریزی مالی مشورت کنید. متخصص برنامه‌ریزی مالی می‌تواند به شما در تعیین اهداف و راهبردهای مالی برای دستیابی به اهداف تعیین شده، کمک کند. متخصص مالی همچنین می‌تواند گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را به شما پیشنهاد کند. به خاطر داشته باشید که هیچ متخصص برنامه‌ریزی مالی شما را وادار به یک سرمایه‌گذاری خاص نمی کند، بلکه باید به تصمیمات شما احترام بگذارد و توجه داشته باشد که در نهایت، این شما هستید که اختیار پول و دارایی خود را دارید. همیشه به متخصصان مالی مورد تایید و مطمئن مراجعه کنید.

سوال: چطور می‌توانم برای سرمایه‌گذاری، پول کنار بگذارم؟

جواب: وضع مالی خود را سر و سامان دهید، بودجه، یا دخل و خرج خود را سامان دهید؛ یعنی به میزان درآمدتان خرج کنید، بدهی‌های خود را به موقع بپردازید و آنگاه، پس‌انداز کردن را به طور منظم آغاز کنید.

سوال: آیا تدوین یک برنامه سرمایه‌گذاری، واقعا موثر است؟

جواب:‌ بله، برنامه سرمایه‌گذاری، اهداف شما از سرمایه‌گذاری و راهکارهای دستیابی به این اهداف را مشخص می‌کند. برنامه سرمایه‌گذاری باید با برنامه مالی شما همسو باشد.

سوال: برای سرمایه‌گذاری اندک بهتر است از کجا شروع کنم؟

جواب: یکی از مناسب‌ترین شیوه‌ها برای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در بورس است. زیرا در بورس امکان سرمایه‌گذاری برای همه وجود دارد. سرمایه‌گذاری در بورس آسان است. اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری شما به طور مرتب در دسترستان قرار دارد. امکان نقدشدن سرمایه شما بسیار سریع است. امکان تغییر سرمایه‌گذاری برای شما فراهم است و موارد بسیاری که برای هر تازه‌وارد می‌تواند هم جنبه آموزش و هم جنبه کسب تجربه داشته باشد. البته در بورس هرکس متناسب با اطلاعات و توانش می‌تواند دامنه فعالیت خود را گسترش دهد.