نشانه‌های رونق در مناطق مصرفی

حجم معاملات مسکن در مناطق مصرفی شهر تهران درحالی در یک روند افزایشی قرار گرفته که فعالان بازار مسکن از وجود ظرفیت برای افزایش چند برابری حجم این گروه معاملات طی ماه‌‌های پیش‌رو خبر می‌دهند.علیرضا اشکان، فعال بازار مسکن با اشاره به بروز چند نشانه مهم از جانب متقاضیان خرید و فروش واحدهای مسکونی در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: این نشانه‌ها حاکی از آن است که حجم معاملات خرید و فروش در بازار مسکن به‌خصوص در مناطق مصرفی بورس آپارتمان‌های ریزمتراژ، کوچک‌متراژ و میان‌متراژ، تا پایان تابستان و سپس تمام ماه‌های نیمه دوم سال جاری پتانسیل افزایش چند برابری نسبت به حجم فعلی معاملات خرید مسکن دارد.

به گفته وی اگر چه در تیرماه هم شاهد افزایش تعداد معاملات خرید مسکن در بازار معاملات مصرفی ملک در مناطق مصرفی بودیم، اما خریدهای انجام شده تنها بخشی از تقاضاهای محقق شده در بازار فعلی است. این در حالی است که هنوز عمده متقاضیان حاضر در بازار مسکن که مصمم به خرید آپارتمان‌های مسکونی هستند درحال جست‌وجو برای یافتن «بهترین گزینه»، متناسب با شرایط مالی،سلیقه و سایر ویژگی‌های موردنظر خود برای خرید ملک هستند. اشکان گفت: مهم‌ترین نشانه‌ای که فعالان بازار مسکن از آن با عنوان علامت تحرک در بازار معاملات واحدهای مسکونی مصرفی کوچک‌متراژ و میان‌متراژ طی ماه‌های آینده یاد می‌کنند افزایش قابل‌توجه حجم مراجعات متقاضیان خرید مسکن به بنگاه‌ها و به‌خصوص سامانه‌های مجازی است که به معرفی فایل‌های فروش مسکن می‌پردازد.

طوری‌که طی یکی دو ماه اخیر حجم بازدید از این سامانه‌های مجازی به گفته فعالان بازار مجازی مسکن افزایش داشته است. همچنین اظهارات واسطه‌های بازار مسکن و نیز مشاهدات میدانی حاکی از افزایش حجم مراجعات خریداران و فروشندگان مسکن برای انجام معامله است. وی علاوه بر اینکه هم‌اکنون بازار معاملات مسکن را آماده ورود به فاز رونق از ناحیه معاملات مصرفی آپارتمان‌های مسکونی می‌داند، در عین حال به سه مانع مهمی اشاره می‌کند که موجب شده در برخی مناطق، رشد حجم معاملات خرید مسکن با روند کندتری در جریان باشد.

اشکان در این باره توضیح داد: اولین مانع به بالا بودن و در واقع «غیرواقعی بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی» برمی‌گردد که موجب شده هم‌اکنون حتی تعداد غیرقابل چشمپوشی از متقاضیان مسکن از جمله متقاضیان مصرفی فعلا خرید خود را به تاخیر بیندازند تا بتوانند سود بالاتری از سپرده‌گذاری صورت گرفته در بانک به‌دست آورند؛ از سوی دیگر «بالا بودن ریسک خرید مسکن در برخی مناطق جنوبی پایتخت» که سطح درآمدی خانوارها در آنها بسیار پایین است و خرید مسکن در این مناطق و از سوی این خانوارها مستلزم پرداخت کل نقدینگی جاری و آتی خانوارها_ کل پس‌انداز خانوار، وام و احتمالا قرض- است موجب شده، این خانوارها در نبود تسهیلات مناسب متناسب با سطح درآمد، توان بازپرداخت اقساط، قیمت مسکن در منطقه موردنظرشان و... با احتیاط بیشتری در مقایسه با متقاضیان مصرفی مسکن متعلق به طبقات درآمدی متوسط و متوسط رو به بالا، تصمیم خود را برای خرید مسکن عملیاتی ‌کنند.

مانع سوم که به نوعی با دومین مانع در مسیر حرکت پرشتاب بازار مسکن به سمت رونق در ارتباط قرار دارد «نبود تسهیلات متناسب با شرایط بخشی از متقاضیان مصرفی خرید مسکن» است. هم‌اکنون علاوه بر آنکه تسهیلات فعلی خرید مسکن با نیاز برخی خانوارهای مصرفی ساکن در مناطق جنوبی پایتخت هماهنگی ندارد (به واسطه مبلغ اقساط ماهانه، شرایط تعیین شده برای معرفی ضامن و...)، نیاز طبقات مصرفی پردرآمدتر- متقاضیان مصرفی خرید مسکن عمدتا متعلق به دهک‌های ۶ تا ۸-نیز با تسهیلات فعلی برآورده نمی‌شود. نبود نهادهای تامین مالی همچون «لیزینگ مسکن» برای متقاضیان مصرفی خرید مسکن که در طبقات متوسط رو به بالای درآمدی قرار دارند،از دیگر موانعی است که در صورت برطرف شدن می‌تواند حجم معاملات مسکن را در مناطق مصرفی افزایش دهد.