گروه خبر: شکایت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته با واکنش‌های بسیاری همراه بود. شکایتی که معاون اول رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ساعتی پس از اعلام آن از سوی وکیل مدافع احمدی‌نژاد از آن استقبال کرد. هر چند سایت نزدیک به احمدی‌نژاد (دولت بهار) دلیل آن را «اظهارات کذب جهانگیری درباره واردات ٧٢٠ میلیارد دلاری در طول هشت سال دولت‌های نهم و دهم و سرنوشت ٩٥٠ میلیارد دلار درآمد ارزی» اعلام کرده است، اما به گفته بسیاری افشاگری‌های دولت یازدهم از تخلفات مالی دولت‌های نهم و دهم دلیل اصلی این طرح شکایت است.


تخلفاتی که از همان روزهای نخستین آغاز به کار دولت حسن روحانی از سوی دولتمردان افشا شد. از واریز 16 میلیارد تومانی از حساب دولت به حساب شخصی دانشگاه ایرانیان، تا گم شدن سه دکل نفتی که این روزها قوه‌قضائیه در حال بررسی آنها است. هر چند میزان تخلفات دولت گذشته بیش از اینها از سوی دولتمردان اعلام شده است، اما محمود احمدی‌نژاد تاکنون به هیچ یک از این سخنان واکنشی قانونی نشان نداده بود. از این رو اعلام شکایت او از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری فتح بابی برای رسیدگی به شکایاتی است که پیش از این از او شده بود و او خود را پاسخگو نمی‌دانست. در این مورد می‌توان به شکایت علی لاریجانی، رئیس مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس از او که در اقدامی بی‌سابقه از سوی قوه‌قضائیه به احضار احمدی‌نژاد به دادگاه و البته عدم حضور او انجامید، اشاره کرد. در همین ارتباط روز گذشته محمد خباز، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهوری از نخستین شکایتی یاد کرد که به همراه 11 تن از نمایندگان مجلس علیه قانون‌شکنی‌های دولت احمدی‌نژاد به کمیسیون اصل 90 ارائه داده بود. شکایتی که اوایل عمر مجلس هشتم از سوی کمیسیون اصل نود بایگانی شد.


به گزارش خبرآنلاین او که در مجلس هشتم نیز عضو هیات تطبیق قوانین و مقررات بود، گفت: پس از خانه‌نشینی ۱۱ روزه احمدی‌نژاد، مشابه شکایت ما را ۱۲ نفر از اصولگرایان به کمیسیون اصل نود بردند و درنهایت این دو شکایت تلفیق شد و مجلس به این شکایت رای داد و به قوه‌قضائیه ارجاع شد. نماینده مجالس ششم تا هشتم در پاسخ به اینکه چه پاسخی به این شکایت از سوی قوه‌قضائیه داده شد، گفت: هنوز به آن رسیدگی نشده چون علی القاعده باید از ما به‌عنوان شاکی دعوت می شد و با گذشت حدود چهار سال از آن شکایت، هنوز خبری از رسیدگی به این موضوع از سوی دستگاه قضایی نیست. در همین حال روز گذشته علی تاجرنیا، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فرارو شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری را فرار روبه‌جلو، فضاسازی برای کم‌رنگ کردن تخلفات دولت خود و برجسته کردن خود توصیف کرد.


حمایت از جهانگیری

در همین حال روز گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در صفحه اینستاگرام خود متنی را در حمایت از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری منتشر کرده است. به گزارش خبرآنلاین در بخشی از این یادداشت آمده است: آقای اسحاق جهانگیری به‌خاطر بیان پاره‌ای از رازهای مگو و نه به اتهام دروغگویی، متهم است و شاکی دارد. بی‌تردید در مسیر استقرار نظام کارآمد، احقاق حقوق مردم و شکستن پیکره فساد، رنج‌های فراوان وجود دارد و البته با توکل به خداوند و صبر بر این فشارها و دشواری‌ها آفتاب حقیقت سر می‌زند. همه اینها در حالی است که محمدرضا رحیمی و حمیدرضا بقایی دو تن از یاران نزدیک احمدی‌نژاد در زندان به‌سر می‌برند. هرچند جرم یکی از آنها مالی عنوان شده و جرم دیگر هنوز از سوی قوه‌قضائیه اعلام نشده است، اما به باور بسیاری از صاحب‌نظران، همین امر می‌تواند یکی دیگر از دلایل شکایت محمود احمدی‌نژاد از معاون اول رئیس‌جمهوری باشد تا به‌نوعی از تمام اتهامات مالی خود را تبرئه کند.


در همین رابطه به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه پرونده حمید بقایی در قوه‌قضائیه در حال رسیدگی است، گفت: کسی جز قوه‌قضائیه از محتوای این پرونده خبر ندارد و هر زمان که پرونده به‌طور کامل رسیدگی شد خود دستگاه قضا مانند پرونده آقای رحیمی اطلاع‌رسانی می‌کند. وی همچنین با اشاره به انتشار گفته‌هایش در یک نشست خصوصی در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری، تصریح کرد: در یک ضیافت افطاری در جمع معدودی دعوت بودم و از من خواسته شد تا مطالبی بیان کنم که من نیز به استناد یکی از مسوولان امنیتی کشور گفته بودم آقای بقایی در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده و پول‌ها را به آنجا فرستاده است و به‌دنبال برگرداندن پول‌ها هستند. در همین ارتباط چند روز پیش سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای از اشرفی اصفهانی، رئیس هیات بدوی تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری خواست مستندات خود را درباره پرونده بقایی ارائه کند.