اینستاگرام؛ محبوب‏ترین شبکه اجتماعی ایرانیان

دنیای اقتصاد: این روزها همه ما اینستاگرام، شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو را می‏شناسیم و کمتر کسی را می‏توانیم پیدا کنیم که در این شبکه اجتماعی حساب کاربری نداشته باشد. این موج کاربران اینستاگرام به مدیران دولتی و سران مملکتی هم راه یافته به‌طوری‌که اخیرا خبر عضو شدن وزیر کشور را در این شبکه اجتماعی شنیده‏ایم. اینستاگرام از بدو شروع به‌کار در کل جهان به سرعت محبوبیت پیدا کرد به طوری که تا آوریل ۲۰۱۲ به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر و تا دسامبر ۲۰۱۲ تا ۳۰۰ میلیون کاربر برای خود جمع کرد. بالطبع در ایران هم کاربران از این موج جدا نماندند و حالا دیگر می‏توان گفت اینستاگرام در کشورمان همه‏گیر شده است تا حدی که در اغلب رستوران‌ها و کافی‏شاپ‏ها هم آدرس اینستاگرام را می‏بینیم که در پایین منوها یا در گوشه‏و کنار فضای این مکان‏ها به چشم می‌خورد. یکی از مهم‌ترین دلایل این همه‏گیرشدن را می‏توان فیلترنبودن این سایت در ایران دانست؛ هرچند طرح فیلترینگ هوشمند روی آن اجرا شده است. راحتی کار با این شبکه هم باعث شده حتی از فیس‌بوک هم سبقت بگیرد و بیشتر از آن مورد توجه کاربران واقع شود تا حدی که روستاییان هم با کمترین سواد می‌توانند در این شبکه فعالیت داشته باشند همان‌طور که یکی از پرطرفدارترین صفحه‏های اینستاگرام مربوط به یک روستایی ساکن در شمال ایران است که طرفداران بسیاری هم پیدا کرده است. او در صفحه‏اش خود را این‌گونه معرفی کرده است: یک دهاتی بی‌سواد چوپان کشاورز شمالی. از سوی دیگر، صحبت از طریق عکس به جای متن موضوع جدید و جذابی است که باعث می‏شود مخاطبان بسیاری را به سمت خود جلب کند. این شیوه اطلاع‏رسانی از طریق عکس به جای متن به‏گونه‏ای به اطلاعات موجود سندیت هم می‏دهد؛ موضوعی که در وبلاگ وجود نداشت. حالا دیگر کاربران ترجیح می‏دهند به دنبال رسانه‏ای باشند که بنیانش بر تصویر است؛ نه متن.

تجارت در اینستاگرام

شبکه اینستاگرام محل مناسبی برای تجارت هم شده است. فروشندگان بدون هیچ هزینه اضافی برای اجاره یا خرید محل، محصولاتشان را مستقیما و بدون هیچ واسطه‌ای به دست خریداران می‏رسانند. این معمولا به نفع خریدار هم هست، زیرا خریداران هم محصولات مورد نیاز خود را با قیمتی پایین‌تر از حد معمول تهیه می‌کنند و از طرفی هم احتیاج نیست برای خرید محصول مورد نظرشان مسافت طولانی را طی کنند. هرچند این موضوع باعث ایجاد کلاهبرداری‏های فراوانی شده است که در کشورمان هم کم نبوده است. کلاهبرداران با نشان‏دادن تصاویری از محصولات غیر واقعی خود کاربران را ترغیب به سفارش‏دادن و واریز پول می‏کنند و بعد از مدتی هم کاربر می‏بیند که خبری از محصول نیست. یکی دیگر از این موارد درآمدزایی از طریق لو دادن شماره تلفن هنرمندان، ورزشکاران و افراد شناخته شده است. اخیرا یک صفحه فارسی در اینستاگرام ادعا می‏کرد به شماره بازیگران و ستاره‏های سینما و تلویزیون دسترسی دارد و در ازای دریافت پول، شماره‌ها را در اختیار افراد قرار می‏دهد. فعالیت این صفحه به مرور، همان‌طور که انتظار می‏رفت اعتراض ستاره‌ها را به دنبال داشت.

ورزش در اینستاگرام

این روزها هواداران رشته‌های ورزشی از طریق اینستاگرام از اوضاع و احوال ستاره‌های محبوب خود آگاه می‏شوند. به‌ویژه فوتبالیست‌ها با حضور فعال خود در این صفحات از لحظات مختلف زندگی روزمره خود با طرفدارانشان از طریق پیام و عکس و فیلم ارتباط برقرار می‏کنند و این موضوع به یکی از جذابیت‌های فوتبال تبدیل شده است. حتی در نمونه‌هایی جالب توجه، سابقه داشته که یک بازیکن، درست حین مذاکره با یک باشگاه، تصویری از برگه قرارداد و مهر و امضای باشگاه را در اینستاگرام منتشر کرده و به فاصله چند ساعت بعد از این اتفاق، رسانه‏ها خبر رسمی این اتفاق را منتشر کردند.

بعد از برد تیم ملی والیبال ایران در مقابل آمریکا نیز کاربران ایرانی حاضر در ورزشگاه مجازی دست به سوت و قلم با پایان ست سوم تب طنزشان دوباره گل کرد و با عکس و پست و متن‌های جالب در این شادی با والیبالیست‏های کشور همراه شدند.

اینستاگرام؛ راهی برای اعتراض

اواخرسال گذشته بود که مردم اهواز با تمام شیوه‌ها به جنگ توفان خاک رفتند. گرد و خاک دراین شهربه حدی رسیده بود که رنگ شهر را هم تغییر داده بود و تنفس غیرممکن بود. ازجمله کارهایی که مردم این شهر برای اعتراض به وضعیت پیش‌رویشان کردند این بود که با طنزی گزنده و گویا، تصاویر و نوشته‌هایی در مورد وضعیت بد شهرشان اعلام کردند که اوضاع این شهر خوب نیست. آنها با انتشار عکس‌هایی از توفان خاک در اینستاگرام از مسوولان می‌خواستند چاره‌ای برای این مشکل بزرگ بیندیشند. حتی سریال‌های تلویزیونی نیز از اعتراض و حمله‏های کاربران اینستاگرام در امان نماندند. برای نمونه کپی‏برداری یکی از سریال‏های تلویزیونی از یک سریال آمریکایی با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران شبکه‏های اجتماعی به‏ویژه اینستاگرام همراه بود. واکنش‌ها طی چند ساعت به صفحه اینستاگرام بازیگران و کارگردان این سریال رسید و حتی با واکنش خود کارگردان مواجه شد.

خرید و فروش فالوور

همه‏گیر شدن این شبکه اجتماعی کاربری‏ها و به تبع چالش‏های متفاوتی هم به همراه دارد. یکی از موضوعات جالب توجه که در این میان ایجاد شده خرید و فروش فالوور است. اکنون سایت‏هایی با همین هدف مشغول به فعالیت هستند که تعداد فالوورهای متفاوت برای فروش گذاشته‏ و زمان تحویل را هم بین ۱۵ دقیقه تا سه ساعت در نظر گرفته‏اند که به نوبه خود جالب است. کاربر بسته به توان مالی و تعداد فالووری که نیاز دارد پک مورد نیاز خود را سفارش می‏دهد و نهایتا در کمتر از سه ساعت به میزان فالوورهای خود دست پیدا می‏کند؛ از ۱۰۰ فالوور با قیمت۴هزار تومان گرفته تا ۵ هزار فالوور به مبلغ ۱۱۵ هزار تومان.