تبلیغات کتاب از سوی ناشران جهانی یک ضرورت بایسته است؛ چون در پرتو آن سودآوری خوبی دارند. متن حاضر برخی از این تبلیغات را نشان داده است که قطعا برای ناشران و فروشگاه‌های کتابفروشی و فروشگاه‌های آنلاین در ایران الهام‌بخش فعالیت‌های تبلیغاتی خواهند بود. اگر قرار باشد سهم سرانه کتاب را در ایران افزایش دهیم، تبلیغات خلاق می‌تواند در جای خود بخشی از این مهم را عهده‌دار شود.در دنیای امروزی برای کالاهایی مانند نوشیدنی و چیپس و پفک تبلیغات فراوانی می‌شود. اما خبری از تبلیغات کتاب و کتابخوانی نیست. برخی آژانس‌های تبلیغاتی کتاب و کتابخانه‌ها را سوژه خوبی برای تبلیغ می‌دانند.هدف این آژانس‌ها ساخت یک پرتفولیوی خوب برای خودشان است تا شهرت خود را در میان مخاطبان هدف و همچنین فستیوال‌های مربوط به کتاب بالا ببرند.
کتاب، شخصیت کودک را می‌سازد
لذت خواندن را به نسل بعد هم انتقال دهیم. دنیای ما به کتابخانه‌های بیشتری برای پرورش و آموزش نسل جدید نیاز دارد. یک تیم خلاق در شهر یوکوهامای ژاپن کمپینی را برای برقراری ارتباط بیشتر بچه‌ها با کتاب راه‌اندازی کرده است. آنها در این کمپین کتابدارانی را در مدارس ابتدایی شهر استخدام کردند که ارزش کتاب را به‌خوبی درک می‌کنند. هدف از این کار نشان دادن شغل کتابدارها به عنوان افرادی بود که فرصت‌های جدیدی را در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهند و به رشد فکری آنها کمک می‌کنند.
در هرکدام از تصاویر جملاتی چون «کتاب جدید، دوست جدید»، «شخصیت ما از کتاب‌های دوران بچگی‌مان شکل گرفته است» و «کتاب چیزی فراتر از دانش است» دیده می‌شود.

وقتی غرق در دنیای کتاب می‌شوید
کتاب خوب شما را به دنیای درون خودش می‌برد که با خواندنش برای مدتی از مشکلات روز‌مره‌ فرار می‌کنید و به آن پناه می‌برید.
این ویژگی کتاب به‌خوبی در این تبلیغات تصویری نشان داده شده است.‌ یک کتاب باز شده بر روی صندلی، کافی است تا شما پیام آگهی را متوجه شوید.

کتاب‌ها را بازیافت کنیم
این پوستر یک کتابفروشی در سنگاپور است. کتاب‌های ارائه شده در این کتابفروشی، دست دوم هستند. آژانس تبلیغاتی لئو برنت (Leo Burnett)، طراحی این پوستر خلاقانه را بر عهده داشته است.

صدای کتاب را گوش کن
این آگهی متعلق به یک فروشگاه آنلاین کتاب‌های صوتی در نروژ است. تنها کاری که باید بکنید این است که کتاب صوتی مورد نظرتان را بخرید و صدایش را بلند کنید و از آن لذت ببرید.

کلمات، دنیا را می‌سازند
هیچ لذتی بالاتر از لذت خواندن یک کتاب و غرق شدن در آن نیست. درست مانند این است که شخصیت‌های داستان واقعی می‌شوند و در حضور شما به نقش‌آفرینی می‌پردازند. آژانس تبلیغاتی Kaspan این پوسترهای تبلیغاتی را برای یک کتابفروشی در پراگ طراحی کرده است.

عقاید مردم، کتاب‌ها را می‌سازد
این پوستر را گانتر رامبو، یک طراح آلمانی طراحی کرده است. کتاب در میان جمعیت گم شده است؛ به گونه‌ای که انگار کتاب از مردم درست شده است. این پوستر نشان می‌دهد که محتویات کتاب‌ها برگرفته از عقاید خود مردم است.

هر فرد تحصیل‌کرده‌ای سالانه یک درخت کتاب می‌خواند
شرکت سونی با ساخت و انتشار این آگهی تبلیغاتی مردم را به خواندن کتاب‌های صوتی تشویق کرده است و مهم‌ترین دلیلش را حفظ درختان در طبیعت می‌داند.این جمله در این آگهی به چشم می‌خورد: «‌هر فرد تحصیل‌کرده‌ای سالانه یک درخت کتاب می‌خواند. کتاب‌های صوتی را جایگزین کنید.»

با گوش دادن تصور کنید
ارتباط جالبی بین این تبلیغ و پیام نهفته در آن وجود دارد.
با گوش دادن به کتاب‌های صوتی پنگوئن، شخصیت‌های داستان با همه سروصدا و ماجراهایشان مستقیم وارد گوش شما می‌شوند و از آنجا راه خودشان را به مغزتان پیدا می‌کنند تا بتوانید آنها را تصور کنید.
منبع: دوماهنامه توسعه مهندسی بازار