استراتژی توسعه در 3 گروه صنعتی

گروه صنعت و معدن: «فولاد»، «خودرو» و «لوازم خانگی» سه گروهی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم دارد برنامه‌های جدیدی را در سال ۹۴ برای این صنایع پیاده‌ کند. بازپس‌گیری پروژه‌های معدنی از افرادی که توانایی اجرا ندارند، جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی و تکمیل زنجیره تولید فولاد را می‌توان از جمله برنامه‌های وزارتخانه برای صنعت فولاد دانست. از سوی دیگر، برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در کالاهای بادوام (خودرو و لوازم خانگی) نیز از دیگر برنامه‌هایی است که قرار است در سال جاری از سوی متولیان حوزه صنعت و معدن اجرایی شود. در این میان، در حالی صنعت فولاد ایران به عنوان محرک اصلی برای رونق اقتصادی مورد توجه تصمیم‌گیران، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی قرار گرفته که کارشناسان این حوزه معتقدند برای رشد سریع و پویایی بهتر نیازمند تعامل بخش‌های مختلف در این حوزه صنعتی هستیم. بر اساس اعلام محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت‌گیری این وزارتخانه رسیدن به ظرفیت تولید ۵۰ تا ۶۰ میلیون تن فولاد تا افق ۱۴۰۴ است که این مهم با تکمیل زنجیره تولید فولاد و اکتشافات جدید معدنی با منابع فراوان و ارزان و نیروی کار و انرژی در کشور محقق می‌شود. به گفته وی، در حال حاضر کشور با کمبود گندله آهن مواجه است که باید تلاش خود را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در این بخش معطوف کنیم.

بر اساس این گزارش، آمار مقدماتی سال ۹۳ از تولید ۴۷ محصول منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی بیانگر آن است که مجموع فولاد خام کشور در سال گذشته، با رشد تولید نسبت به سال ۹۲ همراه بوده است. مجموع تولید فولاد خام کشور در سال ۹۳ معادل ۱۶ میلیون و ۵۷۱ هزار تن بوده که نسبت به تولید سال ۹۲ (۱۵ میلیون و ۴۸۱ هزار تن) رشد بیش از ۷ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در سال گذشته نیز معادل ۱۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تن بوده که نسبت به تولید سال ۹۲ (۱۶ میلیون و ۵۶۶ هزار تن) رشد ۳/ ۲ درصدی داشته است. بر اساس برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید مجموع فولاد خام در سال جاری ۱۸ میلیون تن پیش‌بینی شده است. همچنین مجموع تولید محصولات فولادی نیز ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده است.

مکان‌یابی مناسب پروژه‌ها

نعمت‌زاده در نشست پایش ۳۳ طرح کنسانتره و سنگ آهن همچنین با اشاره به اینکه باید از خام‌فروشی مواد معدنی به طور جدی پرهیز شود، افزود: بهتر است محل اجرای پروژه‌های معدنی اعم از کنسانتره و گندله نزدیک اسکله‌ها، جاده‌های ترانزیت و خطوط ریلی باشد تا جابه‌جایی به طور ساده و سریع صورت گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال تاکید کرد: هیچ پروژه معدنی نباید متوقف شود و اگر صاحب پروژه‌ای احساس می‌کند توانایی ادامه راه را ندارد، پس از اعلام به این وزارتخانه، می‌توان آن را به افراد ذی‌صلاح واگذار کرد. نعمت‌زاده همچنین با اشاره به مواردی که صاحبان پروژه‌های معدنی باید به آن توجه داشته باشند، اظهار کرد: انتخاب پیمانکار مناسب، توجه به تجهیزات به کار گرفته شده در اجرای طرح‌های معدنی، اعمال مدیریت زمان، جانمایی مناسب برای اجرای پروژه‌ها، انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید در مکان‌های مستعد و نزدیک به دریای آزاد، استانداردسازی و تعامل با بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات از جمله مواردی است که صاحبان پروژه‌های معدنی باید در فرآیند کار خود به آن توجه کنند.

نعمت‌زاده در ادامه یادآور شد: در زمینه سیمان نیز ایران یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان است که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی و تامین مواد اولیه برای ساخت جاده‌های بتنی کشور، با افزایش ظرفیت بازارهای هدف را به راحتی کسب کند.

تعامل بانک ها و صندوق توسعه با صنعت

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: وزارتخانه در پیشرفت فیزیکی طرح‌ها از هیچ کمکی دریغ نکرده و در این میان باید بانک‌ها و صندوق توسعه ملی نیز در انجام این مهم برای توسعه ما را یاری دهند. علاوه بر صنعت فولاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که این وزارتخانه در نظر دارد در حوزه خودرو و لوازم خانگی نیز برنامه‌های جدیدی از جمله افزایش تولید را پیاده‌سازی کند.

تولید انواع سواری از جمله محصولات با بیشترین رشد در سال گذشته بوده است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان سال گذشته در مجموع موفق به تولید ۹۴۷ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور شدند که نسبت به تولید سال ماقبل آن (۶۲۵ هزار دستگاه) رشد ۵۶ درصدی داشته است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تولید این محصول در سال جاری یک میلیون و ۲۳۵ هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.

آمارهای مقدماتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از روند تولید لوازم خانگی (انواع تلویزیون، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی) در کشور نیز حکایت از رشد تولید در سال ۹۳ دارد. در سال گذشته یک میلیون و ۹۲۱ هزار دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شده که نسبت به سال ۹۲ (یک میلیون و ۵۹۵ هزار دستگاه) رشد بیش از ۲۰ درصدی داشته است. برنامه تولید انواع تلویزیون در سال جاری رسیدن به رقم یک میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه است.

تولید یخچال و فریزر در سال گذشته نیز معادل یک میلیون و ۳۴۳ هزار دستگاه بوده که نسبت به سال ۹۲ رشد ۳۵ درصدی داشته است. میزان تولید این محصول در سال ۹۲ بیش از ۹۹۴ هزار دستگاه بود.

بر اساس برنامه وزارتخانه، تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر برای سال جاری پیش‌بینی شده است. تولید ماشین لباسشویی نیز در سال گذشته رشد تولید ۴/ ۸ درصدی را ثبت کرده است؛ به طوری که مطابق آمار مقدماتی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید این محصول از ۷۵۹ هزار دستگاه در سال ۹۲ به ۸۲۳ هزار دستگاه در سال ۹۳ رسیده است. پیش‌بینی تولید این محصول در سال جاری نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه است.