کسب‌وکارتان را برای سال جدید آماده کنید

مترجم: مریم رضایی منبع: Huffington Post فصل تعطیلات زمان خوبی برای کسب‌وکارهای کوچک است تا عملکرد یک سال خود را ارزیابی و مشخص کنند در طول یک سال گذشته چه چیزی خوب پیش رفته و روش‌هایی برای پیشرفت آینده بیابند. درحالی‌که کارهای آخر سال خود را انجام داده‌ و سر و سامان داده‌اید، نگاهی به سال آینده نیز داشته باشید. چگونه می‌توانید تجربیاتی را که در سال ۲۰۱۴ فراگرفته‌اید تا سال را به خوبی به پایان برسانید و کسب‌وکارتان را رونق دهید، در سال جدید به‌کار بگیرید؟ نکاتی که برای افزایش سود، اصلاح بودجه و ساده‌سازی شرکت در سال جدید به شما کمک می‌کنند در اینجا آورده شده است:

۱) از افراد تاثیرگذار قدردانی کنید

هر موفقیتی که در ۱۲ ماه گذشته پیش آمده می‌تواند بهانه‌ای باشد برای تشکر و قدردانی از مشتریان، تامین‌کنندگان، کارمندان یا دیگر ذی‌نفعان شرکت که این امر به نوبه خود به افزایش فروش و رشد در سال جدید منجر می‌شود. آیا شرکت شما یک معیار مشخص مثل عبور از هزارمین محصولی که به فروش رفته یا استخدام پنجاهمین کارمند شرکت تعیین کرده است؟ آیا برای تولید یک محصول جدید با کسب‌وکار دیگری شریک شده‌اید؟ آیا در اقتصاد محلی به شیوه‌ای جذاب مثل شرکت در بازارهای کشاورزی شرکت‌ کرده‌اید؟ شاید کارمندان شما یک فعالیت اجتماعی انجام داده‌اند که باعث افتخار شما شده است؟ در سال جدید این دستاوردها را برای مشتریان و شرکای خود یادآوری کنید و از طریق برگزاری مراسمی که به مناسبت یا رویداد خاص یا ارتقای یک کارمند برگزار می‌شود، جشن بگیرید. می‌توانید برای مشتریان ارزشی خود یک تخفیف ویژه در نظر بگیرید یا یادداشت‌های تشکر شخصی به همه افرادی که در رشد شرکت نقش داشته‌اند، ارسال کنید.

۲) در مورد مشتریان بیشتر بدانید

بسیاری از کسب‌وکارها در پایان سال خلاصه‌ای از معاملات سالانه خود را به مشتریان می‌فرستند و تتمه حساب‌های معوق را به آنها یادآوری می‌کنند. این برهه از سال، زمان خوبی برای بخش‌بندی مشتریان است که گروه‌بندی مشتریان بر اساس عادات خرید، رفتار پرداخت یا دیگر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی را برای یافتن روش‌های خدمات‌دهی بهتر به مشتریان دربرمی‌گیرد. شاید روی مشتریانی که بازدهی زیادی ندارند، بیش از حد سرمایه‌گذاری کرده‌اید؛ یا شاید بر مشتریانی که درآمدزایی خوب دارند، به اندازه کافی متمرکز نشده‌اید. بخش‌بندی مشتریان در سه ماه پایانی سال دیدگاه روشن‌تری نسبت به اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و در سال آینده چگونه باید آنها را در امور بازاریابی و فروش اولویت‌بندی کرد، ارائه می‌دهد.

۳) روش‌های خلاقانه برای پاداش‌دهی بیابید

کارمندان قلب هر کسب‌وکار کوچک هستند. برای اینکه حس قدردانی خود را به آنها نشان دهید، چه کارهایی انجام می‌دهید؟ نگاهی به نیروی کار خود داشته باشید و از خودتان بپرسید برای اینکه در سال آینده تعهد و بهره‌وری بیشتری داشته باشند، چه کمکی می‌توانید به آنها بکنید؟ آیا کارمندان خواستار برنامه‌ریزی‌های منعطف‌تر یا فرصت‌های آموزشی بیشتر هستند؟ آیا کارمندان شما از برنامه تیم‌سازی خاصی بهره می‌برند؟ اگر بودجه شما محدود است و افزایش حقوق گزینه مقدوری نیست، دادن امتیازهای کوچک اینچنینی می‌تواند به استعدادهای سازمان حس باارزش بودن در سال جدید را القا کند.

۴) وب‌سایت شرکت را نوسازی کنید

پایان هر سال بهترین زمان برای خانه‌تکانی و ایجاد تغییرات خوب در طراحی وب‌سایت شرکت و شبکه‌های اجتماعی است که در آن عضو هستید. درحالی‌که انسجام کلی وب‌سایت را حفظ می‌کنید، به‌روزرسانی‌های خوبی انجام دهید. همچنین نقص‌ها را برطرف کنید، مثلا مطمئن شوید همه لینک‌هایی که در وب‌سایت شما وجود دارد فعال هستند. هیچ چیز بدتر از آن نیست که مشتری به وب‌سایت شما مراجعه کند و لینکی را باز کند که کار نمی‌کند.

محصولات و کالاهایی را که دیگر به فروش نمی‌رسانید از وب‌سایت حذف و بخش‌هایی را که قابل استفاده نیستند غیرفعال کنید. همچنین در مشورت با کارشناسان IT امنیت وب‌سایت را در سال جدید افزایش دهید. با انجام این کارها می‌توانید سال جدید را با وب‌سایتی نو و تر و تمیز شروع کنید.

۵) ضرب‌الاجل‌های سالانه را بدانید

در اداره یک کسب‌وکار کاغذبازی‌های زیادی وجود دارد، به‌خصوص وقتی پای مقررات دولتی در میان باشد. در بیشتر کشورها، ارائه گزارش عملکرد یا اظهارنامه‌‌های سالانه امری ضروری است. مهلت ارائه این گزارش‌ها را در نظر داشته باشید. با آگاهی کامل از قوانین دولتی و تجاری حاکم، سعی کنید تا جایی که ممکن است از پرداخت جریمه خودداری کنید. برای به دست آوردن این آگاهی وب‌سایت‌های دولتی را چک کنید یا با حسابداران مشورت کنید. این کار را هر سال انجام دهید، چون ممکن است قوانین هر ساله تغییر کنند.

مهم نیست سال گذشته را چقدر خوب گذرانده باشید، چون یک موضوع قطعی است: سال آینده شما باید از این هم بهتر باشد. با مرور مواردی که در بالا گفته شد، می‌توانید در اولین روز کاری سال جدید احساس بهتری داشته باشید، آماده‌تر باشید و در مورد سال پیش رو مطمئن‌تر باشید. صاحبان کسب‌وکارهای کوچک، بهتر از این چه هدیه سال نویی می‌توانند به خود بدهند؟