ایران میزبان کنوانسیون جهانی گردشگری 2017

گروه گردشگری: ایران توانست با کسب ۱۸ رای از مجموع ۳۲رای، میزبانی هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری را در سال ۲۰۱۷ از آن خود کند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از اعلام کاندیداتوری ایران، دانمارک و سنگاپور برای پذیرش میزبانی هفدهمین کنوانسیون راهنمایان، تیم ۸نفره کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران برای دفاع از کاندیداتوری کشورمان راهی کنوانسیون پراگ شدند و توانستند با تلاش شبانه روزی در این کنوانسیون، توجه‌ها را به ایران جلب کنند. کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان گردشگری پراگ که از ششم بهمن‌ماه جاری آغاز شده بود و تا دیروز ادامه داشت، میزبان ۷۵۰ راهنما از ۴۱کشور دنیا بود تا ضمن دیدار از پایتخت فرهنگی اروپا‌، میزبان سال ۲۰۱۷ را نیز مشخص کنند.

مدیر بخش روابط بین‌الملل کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران نیز با اشاره به تلاش چهار روزه نمایندگان راهنمایان گردشگری ایران در پراگ به «خبرگزاری میراث فرهنگی» گفت: ایران برای نخستین بار بود که در این مراسم شرکت می‌کرد و راهنمایان گردشگری در طول چهار روز توانستند رای‌ها را به سوی ایران معطوف کنند. ما سفیران صلح هستیم و این یکی از قابلیت‌های راهنمایان است که توانستند بزرگ‌ترین اتفاق را برای ایران به همراه بیاورند.

به گفته محسن حاجی سعید، ایران پس از سال‌ها توانست رکورد کانادا را بشکند؛ چراکه کانادا نیز از جمله کشورهایی بود که توانسته بود در نخستین حضور خود میزبانی کنوانسیون راهنمایان گردشگری را بگیرد و راهنمایان گردشگری ایران نیز توانستند با وجود مسائل مختلفی که با آن روبه‌رو بودند و امکانات اندکی که داشتند میزبانی سال ۲۰۱۷ را

بگیرند.

وی با اشاره به اینکه آنچه حاصل شده است ثمره ۸ سال تلاش راهنمایان گردشگری است، یادآور شد: قدرت رایزنی راهنمایان به اندازه‌ای است که در چهار روز توانستند ثابت کنند امنیت در ایران به اندازه‌ای است که می‌تواند میزبان کنوانسیون جهانی راهنمایان باشد. درچند سال آینده بهره‌ای که می‌توان از این اتفاق برد، به اندازه‌ای بزرگ است که صنعت گردشگری از آن بسیار منتفع خواهد شد.

پیش از این رئیس هیات‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از اهمیت این گردهمایی خبر داد و خاطرنشان کرد: این کنوانسیون مهم‌ترین و بزرگ‌ترین گردهمایی راهنمایان گردشگری در دنیا است که زیر نظر فدراسیون جهانی راهنمایان WFTGA هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود.

آرش نورآقایی معرفی ایران را به‌عنوان کشوری که باید دیده شود از جمله اهداف اصلی کانون برای میزبانی کنوانسیون اعلام کرد و گفت: تغییر دیدگاه غیرواقعی بین‌المللی نسبت به ایران به‌عنوان کشور ناامن برای سفر؛ شناساندن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری در ایران؛ انتقال تجربیات و دانسته‌های راهنمایان دیگر کشورها به راهنمایان ایران؛ تعامل و تبادل دیدگاه‌ها و اطلاعات بین نمایندگان و تک‌تک راهنمایان حاضر در کنوانسیون؛ تلاش برای حرفه‌ای شدن راهنمایان گردشگری به‌واسطه کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌ها و... از دیگر هدف‌هایی است که کانون برای برگزاری این کنوانسیون جهانی در نظر دارد.

نقش کمپین «به ایران بیایید»

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نمایش فیلمی از کمپین «Come۲Iran (به ایران بیایید)» از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که راهنمایان گردشگری برای دعوت راهنمایان به ایران و شناساندن کشورمان به آنها در کنوانسیون پراگ از آن بهره گرفتند.

این فیلم با استفاده از تصاویر و ویدئوهایی که با هشتگ #Come۲Iran در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌ بودند، تهیه و در این کنوانسیون به نمایش گذاشته شد؛ فیلمی که به گفته دست‌اندرکاران تاثیر بسزایی در تغییر ذهنیت راهنمایان گردشگری سراسر جهان نسبت به کشورمان

داشت.

این کمپین که از یک ماه پیش از برگزاری انتخابات میزبانی کنوانسیون هفدهم آغاز به‌کار کرده بود، برد وسیعی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد.

موفقیت ایران در این کنوانسیون جهانی درحالی صورت گرفت که به گفته دست‌اندرکاران، برخی شرکت‌کنندگان از همان ابتدا برای برگزاری این کنوانسیون در دانمارک ابراز تمایل کرده بودند و برخی دیگر هم به خاطر حضور به نسبت پررنگ سنگاپور، شانس موفقیت آن را بیشتر می‌دانستند، اما تلاش تا آخرین لحظه سفیران صلح ایران باعث شد نمایندگان ایران در نخستین حضورشان در این کنوانسیون، توجه اعضا را جلب کنند و سرانجام با کسب ۱۸ رای پیروز ماجرا شود. سنگاپور موفق شد ۱۱ رای از نمایندگان بگیرد و دانمارک نیز سه رای به‌دست

آورد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند برگزاری این کنوانسیون در ایران می‌تواند مسیر توریسم را در کشور تغییر دهد؛ چراکه میهمانان ایران در کنوانسیون هفدهم، راهنمایان گردشگری هستند که نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در معرفی مقاصد گردشگری در جهان دارند.