نکات کلیدی برای رونق رستوران‌‌تان

مدیریت یک رستوران به هر اندازه‌ای که باشد این روزها از نظر ارائه خدمات با کیفیت مثل شعبده‌بازی شده و موفقیت از آن کسانی است که مشتریانشان آنها را به هم توصیه می‌کنند یا فعالیت آنلاین خوبی دارند و بازدید اینترنتی آنها زیاد است. رستوران‌داری یکی از معدود صنایعی است که جزو کسب‌وکارهای تلفیقی از آن یاد می‌کنند، چون تولید (تبدیل مواد خام به محصول نهایی)، خرده‌فروشی و خدمات را با هم دربرمی‌گیرد. اگر شما هم جزو آن دسته از رستوران‌دارانی هستید که کسب‌وکارتان کمی کساد شده، چند نکته کلیدی را در اینجا ذکر می‌کنیم که شاید بتواند به رونق آن کمک کند.

• کنترل حجم غذا: مدیریت میزان غذایی که داخل یک بشقاب گذاشته می‌شود، از نظر حجم و میزان کالری، موازنه ظریفی است بین تعیین سود مالی شما و اینکه چه چیزی مشتری را راضی نگه می‌دارد. تسلط داشتن بر میزان حجم غذا یکی از دلایلی است که می‌‌گوید چرا رستوران‌های زنجیره‌ای در طول چند سال به موفقیت زیادی می‌رسند و اگر شما تلاش کنید این موضوع را به‌طور مداوم در کسب‌وکارتان مدیریت کنید، وقت آن رسیده که بر آموزش و مدیریت کارکنان آشپزخانه تجدید نظری داشته باشید. مطمئن شوید پرسنل آشپزخانه رستوران هنگام آماده کردن غذا برای سرو، از ظروف و ابزارهای مناسبی استفاده می‌کنند. می‌توانید برای آموزش آنها از تصاویری استفاده کنید که نشان می‌دهند محصول نهایی نه تنها حجم و کالری غذا را رعایت می‌کند، بلکه باعث می‌شود در سرو غذا یکنواختی و هماهنگی را حفظ کنید.

• قیمت‌گذاری در منو: منوی شما یکی از عوامل محرک اصلی برای کشاندن افراد به داخل رستوران‌تان است و اطمینان از اینکه قیمت‌ها را درست تعیین کرده‌اید، یک امر اجباری در موفقیت شما است. برای تعیین متناسب‌ترین قیمت غذا، قیمت مواد اولیه را تقسیم بر سود ایده‌آل‌تان کنید که معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. بر اساس رقمی که به دست می‌آورید، از بهترین نظری که دارید برای بالا بردن یا پایین آوردن قیمت غذا که مناسب اهدافتان است و غذای خوشمزه‌ای در اختیار مشتری قرار می‌دهد استفاده کنید.

• آموزش پرسنل و خدمات: پرسنل شما خط مقدم کسب‌وکارتان برای رویارویی با مشتری هستند و در واقع وجهه کارتان را نشان می‌دهند. بنابراین، برای اینکه یک رستوران عالی داشته باشید، باید کارکنان عالی داشته باشید. خدمات‌ خوب، کلید کار شما است و در کسب‌وکار رستوران‌داری نمی‌توانید از اهمیت آن غافل شوید. خوش‌برخورد بودن باعث می‌شود مشتریان احساس خوشایندی داشته باشند و باز هم به رستوران شما برگردند. مطمئن شوید که نه تنها پرسنل را طوری آموزش می‌دهید که نماینده کسب‌وکارتان باشند، بلکه یاد می‌گیرند در برابر مشتری احساس تعهد کنند. این موضوع علاوه‌بر اینکه یک پلت‌فرم قابل نظارت در اختیارتان قرار می‌دهد، باعث می‌شود کارکنان برای ارائه خدمات خوب به مشتری تشویق شوند و رابطه‌ای شخصی بین شما و مشتریان‌تان شکل بگیرد. همچنین به یاد داشته باشید که هر گاه یکی از مشتریان در مورد غذایی شکایت داشت (مثلا از خوب نپخته بودن استیک) با ارائه یک آیتم رایگان مثل سالاد یا نوشیدنی یا در نظر گرفتن تخفیف قابل توجه برای آن غذا او را راضی نگه دارید. اگر باز هم راضی نشد، غذا را برای او عوض کنید. البته مراقب باشید این اتفاق زیاد تکرار نشود.

• برنامه‌ریزی: دفعه بعدی که می‌خواهید یک برنامه‌ریزی زمانی انجام دهید، شیفت‌های کاری و عملکرد کارکنان را مرور کنید. آیا به بیشترین بهره‌وری رسیده‌اید؟ آیا از نیروها در ساعت‌های پیک کار رستوران به درستی استفاده می‌کنید؟ و همچنین آیا فرصت‌هایی را فراهم می‌کنید تا کارکنان خود را راضی نگه دارید؟ به ایجاد یک سیستم انگیزه‌بخش فکر کنید تا بتوانید شانس فروش‌تان را بالاتر ببرید.

چرا باید بر روزهای شلوغ تمرکز کنید؟

اولین دلیل به عادات افراد برمی‌گردد. شما نمی‌توانید عادت‌ها را تغییر دهید و رفتار کسب‌وکارتان را باید مطابق روزهای هفته تنظیم کنید. خیلی از افراد فقط آخر هفته انرژی و دل و دماغ بیرون رفتن دارند و سایر روزهای هفته دوست دارند خانه بمانند و استراحت کنند. در نظر گرفتن یک وعده غذایی ویژه در روز سه‌شنبه نمی‌تواند شرایط زندگی افراد را تغییر دهد و با ارائه خدمات ویژه در چنین روزی به مشتریان‌ خود نفع نمی‌رسانید. به علاوه، با ارائه منو و خدمات ویژه در روزهای خاص و ساعات پر رفت‌وآمد، مشتری را عادت می‌دهید که هر هفته سراغتان بیاید. دلیل دیگر این است که وقتی مشتری شاهد یک خدمات خوب و تمام و کمال از یک رستوران باشد، احتمال اینکه در اوقات خلوت‌تر هم به همان رستوران مراجعه کند بیشتر می‌شود. وقتی در روزها و ساعات شلوغ درصد خطای کارکنان شما بالا برود و خدمات خوبی ارائه ندهند، وعده برند شکسته می‌شود و در یاد مشتری می‌ماند.

دلیل بعدی این است که مشتری به دنبال این است که تصورات قبلی خود را تایید کند. تصور عمومی این است که یک رستوران شلوغ باید رستوران خوبی باشد. این نکته وقتی یک مشتری اولین بار قدم در یک رستوران شلوغ می‌گذارد بر ذهنیت او اثر گذاشته و اگر با خدمات‌دهی خوب بتوانید این ذهنیت او را تایید کنید، دیگر کار تمام است و او به مشتری دائمی تبدیل می‌شود. اداره یک کسب‌وکار، به‌خصوص از نوع رستوان، کار بسیار دشواری است و تجربه نشان داده اگر از هر دقیقه روزتان استفاده نکنید، در این کار شکست خواهید خورد.