هما کبیری: پس از تایید و تکذیب‌های متعددی که در چند هفته گذشته انجام شد، بالاخره سخنگوی دولت در پایان جلسه هیات دولت در روز یکشنبه (۹آذر) خبر افزایش قیمت نان را تایید کرد. بر این اساس، قیمت انواع نان حدود ۳۰درصد افزایش پیدا کرد تا پس از حدود ۳۰ ماه بالاخره قیمت قوت‌غالب مردم دستخوش تغییراتی شود؛ تغییراتی که به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهبود کیفیت و رقابتی شدن صنعت نان خواهد انجامید.

بر اساس ماده ۱۱۰ قانون برنامه پنجم باید تا پایان سال ۹۴ تکلیف قیمت‌گذاری و تک نرخی کردن قیمت گندم، نان و آرد روشن شود. این در حالی است که به گفته مجتبی خسروتاج، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت، صنعت نان برای رقابتی شدن نیاز به جراحی دارد. وی که یکشنبه شب(۹آذر) در ارتباط تلفنی برنامه «پایش» دلایل افزایش قیمت نان را تشریح می‌کرد، در این رابطه گفت: در ۳۰ ماه گذشته افزایش قیمتی در بخش نان اتفاق نیفتاده و این در حالی است که در این مدت در بخش خرید گندم از کشاورزان بابت قیمت‌های تضمینی افزایش نرخ وجود داشته است. وی افزود: در سال ۹۱ قیمت خرید گندم ۴۲۰ تومان، سال ۹۲ ، ۸۰۰ تومان و در سال جاری یک هزار و ۵۰ تومان بود. البته پیش‌بینی برای سال ۹۴ نیز ۱۱۵۵ تومان است. بنابراین در خرید تضمینی گندم شاهد افزایش قیمت بودیم، در حالی که در قیمت نان این افزایش را شاهد نبوده‌ایم. ضمن اینکه کارخانه‌های آرد نیز به دلیل افزایش دستمزد و بعضا به دلیل خریدهای ارزی که نرخ ارز بالا رفته و به تبع آن هزینه‌های ارزی نیز افزایش پیدا کرده، به صورت کلی افزایش هزینه داشتند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: صنعت نانوایی به دلیل مشکلاتی که در بخش دستمزد و بالا رفتن قیمت حمل‌ونقل داشته هم شاهد افزایش قیمت‌ها بودند. وی همچنین اعلام کرده که یک‌سوم از افزایش قیمت بابت افزایش قیمت خرید گندم در سال آینده و افزایش هزینه‌های آرد و دو سوم نیز بابت افزایش هزینه‌های مختلف نانوایی‌ها

است. به گفته خسروتاج، دولت در سال‌های گذشته تقریبا به طور متوسط سالی ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه بابت مابه‌التفاوت خرید گندم پرداخت می‌کرد. این در حالی است که محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور اعلام کرده که امسال بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان یارانه برای خرید نان اختصاص یافته است.

۲۹درصد؛ میانگین افزایش قیمت در تهران

درحالی که افزایش قیمت نان از سوی دولت به کارگروه‌های استانی با حضور استاندار واگذار شده، معاون استاندار تهران با بیان اینکه میانگین افزایش قیمت نان در استان تهران ۲۹ درصد است، گفت: قیمت نان در ۱۵ شهرستان استان تهران به صورت مجزا محاسبه شده و خروجی آن افزایش قیمت نان در کل استان است.

نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران در مورد افزایش قیمت نان گفت: میانگین افزایش قیمت چهار نوع نان سنگک، بربری، لواش و تافتون در کل استان تهران ۲۹ درصد است. زیرا باید قیمت تمام این نان‌ها در ۱۵ شهرستان استان تهران به صورت مجزا محاسبه شود و خروجی آنها افزایش قیمت نان در کل استان می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران تصریح کرد: قیمت نان سنگک در تهران ۳۳ درصد افزایش داشته یعنی از ۶۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان افزایش یافته، ولی این مبنای افزایش قیمت نیست، بلکه میانگین مجموع افزایش قیمت‌ها در ۱۵ شهرستان استان تهران را اعلام کرده‌ایم.

نان رقابتی می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز اعلام کرده قیمت نان در حال حاضر نسبت به آخرین قیمت آن در سال ۱۳۹۲ که ۱۰درصد نسبت به یک سال قبل‌تر از آن گران شده بود، ۳۰ درصد افزایش یافت.

یدالله صادقی به خبرگزاری تسنیم گفت: افزایش قیمت نان در حال حاضر حداکثر ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۲ اعمال خواهد شد و افزایش قیمت‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده برپایه سال ۱۳۹۱ بوده است.

همچنین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان صنعتی نرخ جدید ۴ نوع نان صنعتی را اعلام کرد و با اشاره به اینکه قرار است قیمت نان مرحله‌ای آزاد شود، گفت: یارانه نان و مابه‌التفاوت قیمت آرد و گندم همچنان پابرجاست.

محمدجواد کرمی افزود: طبق قانون پنجم توسعه باید یارانه آرد، گندم و نان در پایان زمان اجرای این قانون حذف شود که در پی اعمال آن کیفیت نان کاملا رقابتی خواهد شد. به گفته وی از روز گذشته قیمت نان بربری صنعتی ۹۰۰ تومان، نان باگت ۶۵۰ تومان، نان همبرگری ۶۵۰ تومان و نان بروتشن در حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ تومان شده است.

رئیس اتاق اصناف ایران هم درباره افزایش نرخ نان گفت: بر اساس مصوبه دولت در افزایش نرخ نان باید سه موضوع قیمت گندم، قیمت آرد و قیمت تمام‌شده نان لحاظ می‌شد و در این باره میان مجموعه دولت، اتحادیه‌های مربوط و اتاق اصناف تعامل صورت گرفت. علی فاضلی افزود: افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان مربوط به کل کشور است و در هر استان سیاست‌گذاری مربوط به استانداری همان استان است. وی ادامه داد: افزایش نیافتن قیمت نان از ابتدای سال ۹۱ همواره مورد اعتراض اتحادیه‌های صنفی قرار داشته است و اکنون هم اتحادیه‌های صنفی خیلی راضی نیستند؛ اما چون مصوبه دولت است و اتحادیه‌ها هم خود را مکلف به اجرای دستورات دولت می‌دانند افزایش فعلی را پذیرفتند؛ البته نرخ پیشنهادی اتحادیه‌های نانوایی بیش از این رقم‌ها بود.

افزایش قیمت منطقی باشد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز معتقد است پس از افزایش نرخ نان، به جز برای یک قشر آسیب‌پذیر همچون سالمندان و افرادی که در اقتصاد تاثیرگذار نیستند، هر نوع کمک نقدی از نظر اقتصادی منفی است.

وی در این باره به خبرگزاری تسنیم گفت: هیچ وقت با اعانه دادن به مردم نمی‌توان مردم را توانمند کرد و باید امکان لازم برای مردم ایجاد کرد تا آنها را آماده و تشویق به حرکت رو به جلو کرد.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: افزایش قیمت نان باید به صورت منطقی صورت گیرد. باید راه و روشی برای افزایش فعالیت اقتصادی برای ایجاد درآمد داشته باشیم؛ اما نباید قشر بسیار آسیب‌پذیر جامعه را فراموش کرد.

افزایش قیمت نان پس از 30 ماه