تحسین جهانی بازی پیمان معادی در فیلم هالیوودی

بازی پیمان معادی در فیلم «کمپ ایکس ری» در نقش «علی امیر» مسلمانی متولد تونس و بزرگ شده آلمان، توجه و تمجید رسانه‌های آمریکایی را همزمان با اکران عمومی برانگیخته است، تا جایی‌که برخی او را شایسته دریافت جایزه اسکار می‌دانند و سایت رسمی راجر ایبرت منتقد فقید و سرشناس، درباره او اینطور نوشته است: «پیمان معادی می‌تواند پسرخاله داستین هافمن در خاورمیانه باشد.» همچنین نیویورک تایمز در یادداشتی نوشته معادی نقش‌ را چندلایه کرده و طوری به اجرای آن پرداخته که هرگز هیچ بازیگر دیگری نمی‌تواند چیزی به آن اضافه کند. این بازیگر بین‌المللی سینمای ایران که این روزها برای اکران «کمپ ایکس ری» به کارگردانی پیتر ساتلر و همچنین برای بازی در سریال «جنایت» در آمریکا به سر می‌برد، در گفت‌وگو با «ایسنا» به برخی سوالات درباره بازی در نقش علی امیر، حواشی اکران کمپ ایکس‌ری و برنامه‌های آتی خود پاسخ داد. چطور شد برای ایفای نقش« علی امیر» انتخاب شدید؟

کارگردان و تهیه‌کنندگان فیلم بعد از تماشای فیلم «جدایی»، بازی من‌ را دوست داشتند و بعد از تماشای این فیلم برای انتخاب من با عوامل دو فیلم دیگری که پیش‌ترها در هالیوود بازی کرده بودم مشورت کردند و با نظر مثبت آنها تصمیم به همکاری با من گرفتند. دو فیلم قبلی هم «آخرین شوالیه» به کارگردانی کازواکی کریا و قسمت اول همین سریالی بود که در حال حاضر مشغول فیلمبرداری ادامه آن هستیم. البته جا دارد همان‌گونه که بارها گفتم، باز هم عنوان کنم بخش عمده‌ای از این اتفاق مرهون زحمات و هدایت بی‌نظیر اصغر فرهادی در مقام کارگردان فیلم «جدایی» و اعتمادی بود که او برای نقش‌آفرینی در آن فیلم به من داشت.

دلیل اصلی شما برای پذیرفتن بازی در فیلم «کمپ ایکس‌ری» چه بود؟

قصه خوبی که به آن اعتقاد داشتم و نقشی که جای کار زیادی داشت و می‌توانست برای من چالش خوبی به وجود بیاورد.

وقتی پیشنهاد بازی در این فیلم‌ را قبول کردید، نگران آینده حرفه‌ خودتان در ایران نبودید؟

به هیچ وجه! اصلا چرا باید نگران می‌شدم؟ من فیلمنامه‌ را خوانده بودم و از نوع نگاه عوامل به سوژه هم با خبر بودم. اتفاقا از ابتدای کار، بازی در این فیلم را موقعیت خوبی برای ادامه فعالیت‌های حرفه‌ای در ایران می‌دانستم. من هنگام فیلمبرداری هر فیلمی که خارج از ایران بازی می‌کنم، مدام به خودم می‌گویم که پروژه بعدی‌ را باید در ایران کار کنم.

اصولا اولویت‌های شما برای پذیرفتن بازی در فیلم‌های

غیر ایرانی چیست؟

من خط مشی مشخصی دارم که به مدیر برنامه‌هایم گفته‌ام؛ هم اینکه در هیچ فیلم ضد دولت و ملت ایران و ضدمذهب بازی نمی‌کنم و همچنین هرگز در فیلمی که رویه‌ای خلاف اصول اخلاقی داشته باشد، شرکت نخواهم کرد.

با این اوصاف باید منتظر اکران کمپ ایکس ری در ایران باشیم؟

تا الان که من با شما صحبت می‌کنم، چند نفر از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان ایرانی از اکران کمپ ایکس‌ری استقبال کردند؛ از طرفی هم با تماس‌های مکرر و پیگیری زیاد توانستیم قول مساعد از معاونت زحمتکش سینمایی بگیریم که امیدوارم هرچه زودتر به سرانجام برسد تا مردم ایران در تهران و شهرستان‌ها بتوانند مثل مردم سایر کشورها «کمپ ایکس‌ری» را در سینما تماشا کنند.

اکران کمپ ایکس‌ری در سینماهای ایران می‌تواند باعث خوشحالی سینما دوستان و البته خود شما باشد.

به هرحال این اتفاق که فیلم من در کشور خودم اکران شود، باعث افتخار است ولی حرف زدن از خوشحالی با اخبار وحشتناکی که اخیرا از اصفهان رسیده خیلی کار سختی است. واقعا چطور می‌شود خوشحال بود وقتی خواهرانمان به طرز فجیعی سوزانده شدند و عده دیگری هم با نگرانی و دلهره پا از خانه بیرون می‌گذارند. این اتفاق حتی اگر برای یک نفر هم می‌افتاد کافی بود تا حلاوت هر شادی و دلخوشی به کاممان تلخ شود. از طرفی هم به نظر می‌رسد بعضی از هموطنانمان هنوز متوجه ابعاد تاسف‌بار این فاجعه نشده‌اند و این ماجرا را دستمایه شوخی و خنده کلامی و حتی فیزیکی قرار داده‌اند. من همین‌جا عاجزانه از دوستان خواهش می‌کنم که کمی بیشتر روی چنین مسائلی تامل کنند تا کار به جایی نکشد که با هرچیزی شوخی کنیم و به سادگی از کنارش بگذریم.

به همین خاطر من پیشنهاد دادم قسمتی از عواید اکران «کمپ ایکس‌ری» در ایران به قربانیان حادثه تاسف‌بار و غیرقابل باور حملات اسیدپاشی در اصفهان تعلق بگیرد و امیدوارم اکران هرچه سریع‌تر فیلم بتواند باری از روی دوش این عزیزان و خانواده‌هایشان بردارد.