گروه بورس، حمید محمدی: بازار سرمایه کشور یک دوره ۶ ماهه نزولی را از میانه دی‌ماه سال ۹۲ تا ۱۵ تیر۹۳ طی کرده است. در این دوره شاخص کل از عدد ۸۹۵۰۰ واحدی به ۷۱۹۶۰ واحدی رسید و درحدود ۲۰ درصد افت کرد. حال آنکه قیمت سهام بین ۳۰ تا ۵۵ درصد به‌صورت میانگین ریزش کرده و قیمت سهام در بورس تهران را به ارقام جذابی رسانده است.

این افت در حالی فعالان بازار سرمایه را نگران کرده است که طی روزهای اخیر با شروع اجرای طرح‌های حمایتی از بازار سرمایه، شاخص کل تغییر مسیر داد و از کانال ۷۰ هزار واحدی صعود کرد؛ طرح‌های حمایتی چون پرحجم کردن طرف تقاضا با اجرای پرداخت وام به‌وسیله کارگزاری‌ها به شرکت‌های حقوقی به میزان ۱۰ برابر حقوق صاحبان سهام کارگزاری‌ها و عرضه اوراق تبعی فروش در ۲۹ شرکت و جلسات متعدد در سطوح عالی سازمان و مجلس باعث شده است که مسیر شاخص کل تغییر یابد تمام این موارد در کنار مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای توانست دید مثبتی را وارد بازار کند. در ادامه جو مثبت و خوش‌بینی به آینده، خبر کاهش نرخ متوسط گاز سوخت پتروشیمی‌ها از ۲۶۵ تومان به ۱۳۲ تومان به ازای هر متر مکعب در سهام باعث شد ، جو خوش‌بینی ایجاد شده وارد مرحله جدیدی شود.

هر سال تنها یک فصل منفی برای بورس

نحوه محاسبه شاخص کل از ۱۶ آذر ۱۳۸۷ تغییر کرد؛ بر این اساس ۲۲ فصل از زمستان ۸۷ می‌گذرد. طی این ۲۲ فصل در هر سال شاخص کل تنها یک فصل برای سرمایه‌گذاران زیان را به همراه داشته و سه فصل دیگر بازدهی مثبت را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است. فصل منفی بورس در سال‌های ۸۸ ، ۹۰ و ۹۱ پاییز بوده است؛ این در حالی است که سال ۹۲ زمستان و سال ۹۳ فصل بهار، سهامداران شرکت‌های بورسی را با زیان مواجه ساخته است. طی ۵/۵ سال اخیر که از محاسبه شاخص به نحوه جدید می‌گذرد با اتکا به روند حرکت فصلی شاخص کل می‌توان انتظار فصول سبزی را در ادامه سال ۹۳ برای اهالی جنب پل حافظ داشت. توجه به این نکته بسیار جالب به‌نظر می‌رسد که درهر سال فقط یک فصل منفی در بازار وجود دارد نه بیشتر.

تابستان فصل همواره سبز بورس

با بررسی شاخص کل طی ۵/۵ سال اخیر مشخص شد در هیچ تابستانی، بازده شاخص کل منفی نبوده است و همواره این فصل جزو پر‌بازده‌ترین فصول سال بوده؛ به‌طوری‌که تابستان ۹۲ و ۸۹ به‌ترتیب بازده‌های ۲۶ و ۳۰ درصدی را عاید سهامداران کرده است. جالب آنکه تابستان در بین تمام فصول تنها فصلی است که هرگز سهامداران را متحمل زیان نکرده است و بالاترین میانگین بازدهی را با حدود ۱۸ درصد در بین تمام فصول سال در اختیار دارد.

میانگین سه برابری سود بورس نسبت به سپرده‌ها

بورس در سال ۹۲ با بازدهی حدود ۱۰۸ درصدی بیشترین بازدهی را طی پنج سال اخیر کسب کرد ؛ درحالی‌که سال ۹۰ با کسب بازدهی حدود ۱۱ درصدی کمترین بازدهی را در این مدت داشته است. میانگین پنج ساله بازدهی در بورس حدود ۶۲ درصد است که نسبت به سود ۲۰ درصدی سپرده‌ها بازدهی جذابی به حساب می‌آید. از دلایلی که کارشناسان‌، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری بلندمدت دعوت می‌کنند بالاتر بودن بازدهی بورس نسبت به بازارهای موازی در افق زمانی بالای یکسال است.

پاییز ۹۲ پربازده‌ترین فصل بورس

پاییز سال ۹۲ با کسب بیش از ۴۲ درصد بازدهی توانست در صدر ۲۲ فصل اخیر بورسی از حیث بازدهی قرارگیرد. در این بین زمستان ۸۷، با زیان حدود ۱۰ درصدی بیشترین زیان را در مدت مشابه نصیب سهامداران کرده است.

مسیر تابستانی بورس تهران

مسیر تابستانی بورس تهران