رفیعه هراتی: بانک آمریکا اعلام کرد درپی استخراج نفت شیل، تولید نفت ایالات متحده از عربستان سعودی و روسیه پیشی گرفته است و آمریکا در سال جاری بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان باقی خواهد ماند. به گزارش بلومبرگ، بانک آمریکا گزارش داد با توجه به اینکه تولید روزانه نفت آمریکا در فصل نخست امسال از ۱۱ میلیون بشکه گذشته است، تولید نفت خام ایالات متحده به همراه میعانات گازی مشتق شده از گاز طبیعی در سال جاری از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت پیشی گرفته است. آمریکا در سال ۲۰۱۰ به بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز جهان تبدیل شد. از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی در ماه ژوئن اعلام کرد که آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و میعانات گاز طبیعی بوده است. فرانسیسکو بلانژ، رئیس بخش تحقیقات کالا در بانک آمریکا، می‌‌گوید: «افزایش عرضه نفت آمریکا قابل توجه است. رونق در بخش نفت شیل در احیای اقتصادی آمریکا نقش کلیدی ایفا می‌‌کند. اگر آمریکا این منبع عرضه انرژی را نداشت، مصرف‌کنندگان توان پرداخت قیمت سوخت را نداشتند.» استخراج نفت شیل در تگزاس و داکوتای شمالی افزایش یافته است. این افزایش عرضه به همراه محدودیت صادرات نفت خام، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت را مهار می‌‌کند. براساس آمار وزارت انرژی آمریکا، این کشور که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان هم هست، در ماه آوریل به‌طور متوسط روزانه ۵/۷ میلیون بشکه نفت وارد کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش چشم‌انداز انرژی جهان که در ماه نوامبر منتشر شد اعلام کرد، تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ به روزانه ۱/۱۳ میلیون بشکه خواهد رسید و در سال‌های بعد این سطح حفظ خواهد شد، اما براساس این گزارش، آمریکا در دهه ۲۰۳۰ جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان را از دست خواهد داد. به گفته بلانژ به‌دلیل آنکه تولید در نیمه دوم سال نیز افزایش خواهد یافت «به احتمال بسیار زیاد آمریکا تا آخر امسال بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان باقی می‌‌ماند.» او می‌‌افزاید:«رشد تولید نفت در خارج از آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌های بانک آمریکا بوده است و این مساله موجب می‌‌شود قیمت نفت بالا بماند.» بلانژ می‌‌گوید: «تولید نفت شیل بیشتر از تولید نفت عراق است، اما این مساله تاثیر چندانی بر قیمت نفت ندارد. اساسا رشد عرضه

در این حد باید موجب کاهش قیمت‌ها شود، اما به‌دلیل شرایط وخیم ژئوپلتیک خارج از آمریکا، در واقعیت شاهد چنین اتفاقی نیستیم.» بحران به‌وجود آمده در عراق توسط گروه تروریستی داعش این نگرانی را به وجود آورده است که عرضه نفت این کشور مختل شود. صادرات نفت لیبی نیز به‌دلیل اعتراضات کاهش یافته و تولید نفت در نیجریه به‌دلیل خرابکاری و دزدی نفت افت کرده است. این در شرایطی است که محمد الحراری، سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی، می‌‌گوید: این کشور به‌زودی صادرات نفت را از دو بندر شرق لیبی آغاز خواهد کرد. جولیان لی، کارشناس حوزه نفت، معتقد است درصورتی که عرضه مجدد نفت لیبی نیاز به نفت عربستان را محدود کند، جایگاه آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده در ماه‌های آتی مستحکم خواهد شد. از سوی دیگر، بلانژ، رئیس بخش تحقیقات کالا در بانک آمریکا، می‌‌گوید: «رابطه محکمی بین رشد تولید نفت، رشد اقتصادی و رشد دستمزدها در سراسر ایالت‌های آمریکا وجود دارد. سرمایه‌گذاری سالانه در بخش نفت و گاز در رکورد ۲۰۰ میلیارد دلار قرار دارد و برای نخستین‌بار به ۲۰ درصد از کل هزینه ثابت خصوصی این کشور رسیده است.» این در شرایطی است که تصمیم وزارت بازرگانی آمریکا مبنی بر دادن مجوز به صادرات نفت فوق سبک، این تصور را به وجود آورده است که ایالات متحده چهار دهه ممنوعیت صادرات نفت خام را کاهش خواهد داد.

بانک آمریکا اعلام کرد این تصمیم وزارت بازرگانی نخستین گام مثبت در جهت توزیع افزایش عرضه نفت در آمریکای شمالی است. براساس گزارش موسسه سیتی‌گروپ که در تاریخ ۲۵ ژوئن منتشر شد، تا پایان امسال آمریکا پتانسیل صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت، شامل ۳۰۰ هزار بشکه نفت فوق سبک را دارد.

آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت درجهان شد