فولاد اکسین یکی از 6 کارخانه حرارتی جهان

دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان از تولید آزمایشی ورق‌های ایکس ۶۰ و ۷۰ برای اولین بار در کشور در این شرکت خبر داد. عزیز قنواتی اظهار کرد:‌ فعالیت‌های شرکت در سال ۹۲ منجر به عقد تفاهم‌نامه‌ای بین این شرکت، شرکت لوله‌سازی و شرکت ملی نفت مناطق نفت‌خیز جنوب برای تولید ورق لوله‌های ۴۲ و ۴۸ اینچ خط ۲۷۰ کیلومتری مسیر بی‌بی حکیمه تا گناوه شد. در این تفاهم‌نامه باید به میزان ۱۷۰ هزار تن تولید داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان افزود: در نتیجه این تفاهم‌نامه ما تولید ورق‌های عریض فولادی X ۶۰ و X ۷۰ با عرض ۵/۴ متر را برای ساخت لوله‌های انتقال نفت و گاز به‌صورت آزمایشی شروع کردیم. رقم این تفاهم‌نامه ۹۵۰ میلیارد تومان است. وی با اشاره به اینکه تنها مصرف این دو ورق در پروژه‌های نفت و گاز است، افزود: در گذشته این دو محصول را به‌دلیل عدم اسلب تولید نمی‌کردیم، اما فعلا تولید آزمایشی را شروع کرده‌ایم که پس از شش تا هفت ماه نیز تولید محصول به صورت فنی را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: این کارخانه یکی از ۶ کارخانه حرارتی جهان است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: پیگیر اجرای طرح توسعه فولادسازی نیز هستیم که در صورت اجرا حدود یک هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کند که تحریم و عدم تامین اعتبار در گذشته باعث فسخ قرارداد اجرایی طرح شد.

وی گفت: مذاکرات فنی و بازرگانی با شرکت‌های معتبر فولادساز در این زمینه انجام شده و در حال برگزاری مناقصه بین‌المللی هستیم. حدود ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اجرای این طرح است که ۸۰ درصد این اعتبار فاینانس می‌شود و فقط ۲۰ درصد از آن توسط سهامدار تامین می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: این کارخانه برای ۸۳۶ نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده است که ۶۰ درصد این نیروها با شرکت قرارداد مستقیم و ۴۰ درصد آنها با پیمانکار قرارداد دارند. از این تعداد نیرو ۱۴ درصد با مدرک زیر دیپلم، ۲۳ درصد با مدرک دیپلم، ۲۷ درصد با مدرک

فوق دیپلم، ۳۴ درصد با مدرک لیسانس، ۵ درصد با فوق لیسانس و ۲ درصد با مدرک دکترا مشغول به‌کار هستند. وی گفت: در حال حاضر تمام نیروهای این کارخانه بومی هستند و نیروی شاغل

غیربومی نداریم.

وی در ادامه با اشاره به یک میلیون و ۵۰ هزار تن تولید سالانه این شرکت گفت: مزایای اجرای طرح فولاد اکسین این است که به‌دلیل تولید ورق خاص نفت و گاز و نیاز کارخانه‌های لوله‌سازی و صنایع به ورق عریض، حاشیه سود بالایی دارد و این شرکت در کشور رقیب کاری ندارد. قنواتی در ارتباط با هزینه‌های تاسیس و بهره‌برداری این شرکت گفت: ۲۵۰ میلیون دلار هزینه ارزی، ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه ریالی و ۱۶۰ هکتار زیربنای تاسیس این شرکت است. هم‌اکنون ما تنها تولیدکننده ورق عریض و عملیات حرارتی در خاورمیانه هستیم.

قنواتی ادامه داد:‌ سال ۸۹ میزان تولید ما ۳۳۶ هزار تن، سال ۹۰ میزان تولید ۳۱۳ هزار تن، سال ۹۱ تولید ما ۶۶۷ هزار تن و سال ۹۲ نیز میزان تولید ما ۶۵۴ هزار تن بوده است. ۹۵ درصد مواد اولیه از فولاد استان خوزستان و پنج درصد نیز از استان هرمزگان تهیه می‌شود.

تولید سه هزار و ۸۱۷ تن محصول در یک روز

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به سه هزار و ۸۱۷ تن تولید در روز ۳۱ خرداد سال‌جاری تصریح کرد:‌ در اسفند ماه سال گذشته، ۷۲ هزار تن تولید و در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نیز ۷۳ هزار تن تولید داشتیم که با آن رکوردهای خوبی را به ثبت رساندیم. از ابتدای سال تاکنون طبق برنامه باید ۱۸۹ هزار تن تولید می‌کردیم که تولید ما بیش از این برنامه‌ریزی ۱۹۴ هزار تن بود. قنواتی بیان کرد: تولیدات ما خاص پروژه‌های نفت و گاز است بنابراین از نظر فنی توسط شرکت‌های مخاطب باید ارزیابی شویم که خوشبختانه از سوی شرکت ملی نفت مناطق نفتخیز جنوب، پشتیبانی ساخت و تهیه کالای تهران، نفت و گاز پارس، ملی حفاری ایران، نفت فلات قاره، مناطق مرکزی ایران، فنی ـ مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی در لیست تایید ارزیابی کیفیت قرار گرفتیم.

درخواست برای صدور محصولات

وی با بیان اینکه در حال حاضر درخواست صادرات ماهانه پنج تن تولیدات را از کشورهای اروپایی و حوزه خلیج‌فارس داریم، افزود: بیشترین صادرات ما معمولا کاربردهای ساختمانی دارند. در ارتباط با صادرات ورق‌های نفتی هم با کشور عراق مذاکراتی داشتیم.