پرستو فخاریان parastoo.fakharian@gmail.com روستاهای مصر و فرحزاد درست در جایی قرار گرفته‌اند که تا کیلومترها بعد از آنها، هیچ آبادی‌ای وجود ندارد. از این روست که بسیاری از گردشگران اقامت در کویر و مشاهده آسمان کویری را برای بلندترین شب سال انتخاب می‌کنند؛ زمانی که شب به درازا می‌کشد و می‌توان دقیقه‌ای بیش از سایر شب‌ها از مشاهده آسمان حظ وافر برد. ما برای بلندترین شب سال به شما کویر را پیشنهاد می‌کنیم؛ جایی که زمین در آنجا از عشق تر می‌شود.
در ساعات ابتدایی روز به روستای فرحزاد (همان آخرین روستایی که بعد از آن وارد کویر مرکزی ایران شدیم. شک نکنید صرف صبحانه در دل کویر مرکزی، تجربه‌ای است که کمتر به دست می‌آید. بعد از صرف صبحانه اما برای پیاده‌روی روی رمل‌های ماسه‌ای و رفتن به منطقه کال کلاغ آماده شدیم. کال کلاغ دارای تپه‌‌های شنی بسیار بلند است و از زیبایی خاصی در دل کویر برخوردار است.
بعد از آنکه ناهاری را همان یکی از خانه‌های محلی مثل خانه طباطبایی‌ها بودیم، وقت آن رسید کمی هم هیجان سفر را بیشتر کنیم. با ماشین سافاری به سمت منطقه تحت عروس رفتیم و صبر کردیم تا یکی از زیباترین غروب‌های خورشیدی که در زندگی دیده‌ایم را مشاهده کنیم.
اما آنچه این سفر را دل‌انگیزتر کرد این بود که توانستیم در همان منطقه دور آتش بنشینیم و به دیدن ستاره‌های آسمان شب بپردازیم و با تلسکوپ توسط کارشناس مربوطه با صورت‌های فلکی و اجرام آسمانی آشنا شویم. یکی از زیباترین رسومی که مردم روستای مصر دارند، رونمایی از «آبگوشت لاخولی» است. حالا آبگوشت لاخلی چیست؟ آشپزها چوب‌ها را ۱۰-۹ صبح می‌گذارند تا خاکستر شود. یک چاله داخل زمین حفر می‌کنند و یک قابلمه آبگوشت خام را داخل زمین قرار می‌دهند. این آبگوشت با دمای خاکستر پخته می‌شود که حدودا ۶-۷ ساعت پخت آن طول می‌کشد. می‌توانیم تا زمان آماده شدن غذا از میزبان توضیحاتی درباره آبگوشت بشنویم. او با پایان این تعریف با بیل خاکسترها را کنار زده، درب قابلمه را تمیز کرده و از این غذا اصطلاحا رونمایی می‌شود و با آن از مسافران کویری پذیرایی می‌کند.pic۱
برنامه اما ادامه داشت؛ به طرف روستاهای اطراف رفتیم. به روستای گرمه سری زدیم؛ این روستا بسیار سرسبز است. از جاذبه‌های این روستا می‌توان به نخلستان و چشمه آب سرد آن اشاره کرد؛ چشمه‌ای که اگر پای خود را در آب آن بگذارید، ماهی‌های آن دور پای شما حلقه و به پای شما نوک می‌زنند. ناگفته نماند که خانه آتشونی مازیار آل داوود در این روستا قرار گرفته که سری هم به آنجا زدیم.
بعد از گرمه به سمت روستای بیاضه رفتیم. بیاضه روستایی است دارای یک قلعه از زمان ساسانیان؛ قلعه‌ای دارای اتاق‌های تو در تو که قبلا هفت طبقه بوده و ۷۵۰ اتاق داشته است؛ اما متاسفانه اکنون فقط ۴ طبقه از آن بجا مانده و قابل بازدید است.
برای آنکه چیزی را در این میان از دست ندهیم، سمت کانال‌های آب دریاچه نمک خور رفتیم. خوب است بدانید نمک این منطقه NACL نیست، بلکه KCL است. اینجا دارای کانال‌های آبی است که روی آن حتی شما بلور نمک را می‌توانید مشاهده کنید و تجربه‌هایی به دست خواهید داد که تا به حال نداشته‌اید. بعد از آن به سمت کویر شش ضلعی حرکت کردیم؛ جایی که تا چشم شما کار می‌کند زمین شش ضلعی است و در انتهای افق، غروب خورشید را دیدیم که جلوه‌ای بی‌نظیر دارد.
حالا اصل ماجرا شروع می‌شود؛ شام را در بارانداز طباطبایی روستای فرحزاد خوردیم و بعد از آن، مراسم ویژه شب یلدا شروع شد؛ شب‌نشینی زیر کرسی سنتی، آجیل، هندوانه، انار، حافظ خوانی و توضیحاتی راجع به علت پیدایش این شب. فرصت تجربه گذراندن طولانی‌ترین شب سال در دل کویر مرکزی فقط یک بار در سال پیش می‌آید. این طولانی‌ترین شب را تا صبح بیدار ماندیم و باز هم به سوی پایتخت حرکت کردیم تا باز به روزمره خود بازگردیم.