نگاهی به عملکرد 100روزه آب و برق

گروه انرژی- به دنبال انتشار گزارش‌های دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی، وزارت نیرو نیز عملکرد ۱۰۰روزه این وزارتخانه را در بخش‌های آب و برق اعلام کرد. بخش آب و برق از جمله بخش‌های اقتصادی است که به گفته مقامات مسوول دولتی تنها ۲۵ درصد کل هزینه‌هایش را از مشترکان دریافت می‌کند و نامتوازن بودن قیمت واقعی تولید و قیمت توزیع‌شده آب و برق یکی از چالش‌های اصلی این بخش است. رئوس مهم‌ترین اقدامات «نیرو»

در کارنامه ۱۰۰روزه وزارت نیرو، مهم‌ترین اقدامات صنعت برق و آب در دو بخش تشریح شده است. براساس این گزارش، افزایش طول شبکه‌های انتقال و فوق توزیع و توزیع، افزایش یک و نیم برابری صادرات، تدوین و تصویب سند خصوصی‌سازی، ساماندهی واگذاری انشعاب برق، راه‌اندازی سیستم‌های پایش لحظه‌ای و پایداری شبکه برق و ایجاد ظرفیت تولید برق بادی به میزان ۲۰ مگاوات برخی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در صنعت برق بوده است.

از سوی دیگر، برنامه‌ریزی لازم برای تامین آب کلان‌شهرهای بحران‌دار، جذب ۵۰میلیون یورو اعتبارات بانک توسعه اسلامی، تاسیس پنج آب‌شیرین‌کن در روستاهای هرمزگان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، دریافت اولین وام از بانک اکو به میزان ۱۸میلیون یورو جهت اجرای یک طرح شبکه آبیاری ازجمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه آب بوده است. در این میان، وزیر نیرو با تشریح رئوس اقدامات وزارتخانه در صنعت آب و برق می‌گوید: راه‌اندازی سیستم‌های پایش لحظه‌ای و پایداری شبکه برق برای اولین بار در کشور انجام پذیرفته است و ایران تنها کشور دارای این سیستم در بین کشورهای خاورمیانه و اسلامی و در سطح جهانی و نیز جزو ۱۰ کشور محسوب می‌شود. حمید چیت چیان با اشاره به ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها گفت: در این ۱۰۰روز ظرفیت نیروگاه‌ها به میزان ۵۸۰ مگاوات افزایش یافته که این میزان شامل یک واحد نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه، نیروگاه آبادان و نیروگاه پره سر است.

وی گفت: افزایش ۵۶۸ کیلومتری طول شبکه‌های انتقال و فوق توزیع، افزایش طول شبکه‌های توزیع به میزان ۳۷۵ کیلومتر از دیگر اقدامات انجام شده در بخش برق در این ۱۰۰ روز است.

وی همچنین از افزایش ۱۸۴ هزار مشترک برق در کشور خبر داد و در خصوص صادرات برق، گفت: صادرات برق نیز از چهار هزار و ۴۲ مگاوات ساعت به شش هزار و ۹۸۵ مگاوات ساعت رسیده است.

تدوین نقشه راه صنعت برق

وزیر نیرو تدوین نقشه راه صنعت برق در افق ۱۴۰۴ و تدوین و ابلاغ دستورالعمل تعیین شرایط و روش صادرات برق از سوی بخش خصوصی را از دیگر اقدامات خواند.

چیت‌چیان در ادامه از تدوین و تصویب سند خصوصی‌سازی در حوزه صنعت آب و برق و شروع اجرای سند خبر داد و گفت: تدوین و به‌روزرسانی راهنمای سرمایه‌گذاری در صنعت برق، طراحی و ابلاغ فرآیند سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در نیروگاه‌های برق آبی کوچک از جمله اقدامات دیگر است.

اقدامات وزارت نیرو در حوزه خصوصی‌سازی در حالی است که وزیر نیرو بر خلاف اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس معتقد است: وزارت نیرو مخالف خصوصی‌سازی نیست و حتی در امر خصوصی‌سازی پیشرو هم هست.

وی ساماندهی واگذاری انشعاب برق در کشور جهت تسریع در تامین برق متقاضیان، پیگیری تصویب آیین‌نامه اجرایی و تدوین سازوکار اجرای بند ۱۹ قانون بودجه به منظور افزایش راندمان انرژی الکتریکی در کشور، تدوین سازوکار توسعه کاربرد انرژی‌های نو در کشور با استفاده از بند ۶۹ قانون بودجه و برنامه ریزی جهت تکمیل پروژه‌های نیروگاهی و خطوط انتقال، همچنین تعمیرات نیروگاه‌ها برای آمادگی تامین برق برای تابستان سال ۹۳ را نیز از جمله اقدامات این ۱۰۰روز خواند. وی در ادامه گفت: مشارکت با سرمایه‌گذاران بخش انرژی تجدید‌پذیر برای ایجاد ظرفیت تولید برق بادی به میزان ۲۰ مگاوات تا پایان سال از جمله دیگر اقدامات است.

تصویب متن لایحه پیشنهادی اساسنامه سازمان ساتبا که از ادغام دو سازمان بهره‌وری انرژی ایران و سازمان انرژی‌های نو تشکیل شده است، از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت است.

در بخش دوم این گزارش، وزیر نیرو با اشاره به مهم‌ترین اقدامات وزارتخانه در بخش آب، گفت: راه‌اندازی سامانه کنترل متمرکز کیفیت آب در تمامی شهرها و روستاهای تحت پوشش برای اولین بار در سطح کشورهای خاورمیانه صورت گرفته است. وزیر نیرو از افزایش بیش از ۱۸۰هزار مشترک آب خبر داد و گفت: از این میزان ۱۳۲هزار و ۵۰۰ مشترک شهری و ۴۸هزار و ۲۰۰ مشترک روستایی است.

وی از جمله برخی دیگر از اقدامات انجام شده را افزایش تعداد مشترکان خدمات فاضلاب به میزان ۵۲ هزار و ۱۵۰ مشترک، توسعه خطوط انتقال آب به میزان ۲۳۷ کیلومتر شهری و ۳۹۰ کیلومتر روستایی، توسعه شبکه توزیع آب به میزان ۵۴۰کیلومتر شهری و ۶۰۵کیلومتر روستایی و توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب به میزان ۴۲۴ کیلومتر دانست. چیت چیان گفت: در این مدت اقدامات فوری و برنامه ریزی لازم برای تامین آب کلان‌شهرهای بحران دار صورت گرفته است.

وزیر نیرو به راه‌اندازی سامانه کنترل متمرکز کیفیت آب در کلیه شهرها و روستاهای تحت پوشش برای اولین بار در سطح کشورهای خاورمیانه اشاره کرد و انعقاد قراردادهای بیع متقابل برای ایجاد تاسیسات فاضلاب در تهران و سیرجان به مبلغ ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال با سرمایه گذاری غیردولتی را از جمله دیگر اقدامات خواند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی های لازم برای تحت پوشش قرار دادن روستاهای بالای ۲۰ خانوار با اولویت اتمام ۹۲۴ مجتمع آبرسانی روستایی با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفر نیز صورت گرفته است.

وی به جذب ۵۰ میلیون یورو اعتبارات بانک توسعه اسلامی اشاره کرد و گفت: میزان ۱۴۷میلیون یورو وام بانک توسعه اسلامی برای فاضلاب ۶ شهر استان فارس و ۱۶۷میلیون یورو وام برای فاضلاب تهران و بیرجند نیز تصویب شده است. وزیر نیرو ادامه داد: برای تاسیسات ۵ آب شیرین کن در روستاهای هرمزگان به روش BOO با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قراردادهای لازم منعقد شده است.

راهکارهای نجات دریاچه ارومیه

وی همچنین با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه، گفت: برگزاری پنج جلسه رسمی کارگروه اصلی و چهار جلسه کارگروه‌های فنی- تخصصی و نیز برگزاری همایش یک‌روزه هم‌اندیشی راهکارهای اجرایی نجات دریاچه ارومیه در دانشگاه تهران با حضور کارشناسان بخش‌های دولتی و غیردولتی، استادان دانشگاه، موسسه‌های مردم‌نهاد دوست‌دار محیط زیست و... و ارائه مصوبه پیشنهادی به هیات دولت در زمینه ساختار ستاد احیای دریاچه ارومیه، مجری طرح و ارائه راهکارهای مشخص اجرایی و تایید و ابلاغ آن توسط هیات دولت از جمله دیگر اقدامات است. چیت چیان اظهار کرد: برگزاری دو جلسه شورای عالی آب در راستای انجام هماهنگی‌های فرابخشی در بخش آب و ارائه گزارش درخصوص بحران‌های بخش آب و آبفا از دیگر موارد است. وزیر نیرو افزود: برای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب به روشBOT در طرح‌های تصفیه‌خانه آب رشت، مهاباد و سلماس به ارزش مجموع دو هزار و ۴۸۷ میلیارد ریال و طرح‌های تصفیه‌خانه فاضلاب آبیک و محمودآباد در استان قزوین و ایوان در استان ایلام به ارزش مجموع ۷۳۳ میلیارد ریال قراردادهای لازم امضا شده است. همچنین قرارداد بیع متقابل ایجاد تاسیسات تصفیه فاضلاب منطقه ۲۲ تهران با شهرداری در جهت استفاده از پتانسیل بخش‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بخش آب و آبفا نهایی شده است. به گفته وی، تدوین دستورالعمل تامین آب صنایع کوچک از طریق تغییر کاربری مصارف کشاورزی به صنعت در راستای سیاست‌های توسعه کسب و کار در دولت یازدهم از دیگر موارد مهمی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

ورود سه سد جدید در مدار

چیت چیان همچنین از بهره‌برداری سه سد جدید فرخی قائن در استان خراسان جنوبی، سد رودبال داراب در استان فارس و ماشکیدا (علیا) در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

وزیر نیرو اولویت‌بندی طرح‌های اجرایی در خصوص احداث سدها و شبکه آبیاری و زهکشی، دریافت اولین وام از بانک اکو جهت طرح شبکه آبیاری سیازاخ به میزان ۱۸میلیون یورو و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان خوزستان با استفاده از تسهیلات فاینانس چین را از جمله اقدامات انجام شده طی ۱۰۰ روز نخست دولت یازدهم در بخش آب دانست.