تیم والیبال نوجوانان ایران بر سکوی اول جهان ایستاد

والیبال نوجوانان ایران بر بام جهان ایستاد

شور و شعف و غرور ملی در اوج

حمید رجبی - ایران در دهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی نوجوانان جهان برای اولین بار در تاریخ برگزاری این مسابقات به مدال طلا دست یافت.

تیم والیبال نوجوانان ایران در دیدار پایانی مسابقات در برابر تیم چین دیگر نماینده قاره آسیا قرار گرفت و توانست در نهایت با کسب پیروزی سه بر دو مقابل این تیم بر سکوی نخست مسابقات تکیه بزند.

تیم نوجوانان ایران با برتری در گیم‌های دوم، سوم و پنجم که با نتایج ۲۵ - ۲۲، ۲۶ - ۲۴ و ۱۵ - ۷ روی داد صاحب افتخاری بزرگ برای ورزش و والیبال ایران شد. تیم چین هم ست‌های اول و چهارم را با نتایج ۲۱ - ۲۵ و ۲۹ - ۳۱ به سود خود خاتمه داد تا در نهایت به عنوان نایب قهرمانی جهان رضایت داده باشد.

تیم ایران در شروع این دیدار به دلیل تنوع حملات چین و ضعف در دریافت‌هایش هشت بر پنج از تیم حریف عقب افتاد. اما سرویس‌های خوب «دانشفر» فاصله را به کمترین حد ممکن رساند تا دو تیم در امتیاز ۱۶ بر ۱۳ تایم استراحت فنی دوم را آغاز کنند. ضعف دریافت تیم ایران این فرصت را به چینی‌ها داد تا برتری خود را تا پایان این ست ادامه دهند و در نهایت با ثبت امتیاز ۲۵ ست اول را به سود خود خاتمه دهند.

تیم ایران در ست دوم با یک تغییر به میدان آمد، «فرهاد سال افزون» پاسور دوم تیم ایران به جای اشکان درخشان وارد بازی شد و توانست تیم ایران را در امتیاز ۶ بر۵ و پس از آن ۷ بر ۶ پیش بیاندازد اما، تیم چین با طرح حملات سرعتی توانست تایم استراحت فنی اول این ست را با کسب امتیاز ۸ به ۷ از آن خود کند. خطاهای فردی تیم چین تیم ایران را در این ست به کسب امتیاز ۱۲ رساند. دفاع عالی حامد باقرپور جمع امتیازات ایران را به عدد۱۳ رساند.

برتری تیم ایران همچنان ادامه یافت تا هماهنگی بین نفرات تیم سبزپوش کشورمان در دریافت و همین طور دفاع روی تور تیم ایران را در این ست به پیروزی ۲۵ - ۲۲ رساند. اما چینی‌ها ست سوم را با هدف جبران آغاز کردند و توانستند فاصله خود را در امتیازات ۸ بر ۵ و ۱۶ بر ۱۵ با تیم ایران حفظ کنند. اما نکته قابل توجه سرویس‌های هدف‌داری بود که از سوی بازیکنان تیم ایران نواخته شد. دفاع روی تور و وپوشش منطقی مدافعان ایران در این ست فرصت کمتری را به تیم حریف داد. اما تیم چین در این ست اختلاف را به عدد ۳ رساند. دفاع کارآمد حامد باقرپور و بازگشت اشکان درخشان به جای خود از یک سو و حملات مجتبی قیاسی و مجتبی شبان در نهایت امتیازات تیم ایران را به عدد ۲۴ و پس از آن ۲۶ رساند تا این ست با نتیجه ۲۶ به ۲۴ به سود تیم ایران خاتمه یابد.

ست چهارم هم با برتری تیم ایران آغاز شد، تیم کشورمان توانست برتری خود را در خط حمله به تیم حریف اثبات کند و با اختلاف پنج امتیاز از تیم چین پیش بیفتد و پس از آن با ثبت امتیاز ۱۶ وقت استراحت فنی دوم را هم به سود خود رقم بزند. کار تاثیرگذار علیرضا جدیدی اختلاف امتیاز را به ۳ رساند تا تیم ایران خود را در آستانه قهرمانی در این دوره از مسابقات ببیند.

در این ست که نفس‌گیر و فرسایشی دنبال شد تیم کشورمان که تنها یک گام با پیروی فاصله داشت روی اشتباهات متعدد بازیکنان با نتیجه ۳۱ بر ۲۹ مغلوب شد تا تعیین قهرمانی به گیم پنجم کشیده شود.

تیم ایران ست پنجم را با اقتدار هر چه تمام‌تر آغاز کرد. برتری پنج امتیازی و در نهایت هشت امتیازی ایران را به پیروزی ۱۵ بر ۷ رساند تا تیم ملی نوجوانان ایران در شهر تیخوانا مکزیک جشن قهرمانی دهمین دوره مسابقات والیبال نوجوانان جهان را بگیرد.

این دومین مدال طلا طی چند ماه گذشته و پس از قهرمانی تیم ایران در مسابقات آسیایی مالزی است که به تالار افتخارات والیبال و ورزش ایران اضافه می‌شود.

به هرحال نوجوانان والیبالیست ایرانی با انجام بازی‌های خوب و حساب شده در طول این مسابقات نام خود را برای نخستین بار در کتاب تاریخ والیبال جهان ثبت کردند. بر پایه این گزارش ایران در حالی به مدال طلای این رقابت‌ها دست پیدا کرد که در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ به مدال‌های نقره و برنز این رقابت‌ها دست یافته بود.

پس از پایان این مسابقه و قهرمانی تیم والیبال نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی جهان موجی از شادی و سرور ایران اسلامی را فرا گرفت. پیروزی غرورآفرین نوجوانان والیبالیست ایران در دیدار نهایی این رقابت‌ها برابر تیم قدرتمند چین و کسب عنوان قهرمانی نشان از توان، استعداد و غیرت نوجوانان و جوانان این مرز و بوم در عرصه‌های مختلف ورزشی دارد. شادی وصف‌ناپذیر اعضای تیم کشورمان پس از این بازی، دور افتخار آنان در زمین با پرچم سه رنگ ایران و نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران در میان ۱۶تیم حاضر در این مسابقات اشک شوق را از دیده هر بیننده‌ای جاری کرد.

این موفقیت یکی از بیادماندنی‌ترین روزهای طلایی را در تاریخ ورزش ایران به ویژه در رشته والیبال به نمایش گذاشت.

علاقه‌مندان والیبال و مردم ورزش‌دوست کشورمان که از صبح زود پای گیرنده‌های تلویزیون خود نشسته بودند و برای پیروزی ملی‌پوشان نوجوان کشورمان مقابل چین دعا می‌کردند، با این قهرمانی شکرگذار ایزدمنان شدند.

این پیروزی، توانمندی و ظرفیت جوانان ایران را به رخ جهانیان کشید. از تلاش خستگی‌ناپذیر مسوولانی که در این موفقیت و غرور ملی سهم به سزایی داشتند و باعث کسب این افتخار شدند، باید تشکر کرد و به آنان خسته نباشید گفت.

جا دارد فدراسیون والیبال که نقش اصلی را در تدارک و پشتیبانی تیم داشته و دارد به نوجوانان این تیم بها بیشتری بدهد و زمینه موفقیت آنها را در آینده بیش از پیش فراهم کند. اما بازتاب قهرمانی ایرانی در سایت فدراسیون جهانی والیبال بسیار گسترده بود.

در گزارش این سایت آمده است: در ست اول هر دو تیم بسیار بازی نزدیکی را به نمایش گذاشتند و امتیاز به امتیاز پیش رفتند. ایران توانست ابتدا جلو بیفتد اما، بازیکنان چین به لطف سرویس‌های سریع فانگ هائویو توانستند تایم فنی اول را ۸ بر ۵ به نفع خود پایان دهند. اما واکنش قهرمان آسیا خیلی زود و به لطف حملات ادریس دانشفر و حامد باقرپور موجب شد تا ایران ۱۳-۱۲ جلو بیفتد. برتری چین با بازی خوب لیبروشان ادامه یافت اما دفاع تیم ایران توانست با کمک مجتبی شبان و مجتبی قیاسی بهتر عمل کند و فاصله را کم کند ولی چین توانست در پایان با استفاده از اشتباهات ایران ۲۵-۲۱ ست اول را ببرد.

ست دوم بسیار هیجان‌انگیز بود و هر دو تیم امتیاز به امتیاز پیش می‌رفتند. ایران واکنش قدرتمندانه‌ای نشان داد و توانست ۱۶-۱۴ جلو بیفتد و در این میان اشکان درخشان پاسور و کاپیتان تیم ایران بازی فوق‌العاده‌ای به نمایش گذاشت. تیم ایران به لطف فشار زیادی که بازیکنانش وارد کرد توانست ست دوم را ۲۵ بر ۲۲ ببرد. در ست سوم تیم چین مصمم‌تر بود و توانست دفاع خود را مستحکم کند. وقتی ایران بازی را در امتیاز ۵ به تساوی کشاند. تماشاگران ایرانی حاضر در سالن سروصدای زیادی به راه انداختند. اما این شادی چندان طول نکشید و چین توانست ۱۱-۸ و بعد ۱۶-۱۵ جلو بیفتد. چین برتری خود را تا امتیاز ۲۱ بر ۱۹ ادامه داد. اما ایران توانست بازی را ۲۲ بر ۲۲ به تساوی بکشاند. چین دیگر اجازه نداد ایران امتیاز تازه‌ای کسب کند. اما بازیکنان با انگیزه ایران بار دیگر به امتیاز مساوی ۲۴ بر ۲۴ رسیدند ایران با کسب ۲امتیاز بیشتر ست سوم را هم به نفع خود پایان داد.

ست چهارم بازی بسیار نفس‌گیر بود و تایم فنی اول را ایران برد. چین از شدت حملات خود کاست و این باعث شد تا ایران جلو بیفتد. در این لحظه بازیکن شماره ۱۵ چین دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه پا شد و بازی را زمانی ترک کرد که تیم چین بار دیگر به بازی برگشته بود. ولی ایران توانست در ادامه برای لحظاتی جلو بیفتد. بازیکن مصدوم چین به بازی برگشت و به‌رغم مصدومیتش توانست در کم شدن فاصله‌اش با ایران نقش موثری را ایفا کند. اشکان درخشان پاسور ایران توانست ایران را ۲۳ بر ۲۱جلو بیاندازد. اگرچه چین عقب افتاده بود اما آنها در امتیاز ۲۴ بازی را به تساوی کشاندند. ایران از فرصت‌های خود برای کسب امتیازات لازم استفاده نکرد تا دو تیم در امتیاز ۲۹ به تساوی برسند. اما دریافت ناقص گل‌محمد سخاوی لیبروی ایران باعث شد تا تیم چین ست چهارم را ۳۱ بر ۲۹ به سود خود خاتمه دهد.

اگرچه چین ست پنجم را با دفاع خوب جلو افتاد اما، ایران سریع جبران کرد و ۴ بر ۲ جلو افتاد اوضاع برای تیم چین بدتر می‌شد چرا که آنها خسته به نظر می‌رسیدند. ایران امتیازش را به ۸رساند و سپس ۱۱ تیم چین دیگر تسلیم شده بود. امتیاز پایانی را تیم ایران براثر اشتباه تیم چین به‌دست آورد و در امتیاز ۱۵ بر ۷ به پیروزی رسید و قهرمان جهان شد.

اما در پایان این رقابت‌ها مجتبی قیاثی برترین والیبالیست نوجوان جهان شد.

همچنین علیرضا جدیدی نیز به عنوان بهترین دفاع روی تور این دوره از مسابقات معرفی شد.

در ادامه یادآور می‌شود تعداد تماشاگران این بازی بی‌سابقه بود. تعداد این تماشاگران که از ملیت‌های ایران و چین بودند بیش از ۶هزار نفر می‌شدند.

در پایان این بازی و به دنبال قهرمانی تیم ایران پیام‌های تبریک جداگانه‌ای از سوی مسوولان ارشد کشوری و مقامات مسوول ورزشی منتشر شد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری کشورمان با بیان اینکه احساس افتخار، غرور، عزت و بالندگی دارم تاکید کرد: به لطف قهرمانی نوجوانان ایران در جهان ملت ایران خوشحال و شادمان شده‌اند و این باعث غرور می‌باشد.

وی اظهار داشت: این پیروزی هدیه‌ای به ملت ایران در آستانه میلاد حضرت ولی‌عصر (عج) بود.احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه دولت با تمام توان در خدمت جوانان و نوجوانان در عرصه ورزش می‌باشد گفت: ورزش باعث غرور ملی، خودباوری و انگیزه در بین جوانان خواهد شد.

وی همچنین در پایان با تقدیر و تشکر از بازیکنان، مربیان، کادر فنی، فدراسیون والیبال و سازمان تربیت بدنی برای آنان آرزوی موفقیت کرد.

حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تبریک این پیروزی گفت: باید از این فرزندان برومند وطن تشکر کرد. این پیروزی نشان می‌دهد که استعداد جوانان ما به چه اندازه است.

حداد عادل در ادامه از تمامی مدیران ورزشی کشور و مربیان این جوانان تشکر کرد و برای ملت ایران و ورزشکاران، پیروزی‌های بیشتری را از خداوند مسالت کرد.

علی‌آبادی، رییس سازمان تربیت‌بدنی هم در پیامی قهرمانی تیم والیبال نوجوانان را تبریک گفت. وی افزود: خدای بزرگ را شاکرم که در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی شاهد موفقیت‌ها و پیروزی‌های پی‌در‌پی جوانان شایسته ایران هستیم.

بنده قدرانی خویش را از تلاش و کوشندگی کادر فنی، اعضای تیم و مسوولان فدراسیون والیبال ابراز می‌دارم.در پایان آقای محمدرضا داورزنی، رییس موفق فدراسیون والیبال هم این قهرمانی را به تمامی مردم ورزش‌دوست ایران تبریک گفت و افزود: قهرمانی نوجوانان والیبال یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای والیبال پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

داورزنی اظهار داشت: کسب این قهرمانی بسیار دشوار بود، اما تمامی مسوولان و حتی رسانه‌های جمعی که نقش بسیار پررنگی در این قهرمانی داشتند کمک‌های زیادی به لحاظ روحی به تیم دادند و باید از آنها تشکر کرد.