ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله با 10درصد هزینه بیشتر

عزم و اراده لازم در مسوولان برای حل مشکلات مقاوم سازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس، حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان این مطلب گفت: تا زمانی که عزم ملی برای حل مشکلات وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم کار اساسی انجام دهیم.

ساخت و ساز چرخه‌ای دارد که هر کدام به دستگاه‌های متفاوتی مرتبط می‌شود. مشکلات حل شدنی است.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: زلزله اخیر قم می‌توانست در تهران رخ دهد، بنابراین مقاوم سازی ساختمان‌ها باید هر چه سریع‌تر انجام گیرد.

وی با بیان این که عمق این زلزله اگر کمتر بود شوک آن به تهران نمی رسید چرا که هرچه زلزله عمیق‌تر باشد شعاع بیشتری را پوشش می‌دهد و هر چه سطحی‌تر میزان تخریب آن در منطقه نیز خیلی بیشتر می شود، تصریح کرد: این زلزله هشدار دیگری بود نسبت به ضرورت مقاوم سازی هر چه سریع‌تر ساختمان‌های غیرمقاوم تهران.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال با وجود آن که همه اذعان داریم که صدور شناسنامه فنی ساختمان می‌تواند در کاهش مشکلات ساخت‌وساز تاثیرگذار باشد، اما این طرح از زمان تصویب در سال ۸۳ تا به امروز هنوز اجرایی نشده است.

شکیب تاکید کرد: به قدر کافی هشدارهای لازم برای توجه مردم و مسوولان در بحث پیشگیری و مقابله با بحران‌های ناشی از زلزله وجود دارد، اما متاسفانه به آنها توجهی نمی‌شود.

شکیب در خصوص هزینه مورد نیاز برای مقاوم سازی ساختمان‌ها گفت: برای ساختمان‌های در دست احداث صرف ۱۰درصد هزینه بیشتر نسبت به هزینه کل ساختمان می‌تواند مالک را نسبت به داشتن ساختمانی ایمن مطمئن کند. برای ساختمان‌های موجود نیز این مساله بستگی به وضعیت ساختمان دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که صرف هزینه ۲۰ تا ۳۰درصدی می‌تواند بخش عمده نگرانی‌ها را کاهش دهد.

وی در پایان از ارسال نامه‌ای به شهردار تهران مبنی بر لزوم رعایت قوانین ساخت‌وساز و نظارت بیشتر و جدی‌تر شهرداری بر این مقوله و تسریع اقدامات برای نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد.