سرمایه‌گذاری پر رونق (بخش دوم)

سیدمجتبی فنایی

در طول زندگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیاد و متنوعی وجود دارد، اما هرکدام ریسک خاص خود را دارد. شما باید قبل از هر سرمایه‌گذاری میزان ریسک‌پذیری و بازده مورد انتظار خود از آن سرمایه‌گذاری را مشخص کنید. در اینجا لازم است، با توجه به اهمیت موضوع، واژه‌های ریسک، ریسک‌پذیری و بازده مورد انتظار را که فهم آن می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های شما موثر باشد، قدری شرح دهیم. ریسک در لغت به معنی خطر است و خطر هم جزو لاینفک زندگی هر انسان است. انجام هر کاری خطراتی دارد از جمله سرمایه‌گذاری. در سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار باید خطرات یا ریسک‌های احتمالی را بررسی نماید و پس از ارزیابی آن، با توجه به منافعی که انتظار دارد از این سرمایه‌گذاری عاید او شود (بازده مورد انتظار) و میزان خطراتی که احتمال می‌دهد متوجه او باشد (میزان ریسک‌پذیری) تصمیم‌گیری کند. این امر به او کمک می‌کند تا با برنامه و آگاهی پا به عرصه سرمایه‌گذاری بگذارد. در ادامه بحث، شما با انواع ریسک‌ها و همچنین نحوه پوشش ریسک آشنا می‌شوید.

سوال: آیا سرمایه‌گذاری، همیشه با ریسک همراه است؟

جواب: ریسک، در واقع امکان شکست در سرمایه‌گذاری است، شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، نمی‌توانید امکان شکست را به‌طور کامل حذف کنید، اما می‌توانید آن را به نفع خود مدیریت کنید، به این معنا که با محاسبه دقیق ریسک در هنگام سرمایه‌گذاری، به جای آنکه سرمایه خود را از دست بدهید، از منافع حاصل از سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوید.میزان ریسک در سرمایه‌گذاری‌های مختلف، متفاوت است. به‌طور کلی، سرمایه‌گذاری‌هایی که بازده بالقوه بیشتری دارند، ریسک بالاتری هم دارند. برای مثال، سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام (از طریق مراجعه به کارگزاری و خرید سهم) در مقایسه با سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، ریسک بیشتری دارد.

قبل از تصمیم‌گیری برای هرگونه سرمایه‌گذاری، باید توان ریسک‌پذیری خود را مشخص کنید. به عبارت دیگر، باید مشخص کنید که چه میزان ریسک ناشی از این سرمایه‌گذاری برای شما قابل پذیرش و تحمل خواهد بود. اگر ظرفیت ریسک‌پذیری شما بالاست، می‌توانید راهبردی جسورانه برای سرمایه‌گذاری در پیش بگیرید، راهبردی که اگرچه با ریسک بیشتری همراه است، اما بازده بالقوه بیشتری هم برای شما به دنبال خواهد داشت. در مقابل، اگر ظرفیت ریسک‌پذیری شما پایین است، بهتر است به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری با ریسک پایین و بازده مستمر (و البته اندک) باشید. بنابراین، براساس میزان ریسک‌پذیری خود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب را انتخاب کنید. اجازه ندهید سرمایه‌گذاری، خواب را از چشمان شما بگیرد!

سوال: در سرمایه‌گذاری، با چه ریسک‌هایی مواجه هستیم؟

جواب: در جدول ۱، به چند ریسک رایج در سرمایه‌گذاری اشاره شده است.فرصت‌های سرمایه‌گذاری؛ سهام و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کسانی که برای سرمایه‌گذاری، فرصت‌های مختلف را مورد مطالعه قرار می‌دهند حتما با خرید سهام شرکت‌های بورس و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، به‌عنوان دو گزینه مناسب سرمایه‌‌گذاری، مواجه خواهند شد. خرید سهام و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک روش‌هایی هستند که می‌توانند به شما در دستیابی به اهداف مالی‌تان کمک کنند.

سوال: سهم چیست؟

جواب: شرکت‌ها می‌توانند برای تامین وجوه مورد نیاز خود به‌منظور توسعه فعالیت‌ها و یا عملیات جاری‌شان، سهام خود را به عموم مردم بفروشند. وقتی شما سهام شرکتی را می‌خرید، مالک بخشی از شرکت می‌شوید و در مجامع عمومی شرکت حق رای دارید. شما به‌عنوان سهامدار، همچنین در سود شرکت سهیم هستید و به علاوه، از افزایش ارزش سهم، که ناشی از عملکرد خوب شرکت است بهره‌مند می‌شوید. در عین حال، شما می‌توانید هر وقت که نیاز داشتید، سهام خود را بفروشید و وجوه نقد مورد نیاز خود را تامین کنید. البته، باید توجه داشته باشید که خرید سهم با ریسک‌هایی هم مواجه است. اگر شرکتی که سهم آن را خریده‌اید، عملکرد ضعیفی داشته باشد، ارزش سهام آن شرکت کم می‌شود و در نتیجه شما نمی‌توانید به سود مورد انتظار خود دست پیدا کنید. وضعیت بازار سهام، شرایط اقتصادی کشور (و حتی جهان) و نحوه عملکرد شرکت، از عواملی هستند که سود سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین، اگر تقاضا برای سهام شرکتی وجود نداشته باشد، آن سهم به سختی فروش می‌رود؛ بنابراین، شرکت مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

سوال: ملاک انتخاب بهترین سهام چیست؟

جواب: برخی ملاک‌هایی که می‌توان برای انتخاب سهام در نظر گرفت‌ عبارت است از:

درآمد شرکت (سهام شرکتی که از وضعیت درآمدی بهتری نسبت به سایر شرکت‌ها برخوردار باشد در اولویت خرید است)؛

سود هر سهم (هر چه سودی که به یک سهم تعلق می‌گیرد (EPS) بیشتر باشد آن سهم برای خریدن جذابیت بیشتری دارد. البته باید توجه داشت که سود، باید واقعی و ناشی از عملکرد مناسب شرکت باشد)؛

نسبت قیمت به درآمد هر سهم (P/ E): (یکی از معیارهایی است که در کنار سایر معیارها، می‌تواند در انتخاب سهام موثر باشد. پایین بودن نسبت P/ E در کنار سایر عوامل مثل امکان رشد بالقوه شرکت و نحوه عملکرد مالی و عملیاتی آن، می‌تواند نشانه مناسب بودن یک سهم باشد)؛

نقدشوندگی (سهامی که مدت زمان فروش آن کوتاه‌تر باشد یا زودتر به فروش برسد، برای خرید مناسب‌تر است)

سوال: معیارهایی که می‌توان برای انتخاب یک کارگزار خوب در نظر گرفت چیست؟

جواب: برخی از معیارهایی که می‌تواند در انتخاب یک کارگزار موثر باشد، عبارت است از:

داشتن رتبه مناسب در رتبه‌بندی سازمان بورس از کارگزاری‌ها؛

داشتن امکانات لازم جهت ارتباط مشتری با کارگزاری (تلفن، دورنگار، سایت اینترنتی، مسوول پاسخگویی و...)؛

قابلیت سایت اینترنتی، از لحاظ اطلاع‌رسانی و در دسترس بودن؛

امکان مشاهده گردش حساب مشتری؛

امکان مشاهده وضعیت سفارش که پس از هر اقدام روی سفارش انجام می‌دهد، از طریق رمز عبور؛

ارائه تحلیل روزانه از بازار و درج اخبار آن در سایت کارگزاری؛

امکان دریافت سفارش خرید و فروش به‌صورت الکترونیکی.