تولید الکترود گرافیتی توسط بخش‌خصوصی

گروه صنعت و معدن- برای نخستین بار در کشور، یک شرکت خصوصی توانست «الکترود گرافیتی» تولید کند. به گزارش خبرنگار ما، الکترود گرافیتی، ماده مورد استفاده برای تولید فولاد به روش ذوب الکتریکی است که انتقال جریان‌های بالای برق (۴۰ تا ۹۰کیلوآمپر) را بر عهده دارد.

الکترودهای گرافیتی با انتقال انرژی الکتریکی به فلز سبب ذوب آن در داخل کوره می‌شوند.این در شرایطی است که تاکنون صنعت کشورمان موفق به تولید این ماده نشده بود و اروپایی‌ها و حتی برخی کشورهای آسیایی، موانعی برای احداث این محصول در کشورمان ایجاد می‌کرده‌اند.الکترود گرافیتی، تنها محصولی بوده که در فرآیند تولید فولاد قابلیت بومی شدن را پیدا نکرده بود.

مدیرعامل شرکت سازنده الکترود گرافیتی در این باره به خبرنگار ما گفت: پس از انجام تحقیقاتی با کمک دانشگاه‌های شریف و علم و صنعت، موفق به تولید این محصول شدیم.

وی که نخواست در شرایط حاضر نام او فاش شود، اظهار داشت: پس از مدت ۵سال فعالیت توانستیم در مقیاس نیمه‌صنعتی، این محصول را در سایزهای مختلف تولید کنیم.

نخستین آزمایش

او، مقاومت ،چگالی و کیفیتی بالای این محصول را جزو ویژگی‌های آن دانست و افزود: اخیرا یکی از سایزهای کوچک (قطر ۱۵۰میلی متر) این الکترودها را در کوره ذوب الکتریکی یک شرکت کوچک خصوصی، آزمایش کرده‌ایم که موفقیت‌آمیز بوده است.

وی تنها دغدغه خود را انجام موفقیت‌آمیز سایزهای بالاتر در واحدهای بزرگ فولادسازی دانست و تصریح کرد: درصدد هستیم تا به زودی الکترودهایی با قطر ۴۵۰ میلی متر را در یکی از کارخانه‌های بزرگ فولاد کشورآزمایش کنیم.

بازدید خارجی ها

او با اشاره به بازدیدی که چند تن از کارشناسان آلمانی از نمونه‌های تولید شده داشته‌اند، گفت: برای کارشناسان خارجی تولید این محصول در ایران با چنین ویژگی‌هایی حیرت‌آور بوده است.

وی در برابر این سوال که آیا این محصول داخلی قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد، پاسخ داد: برآوردها نشان داده حتی می‌توانیم با قیمت الکترودهای هندی و چینی نیز رقابت کنیم.وی اضافه کرد: الکترودهای ساخت چین شکننده هستند و کیفیت پایینی دارند.به گفته این فعال بخش‌خصوصی، با حمایت‌های دولت می‌توان، تولید در مقیاس صنعتی را در ایران آغاز کرد.

از سوی دیگر کارشناسان و فعالان صنعت فولاد، تولید الکترود گرافیتی توسط بخش‌خصوصی را قابل تقدیر می‌دانند اما معتقدند، چنانچه بتوان در مقیاس صنعتی این ماده را تولید کرد، کمک بزرگی به صنعت فولاد شده است.هرچند تولید آن در ظرفیت های بالا ، نیازمند به کار گیری تکنولوژی ‌های دیگر نیز، است.