مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گل‌گهر با حضور بیش از 81/95 درصد از سهامداران برگزار شد.

در این جلسه که ریاست آن بر عهده کوروش پرویزیان بود، آقایان مرتضی علی‌اکبری و کمال‌الدین گلچین بر این جلسه نظارت کردند.


کریم باقری نیز سمت دبیری جلسه را بر عهده داشت.
مطابق دستورات جلسه، مهندس محمد جلال ماب مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گزارش هیات مدیره برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 90 را به استماع حاضران رساند. همچنین حسابرس و بازرس قانونی شرکت بندهای گزارش حسابرسی شده را قرائت کرد و پس از آن هیات رییسه جلسه مجمع به سوالات سهامداران پاسخ دادند. در همین راستا به اتفاق آرای سهامداران حاضر در جلسه مجمع عادی سالانه تقسیم مبلغ 980 ریال سود به ازای هر سهم میان صاحبان سهام به تصویب رسید. از دیگر مصوبات جلسه مزبور تعیین موسسه هوشیار بهمند به عنوان حسابرس اصلی و موسسه بهراد مشار به عنوان موسسه حسابرسی علی‌البدل بود. علاوه بر این معاملات 129 قانون تجارت نیز به هیات مدیره تنفیذ شد.


بر این پایه نیز روزنامه‌های «دنیای‌اقتصاد» و «اطلاعات» روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار شرکت گل‌گهر تعیین شدند.
در ادامه جلسه مهندس جلال ماب از افزایش سرمایه ۶۶درصدی شرکت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تمامی مراحل افزایش سرمایه به انجام رسیده و بورس نیز این درخواست را مورد تایید قرار داده، حداکثر تا دو ماه آینده این افزایش سرمایه قطعی می‌شود.
وی تصریح کرد: سرمایه شرکت از 600 میلیارد تومان به یک‌هزار میلیارد افزایش می‌یابد.
وی در خصوص عوارض صادراتی برای سنگ‌آهن در پاسخ به سهامداران اعلام کرد که ما بیشتر گندله ۲۰۰ هزار تومانی برای هر تن را صادر می‌کنیم. وی افزود: از این رو فروش صادراتی شرکت به محصول نهایی ما اختصاص دارد.
وی با اشاره به این مطلب که بیش از پیش‌بینی اولیه در سال 90 فروش داشته‌ایم، افزود: عملکرد واقعی شرکت نشان می‌دهد که گل‌گهر در سال مالی مورد گزارش بیش از 9 هزار و 480 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش داشته است. این درحالی است که پیش‌بینی اولیه ما برابر 6 هزار و 865 میلیارد ریال بود.
۱۰۹۰ ریال؛ پیش‌بینی سود ۹۱
شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر برای سال مالی منتهی به 30 اسفندماه 91، پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را با 12 درصد افزایش مبلغ یک‌هزار و 90 ریال اعلام کرده است. این در حالی است که درآمد حاصل از فروش سال‌جاری را با 18 درصد افزایش معادل 10 هزار و 522 میلیارد و 58 میلیون ریال در نظر گرفته است.
افزایش فروش گل‌گهر به دلیل افزایش مقدار فروش گندله از سوی این شرکت عنوان شده است. شرکت گل‌گهر در بودجه ۹۱ در زمینه سود ناخالص ۲۲ درصد رشد و در زمینه سود خالص و سود عملیاتی نیز به ترتیب ۱۲ درصد و ۱۷ درصد رشد را نسبت به سال مالی ۹۰ شاهد است.


طرح‌های توسعه شرکت
الف- طرح تکمیلی خط چهار (آسیاب پلیکام)
هدف از این طرح رسانیدن تولید خط چهار (آسیاب پلیکام) به ۲ میلیون تن کنسانتره با استفاده از بار برگشتی آسیاب‌های خشک و سنگ معدن می‌باشد.
به منظور بالا بردن راندمان آسیاب‌های خشک طرحی در سال 1382 ارائه و مورد آزمایش قرار گرفت، در این طرح مواد خرد شده توسط آسیاب‌ها که دارای دانه‌بندی بالای سه میلیمتر بودند از آسیاب‌ها خارج و این اقدام باعث کاهش مصرف انرژی آسیاب‌ها به میزان 20 درصد و افزایش تولید به میزان 15 درصد گردید. در این راستا آزمایشات نیمه صنعتی و مطالعات امکان‌سنجی توسط شرکت KHD و دانشگاه اخن آلمان انجام گردید، پس از بررسی مطالعات، اسناد مناقصه بین‌المللی تهیه و نهایتا شرکت فکور صنعت تهران به عنوان پیمانکار پروژه انتخاب گردید و در سال 1387 پس از بررسی‌های مجدد احداث یک کارخانه تغلیظ و فرآوری جهت تولید 2 میلیون تن کنسانتره مگنتیتی که 70 درصد خوراک آن از سنگ‌ معدن و مابقی توسط بار برگشتی تامین می‌گردد، در دستور کار قرار گرفت. در تاریخ 13/6/1387 قرارداد الحاقی پروژه با شرکت فکور صنعت منعقد و تاریخ 11/8/1387 تاریخ موثر قرارداد تعیین گردید که در تیرماه 1390 به طور رسمی افتتاح گردید و طی سال 1390 نیز 453.000 تن تولید داشته است.


بر این اساس اجرای طرح تکمیلی کارخانه پلی‌کام با قابلیت تامین 30 درصدی خوراک از محل مواد برگشتی از آسیاب‌های خودشکن و 70 درصدی از سنگ‌آهن خام از طریق احداث سنگ‌شکن‌های اولیه و ثانویه همراه با واحد سنگ‌شکن، انباشت و برداشت سنگ‌خام و محصول نهایی (مگنتیت)، آبگیری و بازیافت باطله در دستور کار قرار گرفته است که عملیات اجرایی آن در سال 1390 براساس قرارداد تکمیلی به مبلغ 253.550 میلیون ریال و 10.535 هزار یورو (جمعا ب مبلغ 464.321 میلیون ریال براساس نرخ هر یورو 16.000 ریال) فی ما بین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت فکور و صنعت تهران منعقد و آغاز گردیده است که در سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
ب- طرح کارخانه تولید کنسانتره
ایجاد دو خط تولید کنسانتره با ظرفیت سالانه
هر خط ۲ میلیون تن
صنعت فولاد به عنوان صنعتی پیشرو نقش اساسی در اقتصاد ملی و رفاه جامعه دارد. بنابراین توسعه این صنعت بر توسعه سایر بخش‌های اقتصادی کشور اثرگذار است. هدف اصلی در این بخش، توسعه این صنعت و صنایع وابسته و تولید انواع محصولات فولادی موردنیاز داخل، ضمن حداکثر استفاده از مزایای اقتصادی کشور به ویژه در دسترسی به انرژی و سنگ‌آهن و صدور بخشی از تولیدات به بازارهای منطقه و جهان می‌باشد. مطابق برنامه، پیش بینی بر این است که کل تولید فولاد خام کشور در سال 1404 به میزان 55 میلیون تن برسد.
کنسانتره سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه واحدهای احیای مستقیم از نیازهای اصلی و اولیه تحقق آرمان فوق در کشور می‌باشد، لذا لزوم راه‌اندازی و تولید کنسانتره سنگ‌آهن در کارخانه‌های فرآوری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد.
با توجه به اینکه طرح تولید کنسانتره سنگ‌آهن به ظرفیت 10 میلیون تن در مجتمع گهر زمین تاکنون اجرایی نشده است، لذا هدف از اجرای این طرح تولید 4 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن برای کارخانه گندله‌سازی گل‌گهر می‌باشد. همچنین 2 میلیون تن کنسانتره نیز از طریق کارخانه آسیای پلیکام تامین خواهد شد که به این ترتیب در مجموع 6 میلیون تن کنسانتره تولید خواهد شد که جوابگوی طرح‌های گندله‌سازی تعریف شده می‌باشد.
همچنین قرارداد مربوطه با شرکت‌های فکور صنعت تهران و آسفالت طوس منعقد شده و به منظور احداث این کارخانه مبلغ ۸۰ میلیون یورو معادل ریالی ۱.۲۸۰ میلیارد ریال و ۲.۱۷۸ میلیارد ریال سرمایه ریالی موردنیاز می‌باشد که جمعا برابر ۳.۴۵۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.
ج- طرح گندله‌سازی 2
ایجاد یک واحد گندله‌سازی با ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن
با توجه به برنامه‌ریزی کلان وزارت صنایع و معادن در خصوص افزایش تولید محصولات فولادی مطابق برنامه‌های پنج‌ساله تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع فولادسازی با اتکا به منابع داخلی از طریق بهره‌برداری از معادن کشور مورد توجه مسوولان فولادسازی کشور قرار گرفته که با راه‌اندازی طرح‌های جدید و توسعه واحدهای موجود، خوراک موردنیاز صنایع فولادسازی تامین می‌گردد. به طوری که جهت‌گیری میزان تولید فولاد در سال پایانی چشم‌انداز بیست‌ساله (1404) حدود 6/54 میلیون تن برآورد شده که این امر مستلزم تولید بیش از 80 میلیون تن گندله می‌باشد. هدف از اجرای این طرح احداث کارخانه تولید گندله به ظرفیت 5 میلیون تن از کنسانتره سنگ‌آهن جهت استفاده از کارخانه‌های احیای مستقیم برای تولید آهن اسفنجی و نیز جهت استفاده در کوره‌های بلند می‌باشد. باتوجه به اینکه فرآیند تولید فولاد از استخراج سنگ‌آهن آغاز شده به دنبال آن با تبدیل سنگ‌آهن به کنسانتره و سپس گندله ادامه می‌یابد لذا طرح تولید گندله که نیازمند کنسانتره سنگ‌آهن به عنوان مواد اولیه می‌باشد با تامین کنسانتره سنگ‌آهن موردنیاز از طرح‌های کنسانتره سازی گل‌گهر یا از طرح آسیاب پلیکام و تبدیل آن به گندله به عنوان یک محصول واسطه‌ای بدون مشکل تامین مواد اولیه قابل اجرا می‌باشد.
از جمله مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
* طرح توسعه تولید فولاد کشور
* عدم اتکا به واردات گندله
* ایجاد اشتغال
* صادرات گندله در سنوات اولیه بهره‌برداری
* جلوگیری از صادرات مواد معدنی به صورت خام
همچنین با توجه به انعقاد قرارداد با شرکت اتوتک آلمان در مرحله اجرا می‌باشد. مبلغ ۱۰۵ میلیون یورو معادل ریالی ۱.۶۸۰ میلیارد ریال و ۲.۶۳۵ میلیارد ریال سرمایه ریالی موردنیاز می‌باشد که جمعا برابر ۴.۱۳۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.
د- طرح فولادسازی
ایجاد یک واحد فولادسازی با ظرفیت سالانه ۵/۱ میلیون تن
در سال 1387 پروژه ساخت کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید 5/1 میلیون تن در سال، در زمینی به مساحت 440 هکتار، توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به تصویب رسید که با برگزاری مناقصه، شرکت هم‌‌اکنون در مرحله نهایی انتخاب پیمانکار می‌باشد.
به منظور احداث یک واحد تولید فولاد با ظرفیت ۵/۱ میلیون تن در سال تولید شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با سرمایه‌‌گذاری بالغ بر ۲.۰۸۰ میلیارد ریال برای واحد احیا، اهم اقدامات انجام شده تاکنون به شرح زیر می‌باشد:
* تهیه طرح اولیه و مقدماتی پروژه و تهیه نقشه و تعیین محل و جانمایی زمین جهت احداث کارخانه به مساحت 440 هکتار در خارج از محدوده معدن گل‌گهر و ارسال به سازمان صنایع و معادن استان کرمان و دریافت جواز تاسیس واحدهای احیای مستقیم و فولادسازی.
* انجام مکاتبات لازم و ارائه نقشه و موقعیت تایید شده و استعلام از سازمان حفاظت محیط‌زیست و ادارات مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی استان کرمان و شهرستان سیرجان
* پیگیری امور مربوط به استعلام انجام شده از سازمان مسکن و شهرسازی و گرفتن مصوبات کارگروه شهرسازی استان برای زمین موردنظر
* تهیه گزارش زیست‌محیطی و تحویل گزارش مزبور به سازمان حفاظت محیط‌زیست استان
* پرداخت حق و حقوق مرتع‌داران جهت واگذاری زمین
* پرداخت حق کارشناسی جهت تعیین قیمت زمین و میزان اجاره سالانه
* عقد قرارداد اجاره با اداره مسکن و شهرسازی و تحویل گرفتن زمین
* تهیه گزارش فنی و اقتصادی پروژه و ارسال آن به همراه درخواست اعطای تسهیلات به منظور تامین بخشی از نیازهای مالی پروژه به بانک صنعت و معدن
* انجام اقدامات لازم جهت تجهیز موقت کارگاه از قبیل خاکریزی محدوده زمین و تامین برق و آب موردنیاز
* انجام عملیات نقشه‌برداری و تسطیح مقدماتی زمین در بخش‌های موردنظر
* برگزاری و تعیین برنده مناقصه جهت دیوارکشی محدوده زمین پروژه
* برگزاری مناقصه محدود و انتخاب مشاور به منظور انتخاب پیمانکار اصلی پروژه و انجام اقدامات موردنیاز تا مرحله عقد قرارداد
* انتخاب پیمانکار اجرای پروژه (به صورت کنسرسیوم)
* انعقاد قرارداد با پیمانکار جهت اجرای پروژه در مدت ۳۳ ماه از تاریخ ۰۹/۰۳/۱۳۹۰
* لازم به ذکر است پروژه احیا و فولادسازی در سال 1390 به صورت شرکتی مستقل به ثبت رسید و 65 درصد آن به شرکت‌های دیگر ارائه شد.
همچنین شرکت با مشارکت شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اقدام به تاسیس شرکت «گهر انرژی» نموده است که این شرکت احداث یک نیروگاه برق ۵۰۰ مگاواتی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۷۵ میلیون یورو را در دستورکار قرار داده است. مضافا مطالعه و برنامه‌ریزی جهت اخذ افزایش ظرفیت تولید برق تا ۱۰۰۰ مگاوات نیز در حال بررسی می‌باشد.
برنامه‌های آینده شرکت
هیات مدیره شرکت مصمم است در راه خدمت به جامعه و توسعه و پیشرفت روزافزون، با رهنمودها وحمایت‌های شما سهامداران محترم، ضمن حفظ و ارتقای ارزش‌های بنیادی شرکت، به استراتژی‌های هدف‌گذاری شده به شرح زیر دست یابد:
* توسعه و بهینه‌سازی سرمایه انسانی و ایجاد اشتغال
*حضور فعال در بازارهای داخلی و صادراتی
* تسریع در زمان نصب و راه‌‌اندازی پروژه‌های طرح توسعه
* پیگیری و اخذ مجوزهای منابع جدید معدنی جهت استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری‌های موجود و آتی و طولانی‌تر شدن عمر شرکت
* رشد و توسعه به منظور افزایش تولید کنسانتره
* رشد و توسعه به منظور افزایش تولید گندله
* کاهش قیمت تمام شده محصولات
* افزایش سودآوری و حقوق صاحبان سهام
* اجرای افزایش سرمایه و فروش اوراق مشارکت و جذب منابع بانکی به منظور جبران کمبود نقدینگی جهت پیشبرد طرح‌های توسعه
همچنین با عنایت به روند قیمت فروش محصولات شرکت در اواخر سال ۱۳۹۰ و پیش‌بینی روند قیمت‌گذاری محصولات در سال ۱۳۹۱ بودجه اولیه حسابرسی شده سال ۱۳۹۱ به شرح جدول شماره (۱) برآورد شده است.