امیرعباس هویدا که فعالیت اقتصادی خود را در دولت‌های گذشته و به ویژه در شرکت نفت شروع کرده بود و به تدریج مراحل رشد را در دولت‌های گوناگون سپری می‌کرد، دردولت منصور وزیر دارایی شده بود. وی که تحصیلکرده غرب بود و از افراد متجدد به حساب می‌آمد و به لحاظ خانوادگی نیز به گروه‌های ذی‌نفوذ قاجار و حتی پهلوی وابسته نبود، روز ۷ بهمن از طرف شاه مامور تشکیل کابینه شد و همان روز دولت خود را به شرح زیر به شاه معرفی کرد:

۱- امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر

۲- عباس آرام، وزیر امور خارجه

۳- دکتر جمشید آموزگار، وزیر بهداری

۴- عطاءالله خسروانی، وزیر کار و اموراجتماعی

۵- سپهبد اسماعیل ریاحی، وزیر کشاورزی

۶- مهندس حسن شالچیان، وزیر راه

۷- دکتر علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد

۸- تیمسار اسدالله صنیعی، وزیر جنگ

۹- دکتر منوچهر گودرزی، وزیر مشاور

۱۰- دکتر جواد صدر، وزیر کشور

۱۱- دکتر باقر عاملی، وزیر دادگستری

۱۲- دکتر محمودکشفیان، وزیر مشاور

۱۳- دکتر محمدنصیری، وزیر مشاور

۱۴- دکتر ناصریگانه، وزیر مشاور

۱۵-دکتر عبدالعلی جهانشاهی، وزیر مشاور

۱۶- دکتر هوشنگ نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن

۱۷- مهندس منصور روحانی، وزیر آب و برق

۱۸- دکتر هادی هدایتی، وزیر آموزش و پرورش

۱۹- مهرداد پهلبد، وزیر فرهنگ و هنر

۲۰- مهندس فتح‌الله ستوده، وزیر پست و تلگراف و تلفن

۲۱- سرلشگر حسن پاکروان، وزیر اطلاعات

۲۲- جواد منصور، وزیر مشاور

دولت جدید این شانس را داشت که فضای سیاسی کشور آرام شده بود و احزاب ملی و چپگرا دیگر فعالیتی نداشتند. علاوه بر این در دهه ۱۳۴۰ که درآمدهای نفت افزایش یافته وضع درآمدی دولت را مساعد کرده بود. دولت هویدا تا پیش از افتتاح دوره بیست و دوم مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس سنا چند تغییر داشت که آمدن عبدالمجید مجیدی به عنوان رییس دفتر بودجه و برنامه‌ریزی از مهم‌ترین آنها بود. با افتتاح مجلس شورای اسلامی دولت جدیدی تشکیل شد که چند تغییر داشت. از جمله دکتر مجید رهنما در کابینه جدید به منصب وزارت علوم رسید. دولت هویدا پس از پیروزی مشروطه‌خواهان پایدارترین دولت ایران به حساب می‌آید. دومین دولت هویدا در ۲۲ آبان ۱۳۴۷ تشکیل شد که برخی تغییرات داشت. از جمله تغییرات این بود که منوچهر گودرزی که به عنوان وزیر تولیدات فعالیت می‌کرد به وزیر مشاور تغییر منصب داد.

سومین هیات وزیران هویدا روز ۲۲ شهریور ۱۳۵۰ تشکیل شد که افراد تازه‌ای به دولت پیوستند. دکتر هوشنگ انصاری در کابینه سوم هویدا به وزارت اقتصادی و دارایی رسید. عبدالعظیم ولیان در کابینه سوم وزیر تعاون امور روستاها شد. سیروس آموزگار در این کابینه وزیر آبادانی و مسکن شد. نخست‌وزیر، تغییرات عمده‌ای در ترکیب هیات وزیران در سال ۱۳۵۳ داد. مهندس فتح‌الله ستوده، عبدالعظیم ولیان، حمید رهنما، منوچهر شاهقلی از افراد پرسابقه بودند که در سال ۱۳۵۳ از کار برکنار شدند و چهره‌های تازه‌ای جایگزین آنها شدند. دولت‌های هویدا تا ۱۶ مرداد ۱۳۵۶ فعالیت می‌کردند.