آلیسون برد

مترجم: مائده ارباب زاده

تا قبل از ۳۹ سالگی مایکل مک دارای رزومه‌ای قوی بود: لیسانس علوم انسانی از دانشگاه براون و دارای مدرک ام بی ای از دانشگاه‌هاروارد، ۶ سال سابقه کار در موسسه مشاوره‌ای بین و بعد حرکتی موفقیت‌آمیز در سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از مالکان زنجیره خوراک سالم. با آغاز کار در سال ۱۹۸۳، گروه رستورانی او گاردن فرش، به سرعت رشد کرد و منجر شد تا مک و حامیان سرمایه ای او به جایگاه بالایی دست پیدا کنند. اما در سال ۱۹۹۰، این کسب و کار شروع به از دست دادن پول خود کرد. شریک مک، آنتونی بروک استعفا داد و گرچه مک با بی‌قراری برای کاهش هزینه‌ها کار می‌کرد، اما در آوریل سال ۱۹۹۱، مدیران به این نتیجه رسیدند که او هم باید برود.

مک به یاد می‌آورد : «من بیرون مشغول بازدید از رستورانمان، رنچو کوکامونگا بودم که پیغامی‌از طرف یکی از اعضای هیات‌مدیره روی موبایل ماشینم دریافت کردم‌، او گفت که من اخراج شده‌ام و من واقعا شوکه شدم. آن شرکت فرزند من بود. همسرم را که ۸ ماهه باردار بود همان لحظه صدا زدم و از آنجا که قادر به سه ساعت رانندگی تا خانه نبودم، به یک هتل رفتم و عصر را به تنهایی با افکارم گذراندم.»

مک می‌گوید که او بعدا با پدرش که یکی از سهامداران رستوران گاردن فرش و یکی از اعضای هیات مدیره بود، تماس گرفت. «من انتظار داشتم که او بگوید، بیا به سراغشان برویم، اما او به من گفت که کار تمام است، دلسوزی را تمام کن، اینجا پای سرمایه‌مان درمیان است» و این در واقع یک درس اساسی از مسوولیت‌پذیری برای من بود. من چگونه باید مسوولیت آنچه را انجام داده‌ام به عهده بگیرم و در جهت منفعت خود و شرکت حرکت کنم؟

این شروع دگرگونی بود که نهایتا منجر به استخدام مجدد مک به عنوان مدیر توسط همان هیاتی که وی را اخراج کرده بودند، شد. از آن زمان وی فرش گاردن را به شرکتی ۳۰۰ میلیون دلاری با ۱۱۷ رستوران در ۱۵ ایالت آمریکا با نام‌های سوپلنتیشن و سوییت تومیتوز تبدیل کرد و او بیشتر این موفقیت را مدیون فرصت یادگیری می‌داند که در اثر وقفه ایجاد شده در تجربه کاری‌اش ( رزومه‌اش ) پیش آمد.

از تکبر تا فروتنی

یکی از انتقادهای وارد به افراد ام بی ایی و مشاوران، آن است که آنها نمی‌دانند چگونه در دنیای واقعی عمل کنند. مک می‌گوید که او قبلا به درد کلیشه می‌خورد. « من فکر می‌کردم که اگر اعداد را خوب بجوم، به جواب درست دست پیدا می‌کنم، اما اهمیت کار با دیگران برای ساخت و پرداخت یک تحلیل درست را فراموش کرده بودم.»

جری مگنین، مدیر گاردن فرش که به مک خبر داده بود که او اخراج است، انتقاد ظریفی می‌کند، او می‌گوید : برخی اوقات افرادی که از دل مشاغل سطح بالا بیرون می‌آیند، در ترجمان آن به مهارت‌هایی که برای اداره یک کسب و کار کوچک لازم است، مشکل دارند، اما مهم‌تر آنکه مک تجربه‌ای در صنعت رستوران نداشت.

http://blogs.hbr.org